Muskovi problemi

Tesla prvi put od pandemijske godine bilježi kvartalni pad prodaje, dok dalekoistočna konkurencija raste

T.I.

foto: iStock

foto: iStock

KIA je tako jučer obznanila podatak da se prodaja njihovih električnih modela u SAD-u udvostručila u odnosu na isti kvartal prije godinu dana



Prema jučerašnjem poslovnom izvješću Tesle, kalifornijska tvrtka za proizvodnju električnih automobila u prvom kvartalu ove godine napravila je 433 tisuće automobila, no prodali su samo 387 tisuća, što je prvi kvartalni pad prodaje još tamo od početka pandemije koronavirusa 2020. godine.


Za usporedbu, u posljednjem kvartalu 2023. isporučili su na tržište 422,875 vozila. Zabrinjavajući je to podatak za Teslu i njenog šefa Elona Muska jer u vrijeme kad oni objavljuju pad prodaje, sve jača i agresivnija konkurencija s Dalekog istoka poput kineskog diva BYD-a i korejskih tvrtki Hyundai i KIA, objavljuje podatke o rastu prodaje. KIA je tako jučer obznanila podatak da se prodaja njihovih električnih modela u SAD-u udvostručila u odnosu na isti kvartal prije godinu dana. Bitan rast prodaje prijavila je i japanska Toyota, koja se i dalje oslanja na hibridne modele.


Vremena kad je na kvartalnoj razini kontroverzni Musk bitno dizao cijene svojih vozila bez obzira što je riječ o istim modelima, su prošla. Da bi održao produkciju nauštrb profita u prošloj je godini morao rezati cijene pod pritiskom konkurencije.
Nema sumnje, Musk je uveo niz revolucionarnih stvari u auto industriju, no razvoj situacije na tržištu ne ide mu na ruku. Električni automobili više nisu avangarda i budućnost, oni su sad sadašnjost i sad se postavke vraćaju na početak. Kupci ne žude više za avangradnim stvarima i minimalizmu kakav nude Teslini automobili, oni žele električnu zamjenu s punim komforom kakav su imali u svojim benzinskim ljubimcima.




Nadalje, neobična ideja o izbjegavanju prodaje preko auto-salona, već isključivo on-line, je bila prihvatljiva u vrijeme kad Teslini električni automobili gotovo nisu imali konkurencije. Mreže auto salona velikih starih tvrtki koje redom nude konkurentne električne modele sada se ponovno pokazuju kao prednost, ljudi vole uživo vidjeti što kupuju i isprobati. I da znaju da imaju osiguran servis, na čemu je su u Tesli prilično „štekali“.


Problem za Teslu je i brzina kojom konkurencija izbacuje nove modele na tržište. Najnoviji model Tesle na cesti je „Y“, a isporučuje se kupcima već četiri godine. Nasušno im je potreban manji i širem puku financijski pristupačniji model, a njega nema na horizontu.


Doduše, na godišnjoj razini, brojke Tesle nisu loše, u prošloj godini prodano je preko 1,8 milijuna njihovih vozila, što je bitno više od 1,3 milijuna u 2022. i 3 i pol puta više u ne tako davnoj 2020. godini. No, stvari se brzo mijenjaju, i stječe se dojam da tvrtka gubi momentum.


Nije stoga čudan “odgovor” na burzama, po objavi novih prodajnih rezultata vrijednost dionice Tesle pala je preko 7 posto i samo je nastavak lošeg trenda u posljednjih par mjeseci. Naime, na početku godine dionica Tesle vrijedila 248 dolara, danas se prodaje po cijeni od 167 dolara.