Fishclash - Ribe Jadrana

Znate li igrati karte s – ribama? Ova ekipa entuzijasta osmislila je posebnu igru o stanovnicima Jadrana

Marko Dobrecović

Igra je prvenstveno namijenjena mlađim osnovnoškolcima, ali u njoj mogu uživati svi

Gotovo da nema osobe koja nije što brže i bez greške pokušala izreći jezičnu lomilicu »riba ribi grize rep«, a gledajući animirani film »Potraga za Nemom« mnogi su se upoznali s mudrošću da su »ribe kompa, a ne klopa«.


Zahvaljujući skupini entuzijasta odnedavna imamo priliku više naučiti o mnogim ribljim stanovnicima Jadrana, o kojima, ruku na srce, ne znamo baš mnogo.


Jadran je dom oko 400 ribljih vrsta i podvrsta, a znanje i svijest o ribama, ali i o njihovim brojnim značajkama podići će nova kartaška igra Fishclash – Ribe Jadrana.



Ta nova, pritom hrvatska kartaća igra okupila je trideset i šest jadranskih stanovnika s pripadajućim karakteristikama, usustavila pravila i odredila način igranja, a sve s ciljem kako bi što više igrača upoznalo što više plivajućih stanovnika Jadrana. Kako bi Ribe Jadrana zaplivale na što više stolova za igranje, tvorci ove igre ponudili su i verziju igre FishClash na engleskom jeziku.


Zaljubljenici u Jadran


Ribe Jadrana, iliti FishClash, nastale su iz ideje šestorice prijatelja, zaljubljenika u jadransku obalu. Igra je nastala kao dječja želja, a kada je misao o kartaćoj igri došla, male ruke su se složile i pošle kreirati. Matija Popović, jedan od autora igre FishClash, navodi kako je došla sama ideja o kreiranju nove kartaće igre.


“Moji sinovi su veliki ljubitelji prirode, doma stalno donose kukce, a stariji sin Vid obožava i karte, stoga je predložio ovu igru. Kad sam to rekao prijateljima, brzo smo se bacili na posao.


U procesu stvaranja prvo smo kreirali prototip – doslovno smo sami izrezivali prvih 30 primjeraka karata i poklonili ih svojim klincima za Božić 2021. Kada smo vidjeli njihovo oduševljenje, odlučili smo se baciti u ovu avanturu”, prepričava Matija Popović.


Uz Matiju Popovića, ekipu koja je radila na realizaciji ove lijepe ideje čine Ivan Franić, Matej Faler, Krunoslav Lovrić, Ninoslav Zekić i Tomislav Starčević. Od početnih obrisa ideje do zadnjih detalja idejna je šestorka zajednički radila na procesu, a budući da su tijekom razrade ideje primali savjete od svoga podmlatka, Tomislav Starčević govori da dobrog obiteljskog i prijateljskog raspoloženja nije nedostajalo.


Ekipa “Riba Jadrana” s obitelji na odmoru


“Projekt ne samo da nas je još više povezao kao prijatelje, nego je omogućio i da provedemo kvalitetno vrijeme s našom djecom koja su od početka sudjelovala u stvaranju ove igre.


Od odabira riba, kategorija, komentara na ilustracije, kao i testiranje igrivosti FishClash igre, djeca su imala ključnu ulogu. Iako je sve krenulo kao »još jedna ideja«, a mnoge takve nismo uspjeli realizirati, u ovaj projekt smo se od početka svi zaljubili, a to nas i dalje drži.


U manje od godinu dana uspjeli smo plasirati proizvod na prva prodajna mjesta. Ponosni smo što je proizvod u potpunosti napravljen hrvatskim snagama, od sadržaja, preko dizajna i ilustracija do tiska. Naravno, najvažnija nam je bila fenomenalna reakcija publike, gdjegod se igra pojavila, a to nas najviše veseli.


Bilo da se radi o klincima ili djedovima i bakama, koji igru igraju sa svojim unucima, poslovnim partnerima koji su odlučili uvrstiti naš proizvod na police svojih dućana ili zaljubljenicima u Jadran, reakcije su fantastične“, pojašnjava Tomislav Starčević.


Jednom kada se stvar zakotrljala, u projekt su se uključili i ostali pojedinci – lektori, dizajneri vizualnog identiteta, promotori i ostali, a sve s ciljem kako bi se originalna ideja provela u što bolju izvedbu.


“Tu su naš prijatelj i dizajner Ivan Marečić, savjetnica za odnose s medijima Marina Rakas Starčević, lektorice Antonija Jurić i Katarina Starčević te Ivona Vranaričić, koja igru promovira na društvenim mrežama.


Ključno za razvoj igre bilo je održati motivaciju i kontinuitet. Iako motivacije nije manjkalo, kontinuitet je bio izazov. Imali smo periode od nekoliko tjedana bez pomaka i znali smo zaglaviti na trivijalnim detaljima, ali uvijek je netko od ekipe iskočio i povukao te nas odvukao do sljedeće faze”, dodaje Matija Popović.


Jednostavna pravila


Postavka igre je jednostavna. Špil se sastoji od 36 karata, a svaka predstavlja jednu riblju vrstu iz Jadranskog mora.


