CLOWN

Klaun kao naše najautentičnije ja. U Pogon Jedinstvo stiže izložba umjetnice A. Saške Mutić

A. Saška Mutić

A. Saška Mutić

Riječima autorice, klaun je naše primarno, najiskrenije ja, on se boji, ali ipak djeluje, izgovara svoje osjećaje naglas, kritizira i žestoko se buni protiv nepravde, ismijava sve ono najljudskije



ZAGREB – Umjetnica i edukatorica u području fotografije A. Saška Mutić autorica je izložbe naslova »Klaun/Clown«, čije je otvaranje planirano u zagrebačkom Pogonu Jedinstvo u subotu, 15. siječnja u 18 sati. Riječima autorice, klaun je naše primarno, najiskrenije, najautentičnije ja, on se boji, ali ipak djeluje, izgovara svoje osjećaje naglas, kritizira i žestoko se buni protiv nepravde, ismijava sve ono najljudskije i pruža nam ogledalo kako bismo se mogli smijati sami sebi.


Kazališni klaunovi


– Klaunovi se dijele na puno podskupina, no oni s kojima sam se u profesionalnom fotografskom životu najviše sretala su kazališni klaunovi. U svijetu su tek od relativno nedavno priznati kao ravnopravni ostalim kolegama glumcima/performerima. U Hrvatskoj još uvijek nedovoljno. Pogrešno je shvaćanje da su klaunovi likovi namijenjeni djeci. Proces klaunovog sazrijevanja dugotrajan je, složen i nerijetko bolan i mukotrpan. Osoba koja »budi« klauna u sebi treba biti voljna odbaciti sve inhibicije, izvrnuti samoga sebe »kao rukavicu« i prepoznati najiskreniji dio sebe. Živjeti kao klaun nije lako, ali nije bez benefita – kaže Mutić.


Fotografirajući klaunove godinama, ova je fotografkinja došla do spoznaja koje su neminovno u njoj probudile i njezina vlastitog klauna.


Saška Mutić / Arhiva NL


O fotografiji




– Fotografija je grana umjetnosti koju široka javnost često i ne doživljava kao takvom – umjetnošću. Fotografija većini predstavlja dokument vremena, istinitu bilješku događaja, usputnu skicu, podsjetnik. Fotografije se u galerijama najmanje prodaju. Pravi poznavatelji fotografije znaju da je fotografija vrlo subjektivna i nerijetko lažljiva forma izražavanja – kaže Mutić, objašnjavajući i proces rada na eksponatima ove izložbe, s izvorištem u širokoj aplikabilnosti pojave klauna kada ga se izvuče iz konteksta. Tako i ona onda svoje klaunove izrezuje iz pozadina i nudi ih kao »naljepnice« koje mogu spadati u bilo koji prostor i bilo koju situaciju.


– Kao što i fotografija kao oblik umjetnosti može naći svoje mjesto u bilo kojem prostoru ili situaciji. Prepoznajem i spajam niti koje povezuju klaunove i fotografiju. A klaun u meni ismijava upravo one koji doživljavaju da je prava likovna umjetnost jedino »na platnu« – kaže Mutić.