Ljeto klasike

Dvije večeri za pamćenje: U Areni izvedene Verdijeva “Aida” i “Carmina Burana”

Ivana Kocijan

Foto HNK Zajc - D. Šokčević

Foto HNK Zajc - D. Šokčević

U pulskoj Areni gostovala je »Aida« riječkog Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, koja je ispraćena višeminutnim ovacijama. Pred više od 3.000 posjetitelja izvedena je i »Carmina Burana«, sa zvijezdom Sumi Jo



PULA U vrlo dobro popunjenoj pulskoj Areni gostovala je »Aida« riječkog Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca, koja je ispraćena višeminutnim ovacijama. Vespazijanov amfiteatar bio je izvrsna pozornica za ovu napetu i tragičnu priču o ljubavi i ratu te za duete koji su na trenutke bili komorni, kao kontrapunkt spektakularnoj priči o etiopskoj princezi gdje su, osim izvrsnih solista, gostovali i orkestar, zbor te Balet riječkog HNK-a.


Na taj je način prikazano da klasična glazba nije nužno rezervirana isključivo za uski krug zahtjevne i naslušane publike te da može biti vrlo zanimljiva, posebice ako je izvedena na jednoj takvoj sugestivnoj lokaciji gdje se klasičnim djelima udahnjuje nova snaga. Opera »Aida«, tragična priča o zabranjenoj ljubavi etiopske princeze Aide i mladog egipatskog vojskovođe Radamesa, gdje su glavne uloge interpretirali izvrsna operna solistica Kristina Kolar i glasoviti talijanski tenor Walter Fraccaro, jedna je od najizvođenijih opera, djelo talijanskog skladatelja Giuseppea Verdija, koje je praizvedeno 1871. godine.


Nadahnuti izvođači


Libreto je napisao Antonio Ghislanzoni prema scenariju Augustea Mariettea i Camillea du Loclea. Praizvedba se dogodila u egipatskom glavnom gradu Kairu, 24. prosinca 1871. pod ravnanjem Giovannija Bottesinija. »Aida« je gostovala u sklopu »Ljeta klasike«, serijala u produkciji riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca. Carlo Colombara tumačio je Ramfisa, Dubravka Šeparović egipatsku princezu Amneris, Giorgio Surian Aidinog oca, etiopskog kralja Amonasra; kralj Egipta bio je Luka Ortar, Vrhovna svećenica Anamarija Knego, a glasnik Marko Fortunato. Snaga ove opere nije bila u efektima, nego upravo u glasovnim mogućnostima protagonista, koji su svi bili izvrsni te je odmah vidljivo da se radi o akterima s karijerama na poznatim svjetskim pozornicama.




Scenografija i kostimografija bile su u znaku naglašene zlatne boje, a premda je opera trajala više od tri sata, uz pauzu dakako, zanimljivo je navesti da u stanci gotovo nitko nije napustio Arenu, te da je i ona publika koja inače ne pohodi ta zbivanja usredotočeno pratila što se događa na sceni. Treba napomenuti da je među publikom bilo i puno turista s talijanskog, njemačkog, ruskog i češkog govornog područja, nekolicina ih je govorila portugalski, a bilo je i ponešto gostiju iz sjevernijih krajeva.


Recimo i da je prvo gostovanje »Aide« riječke Opere u pulskoj Areni bilo prije 55 godina, 4. srpnja 1963. Podsjetimo da je »Aida« tragična priča o zabranjenoj ljubavi, o etiopskoj princezi Aidi i mladom egipatskom vojskovođi Radamesu koji moraju odlučiti između ljubavi i odanosti svojim domovina. Aidu su zarobili Egipćani koji ne znaju njeno podrijetlo i drže je kao ropkinju. Aida i Radames potajno su zaljubljeni, ali egipatska princeza Amneris također je zaljubljena u Radamesa te ga odluči osvojiti. I potom, kroz niz spletki, intriga, pokušaja bijega zaljubljenih, dolazi se, uz veličanstvenu Verdijevu glazbu, do tragičnog kraja.


Raspoloženi dirigent


Dirigent je bio Ville Matvejeff, koji je bio vrlo nadahnut, što je i publika vidjela i tijekom naklona, kad je došao silno raspoložen. Dramaturg-redatelj je Marin Blažević, zborovoditeljica je Nicoletta Olivieri, koreografkinja Selma Banich, a scenografi Dalibor Laginja i Alan Vukelić.


Pod vedrim nebom pulske Arene preksinoć je izvedena i »Carmina Burana«, slavna scenska kantata uglazbljenih srednjovjekovnih stihova njemačkog kompozitora Carla Orffa. Pred više od 3.000 posjetitelja poznato je remek-djelo klasične glazbe izvedeno također u sklopu programa »Ljeto klasike« zahvaljujući kojem je riječki HNK-a Ivana pl. Zajca u Arenu doveo i Verdijevu »Aidu«. Nezaboravan koncert za ljubitelje klasike priredilo je više od 200 izvođača predvođenih finskim dirigentom Villeom Matvejeffom. Izvrstan orkestar riječke Opere i Akademski zbor »Ivan Goran Kovačić« iz Zagreba, članovi dječjih zborova Kap i Torretta iz Rijeke te vrhunski solisti – sopranistica Sumi Jo, kontratenor Franko Klisović i bariton Robert Kolar – publici su priuštili večer za pamćenje.


Dojmljiva izvedba


Najveću pozornost očekivano je privukla superzvijezda Sumi Jo, južnokorejska operna pjevačica koja se može pohvaliti osvojenim Grammyjem, nominacijom za Oscara te s 50-ak albuma snimljenih s najvećim dirigentima današnjice, kao i nastupima u najvažnijim svjetskim opernim kućama i koncertnim dvoranama. Njezine su solodionice bile kratke, ali impresivne, precizne i, zapravo, besprijekorne. Snažna, dojmljiva, uigrana izvedba najpoznatijeg djela klasične glazbe 20. stoljeća na najljepšoj hrvatskoj pozornici na otvorenom bila je poseban doživljaj kako samim izvođačima, tako i mnogobrojnoj publici koja je dugotrajnim pljeskom ispratila soliste, dirigenta, zbor i orkestar.


Zvijezde koncerta gledatelji su tri puta dozivali na pozornicu, a izvođači su im zahvalili još jednom moćnom izvedbom najpoznatijeg dijela »Carmine Burane«, uvodne i završne pjesme »O Fortuna«. Gostovanje riječke Opere u Puli nisu propustili istarski župan Valter Flego, pulski gradonačelnik Boris Miletić, ravnateljica Istarskog narodnog kazališta Gordana Jeromela Kaić, fotograf Damir Hoyka, a u njemu su uživali i mnogi Riječani, primjerice glazbenik Neno Belan i drugi.