Honda e

Gost na setu uzbudljivog SF filma: Testirali smo mogućnosti jednog od najavangardnijih električnih auta današnjice

Edi Prodan

»Otkačenim« dizajnom i u cijelosti digitalnom armaturom, Honda modelom e najavljuje svoju viziju mobilnosti



Iako se ta povijesna činjenica uvijek nekako provlači »ispod radara«, prvi hibridni automobil u povijesti nije bio Toyota Prius, nego Honda Insight. Taj za to vrijeme neobični, »eksperimentalni« automobil predstavljen je u studenom 1999. godine, dok je Prius došao sedam mjeseci kasnije.


Istina, Honda se za razliku od velikoserijskog Priusa, koji je postao i određenim simbolom zelene mobilnosti, posebno u Kaliforniji, nije mnogo odmakla od prvotne ideje. Mada, jasno je već tada dala do znanja kako itekako anticipira trendove neophodne za putovanje u budućnost.


​Zanimljivi retro


A to s modelom »e« ponavlja i danas. Taj neobični, izrazito retro dizajnirani gradski automobil je pravo vrelo naprednih ideja koje danas djeluju neobično, ali je vrlo izvjesno kako će dobar dio njih sutra postati dio – serijske opreme većine automobila. Primjerice umjesto retrovizora, Honda e koristi – kamere. Njihove se snimke projiciraju na u krajnjim kutevima armature postavljenim ekranima. Savršeno precizno, i to pod znatno većim kutom projiciraju sve ono što se oko automobila događa u samom prometu. Istina, na lijevi se ekran nešto teže naviknuti jer oko »bježi« desetak centimetara od pozicije gdje se sada mora fokusirati, dok je navikavanje na desni – trenutno. Totalno futuristički izgleda i sama armatura koja je u cijelosti veliki digitalni poligon. Na njoj su osim retrovizirskih ekrana i sve druge pojedinosti, posebno one koje daju iscrpne informacije o modalitetima vožnje i potrošnje baterije.




Honda e je, kako smo istaknuli, dimenzijama gradski automobil. Dužina joj je 3,9 metara, širina 1,75 te visina 1,52 metra. Vrlo je to slično prvom Insightu koji je bio duži za pet centimetara, ali za jednako toliko uži. Funkcionalnost nije modelu »e« jača strana jer u »bunker«, a tamo su i kablovi za punjenje, stane svega 170 litara prtljage. Ni na stražnjim sjedalima nema previše mjesta, ali za djecu sasvim dovoljno.


Model koji smo testirali u središtu Rijeke i u mjestima oko nje imao je 136 KS i bateriju kapaciteta 35,5 kWh. Kako mu je predviđena potrošnja 18 kWh, jednim se punjenjem može prevaliti oko 200 kilometara. Naša su iskustva bitno drugačija, bitno bolja. Vožnja kroz središte grada, za razliku od benzinske klasike, ide u red najmanje potrošnje. U prosjeku svega 10 kWh što znači da bismo takvom vožnjom mogli do autonomije veće od 300 kilometara. No, s obzirom da je automobil težak više od 1,5 tona, kapacitet se naglo smanjuje, odnosno potrošnja eksponencijalno raste, kad se pokaže želja za naglim ubrzanjima ili prigodom uspona. U našem slučaju popeli smo se s riječke morske obale u 400 metara visoki Kastav. I dakako, više se na uzbrdici potrošilo nego što se na nizbrdici, zahvaljujući regresivnom punjenju, napunilo. Automobil odlično ubrzava – do brzine od 100 km/h stiže se za samo 9 sekundi dok je maksimalna brzina i više nego dovoljnih 145 km/h – tako da je izazovno i »dati gas«. No nije preporučljivo po stanje razine napunjenosti baterije. Brzom vožnjom ona se naglo prazni tako da nismo sigurni bi li se na autocesti moglo više od nekih 100, 120 kilometara.


​Visoka cijena


​Cijena? Bez državnih poticaja 320 tisuća kuna. Jasno nam je da ste u ovom trenutku ispustili uzdah negodovanja, pa čak i izrekli bujicu »teških« riječi, no mora se znati da uz uobičajene poticaje – još nije najavljeno koliko će iznositi – iznos pada na 250 tisuća kuna. Čak se i tu u komparaciji s klasičnim premium konkurentima »pronalazi računicu«, za sve one koji se dominantno kreću gradovima i s njima povezanim »satelitskim« naseljima, te tako dnevno prelaze od 50 do 70 kilometara, Honda e može doći i do povrata sredstava. Mada, jasno nam je svima kako je priča s masovnom proizvodnjom električnih automobila tek krenula te kako će i oni kroz nekoliko godina biti konkurentni i prodajnom cijenom. Honda e je skupa jer je u ovom trenutku izlog želja i mogućnosti, a nama je bilo baš ugodno njome biti poput glumca u SF filmu.


RETRO DIZAJN


Honda e dizajnom ide u red zanimljivijih automobila današnjice. Modernom tehnologijom izrade i jednakim takvim materijalima to je naglašeno avangardan, skoro pa futuristički automobil. No s druge strane, njegova hatchback figura priziva prvu generaciju Civica, jednog od najprodavanijih kompakata svih vremena, koji se pojavio u srpnju 1972. godine. Danas, u desetoj generaciji izgleda bitno drugačije, no u Hondi su dizajnom modela e željeli naglasiti kako se vraćaju – na početak. E bi u povijesti Honde trebao predstavljati za električne automobile isto što je i Civic predstavljao za »obične« benzinske kompakte.


TEHNIČKE KARAKTERISTIKE


ZAPREMINA BATERIJE
35,3 kWh
SNAGA
136 KS
OKRETNI MOMENT
315 Nm
DIMENZIJE
3895/1750/1512 mm
MEĐUOSOVINSKI RAZMAK
2530 mm
UBRZANJE
9 s
MAKS. BRZINA
145 km/h
POTROŠNJA
18 kWh
EMISIJA CO2
0 g/km
PRTLJAŽNIK
170 l
TEŽINA
1514 kg
GUME
185/60 R16 – 205/55 R16