PROJEKTIRANJE VOZILA

Zašto svi auti nemaju otvor za točenje goriva na istoj strani? Iako tako ne izgleda na prvu, to itekako ima smisla

P. N.

Foto arhiva NL

Foto arhiva NL

Europljani i Amerikanci preferiraju poklopac spremnika na lijevoj strani svojih automobila, vjerojatno zato što im je tako lakše parkirati sa spremnikom bliže pumpi za gorivo.



Ako češće mijenjate automobile sigurno ste se susreti s tim: naime, otvor spremnika za gorivo kod različitih automobila nije uvijek smješten na istoj strani, lijevoj ili desnoj.


No postoji objašnjenje zašto je tome tako. Za početak, prilikom projektiranja novog modela inženjeri imaju slobodu postaviti otvor za ulijevanje goriva na onu stranu automobila na koju je najprikladnije kad se “tehnika” spaja s karoserijom, piše Autoklub.


Postavljanje poklopca spremnika uglavnom je faktor dizajna, lokacije komponenti poput motora i spremnika goriva te podvozja. Različite komponente smještene u podvozju i pogonskom sklopu prilikom izrade projekta nekog novog modela automobila inženjere često dovode do različitih ograničenja u pokušaju usmjeravanja cijevi za punjenje na istu stranu na svakom vozilu.




Primjerice, Europljani i Amerikanci preferiraju poklopac spremnika na lijevoj strani svojih automobila, vjerojatno zato što im je tako lakše parkirati sa spremnikom bliže pumpi za gorivo.


Iz tog razloga, moguće je da u Ujedinjenom Kraljevstvu, Australiji, Novom Zelandu, Japanu, Indiji i drugim zemljama gdje se vozi lijevom stranom ceste, vozači preferiraju poklopac na desnoj strani, premda često baš Britanski ili japanski modeli imaju otvor na lijevoj strani, a europski i američki na desnoj.


Tako da baš ništa ne potvrđuje da je ta preferencija glavni faktor, a doduše, premda postoje i postoje propisi o tome gdje treba postaviti poklopac spremnika, ni oni ne određuju desnu ili lijevu stranu automobila kao isključivo mjesto za smještaj otvora za dolijevanje.


Aktualni propisi koji se odnose na sustave goriva u automobilu zahtijevaju da poklopac spremnika bude smješten na najširem dijelu automobila, u unutrašnjosti dalje od svih zona “gužvanja” lima kod sudara i sigurno od kapanja na vruće ispušne dijelove ili električne žice.


Tu je i praktična svrha: argumente ‘ravnoteže‘ znači to da kada bi svi automobili imali poklopac spremnika na istoj strani, 50 posto pumpi na benzinskim postajama bilo bi neiskorišteno morali bismo duže čekati u redu za gorivo.


Još jedna zanimljivost: u slučaju da se ne možete sjetiti na kojoj strani vašeg automobila se nalazi poklopac, jednostavno pogledajte strelicu na mjeraču goriva na kontrolnoj ploči koji pokazuje stranu automobila gdje je poklopac, a mogao bi vas poštedjeti neugodnosti da se morate vratiti u automobil i premjestiti ga kako biste lakše točili…