Svaka karta sadrži podatke o ribi koju predstavlja. Na karti se očitava maksimalna dužina i težina pojedine riblje vrste, dubina na kojoj se riba zadržava, položaj u hranidbenom lancu te dvije kategorije posvećene očuvanju jadranskog podmorja – učestalost i IUCN kategorija ugroženosti.


Igru može igrati od 2 do 6 igrača, a runda traje otprilike 15 minuta. Igrači se natječu uspoređujući navedenih šest kategorija i četiri posebne riblje supermoći, a pobjednik je onaj tko prikupi najviše karata. Ova originalna i edukativna igra za cilj ima naučiti mlade igrače, ali i podsjetiti starije o mnogim ribljim vrstama koje obitavaju u Jadranu.


Prvotni motiv je, govori Ivan Franić, bio naći novu vrstu razonode, no to je preraslo u nešto više.


“Moglo bi se reći da su se motivi tijekom procesa izrade FishClash karata mijenjali. Inicijalni i najvažniji motiv bio je stvoriti neku vrstu razonode nas nekoliko bliskih prijatelja koja će se moći dugoročno razvijati, mijenjati, koja će nas još više spojiti i pružiti nama neku vrstu unutarnje satisfakcije. U cijelu priču ušli smo s minimalnim očekivanjima, a to je bilo da nam karte ugledaju svjetlo dana, da smo mi zadovoljni proizvodom.


Kako smo s razradom ideje krenuli na ljeto 2021. godine, plan je bio do Božića napraviti prototip, otići u najbližu tiskaru, skinuti slike riba s interneta, napisati laički vrijednosti riba i pokloniti ih našoj djeci za božićni party i vidjeti kako će reagirati. Htjeli smo čuti mišljenje djece. Njihove su nas reakcije oduševile, a znamo koliko su oni iskreni.


U tom trenutku smo shvatili da je vrijeme da u našu ekipu uključimo profesionalce u svojim područjima, i tada su nam se pridružili prijatelji, biolog Matej Faler i ilustrator Ivan Marečić. Mateju se, kao biologu, svidjela ideja i u narednih nekoliko mjeseci se bavio izborom riba, njihovim specifikacijama, zanimljivostima, dok je ilustrator Ivan radio na vizualnom identitetu i detaljnom crtanju riba.


Igra je prvenstveno namijenjena mlađim osnovnoškolcima, ali iskustvo nam pokazuje da je igraju svi, od vrtićke djece, koja uživaju u krasnim ilustracijama i uče prva slova, do djedova i baka, koji sa strašću igraju igru i o ribama uče sa svojim unucima.



Drago nam je dobiti poruku roditelja da su i oni neke zanimljivosti naučili igrajući se sa svojom djecom. Dodatno nas veseli činjenica da smo napravili igru koja je igriva sa djecom starom samo nekoliko godina, a istovremeno sadrži edukativne i zanimljive vrijednosti o ribama“, tvrdi Ivan Franić.


Ključna pomoć


Svi suradnici koji su radili na realizaciji FishClasha zaposleni su na svojim poslovima, stoga je za ostvarenje ideje trebalo uložiti mnogo slobodnog vremena. Ključna pomoć došla je u obliku biologa Mateja Falera, jednog od članova vrijedne ekipe koji je svoj poziv biologa iskoristio u kreativne svrhe. Faler je bio taj koji je odabrao 36 ribljih vrsta dostojnih nove igre, a pri selekciji vodio se mnogim aspektima.


“Definitivno najteže bilo je izabrati samo 36 riba iz sve bioraznolikosti riblje faune koju nalazimo u Jadranskom moru. Željeli smo uključiti razne vrste riba: gurmanski primamljive, sportskom ribolovcu atraktivne, ali i neke ljudima nepoznate, rijetke vrste. I moram priznati, unatoč svom dosada stečenom znanju o bioraznolikosti Hrvatske, bio mi je to zaista težak izazov.


No, u ključnom trenutku naišao sam na »Crvenu knjigu morskih riba Hrvatske«. Ta knjiga, dostupna svima na stranicama Državnog zavoda za zaštitu prirode, osigurala je da su vrijednosti svih kategorija bazirane na stručnim saznanjima i procjenama.


Opremljeni takvim sjajnim izvorom informacija, mogli smo se slobodno usmjeriti na kombiniranje dobre igrivosti i edukaciju o ključnim pojmovima vezanima za ribe. Prve tri kategorije osiguravaju dobru igrivost i pristupačne su mlađoj djeci. Sljedeće tri kategorije upoznavaju igrače s konceptima koji su bitni za razumijevanje i zaštitu Jadrana. Konačno, uveli smo i koncept supermoći koje demonstriraju ljudske vrijednosti koje zastupamo.


Stoga, ponosni smo da FishClash kombinira dinamičnu igrivost, stručnu edukaciju i pozitivne ljudske vrijednosti u jednom skladno dizajniranom paketu”, pojašnjava biolog Faler.


Važno je naglasiti da se kartaće igre FishClash – Ribe Jadrana, na hrvatskom ili engleskom jeziku, mogu nabaviti u suvenirnicama pulskog Akvarija i zagrebačkog Zoološkog vrta te na svim prodajnim mjestima, kao i na web-shopu knjižare Hoću knjigu.