Rudarski kiper

Caterpillar demonstrirao što može njihov kiper, najveće električno cestovno vozilo na svijetu

T.I.

Foto: Caterpillar

Foto: Caterpillar

Ova inačica prema fotografijama s ovotjednog predstavljanja izgleda gotovo identično dizelskoj verziji "793" modela. To što ga nisu smanjivali, zahtijevalo je bateriju enormnog kapaciteta, preko 1000 kWh



Tamo gdje su veliki kopovi, u ogromnim rudnicima ili kamenolomima, obavezni dio eksterijera su prepoznatljivi žuti, ogromni i robusni Caterpillar kiperi, ogromni “797” s 350 tona nosivosti i nešto manji “793”.


Ta „mrcina“ od 120 tona s dizel motorom koji razvija 2.650 konjskih snaga mora trošiti i mnogo goriva. Točnije, prilično nevjerojatnih 115 litara na sat rada. Kao takav, njegovo funkcioniranje u eri skupog goriva nije samo skupo, već je u doba osvješćivanja o pogubnosti globalnog zatopljavanja uzrokovanog ispuštanjem stakleničkih plinova u atmosferu i neprihvatljivo.


Svjesni tih aspekata, u Caterpillaru su odlučili poduzeti nešto i svijetu ponuditi alternativu. Dakako, električnu.




Ova inačica prema fotografijama s ovotjednog predstavljanja izgleda gotovo identično dizelskoj verziji “793” modela. To što ga nisu smanjivali, zahtijevalo je bateriju enormnog kapaciteta ako se uspoređuje prosječno električno vozilo oboružano baterijom od 40 kWh. Kao što je već i prije najavljivano, rudarska tvrtka Anglo American i tehnološka tvrtka Williams Advanced Engineering (WAE), razvili su litijumsku bateriju koja ima moćnih 1000-plus kWh kapaciteta.


Ovim električnim kamionom-kiperom u Caterpillaru su osigurali epitet najvećeg cestovnog vozila na svijetu kojeg ne tjera motor s unutarnjim sagorijevanjem, odnosno da je je električni ili na vodik.


Kako su izvijestili s testa u Green Valleyu, Arizona, 793 Electric bio je natovaren punim kapacitetom od nestvarnih 240 tona, prešao je 7 kilometara s maksimalnom brzinom od 60 km/h, prošao uspon od strmih 10 posto dug jedan kilometar brzinom od 12 km/h, a onda na nizbrdici povratio u bateriju nešto izgubljene energije. Na kraju puta, kako su objavili iz Caterpillara, „793“ je imao dovoljno energije da napravi i veći ciklus od demonstriranog.