Dobitnica brojnih nagrada

Dženisa Pecotić: Jedna od najuspješnijih hrvatskih kostimografkinja slavi 40 godina karijere

Edita Burburan

Volim raditi »koktele«, spajati više razdoblja i uspostavljati izvanvremenske kostime. Ali ako sam ipak »prisiljena« birati najdraže razdoblje, onda bi to možda bio barok.



Zovite me Dženi, samo Dženi, bez gospođa. Nikad se nisam uspjela toliko uozbiljiti da se osjećam gospođom. Volim ostati zaigrana! – na početku je našeg razgovora kazala Dženisa Pecotić, jedna od najuspješnijih kostimografkinja u Hrvatskoj.
Unatoč tome što je nedavno proslavila 70. rođendan, nimalo se ne osjeća tako. Najljepša su joj druženja i razgovori s unucima, jer uz njih najbolje napuni baterije svoje zamaštanosti. U bogatoj kostimografskoj karijeri »odjenula« je stotine kazališnih predstava od »Labuđeg jezera«, »Ane Karenjine«, »Enciklopedije izgubljenog vremena«…,ali i kao suautorica dizajnirala je službene odore časnika i dočasnika hrvatske vojske, specijalne i pravosudne policije. Dobitnica je brojnih nagrada i priznanja, ostvarila je nekoliko samostalnih izložbi, a ovog ljeta, u povodu 40. obljetnice rada, priprema izložbu u zagrebačkoj Galeriji Kranjčar.


Ove godine slavite dvije okrugle brojke, visoku obljetnicu profesionalnog rada, a prije nekoliko dana proslavili ste i rođendan. Koliko ste se sreće nakupili za sve to vrijeme?


– Da, uistinu su okrugle i visoke na tom mom putu, a citirala bih jednu budističku izreku koja kaže kako ne postoji put do sreće jer sreća jest put.


Imate li već sad točan datum kad će biti predstavljena vaša izložba u Galeriji Kranjčar? Što ste ili ćete pripremiti?


– Otvorenje moje izložbe je predviđeno za 6. srpnja. Radni naslov je »Dženina soba čuda«. Sam pojam »Soba čuda« potječe iz kasne renesanse i ranog baroka kada su Europljani otkrivali nove svjetove iz kojih su donosili »neobične« predmete i tako stvarali prve zbirke iz kojih su zapravo i nastali prvi muzeji.


Recikliranje


Volite izrađivati kostime za lutkice, smatrate kako grandioznost umjetnika ne ovisi o veličini već izvedbi. Ipak, ako govorimo o mogućnostima artikulacije, konačno i ugodi, nije li ona veća što je više materijala pod rukama spremnog da se upliće u slojeve i nabore?




– Recikliranje je postupak o kojemu već duže vrijeme razmišljam. Moje lutke – objekti su spontano proizašle iz tog razmišljanja. Opremam ih i dizajniram im odjeću isključivo od zaboravljenih, zagubljenih i odbačenih predmeta i materijala. Puno materijala i velike nabore ostavljam kao mogućnost prilikom izrade kazališnih kostima.


Kostimografija je vaš izraz, ali uvijek napominjete kako je glazba vaša prva ljubav. Slušate li glazbu dok osmišljavate kostime?


– Ne, ne slušam glazbu dok radim. Za mene je glazba čista emocija i velika je zavodnica koja me odvlači u neke druge svjetove.


Photo: Marko Lukunic/PIXSELL


Polazište kostima je ipak tijelo i pokret, što pretpostavlja i savršeno poznavanje ljudskog tijela i zanatskog dijela kreiranja, modeliranje. S obzirom na to da je stvaranje kostima timski rad, uspijete li taj zahtjev uvijek ostvariti u svim suradnjama?


– Najčešće uspijem. Rezultat dobrog timskog rada nije isključivo kvalitetno sašiven kostim, jer se to podrazumijeva, već »ono nešto neuhvatljivo« što taj kostim čini posebnim i jedinstvenim.


(Ne)moguće ideje


Kako započinje proces razmišljanja? Pretpostavljam da krećete od kazališnog djela, ali čime ga dovršavate razmišljajući o interpretatoru, sceni, posebnoj rečenici u tekstu, određenoj ariji, misli….?


– Jedino pravilo je da pravila nema, jer projekti se razlikuju. Primjerice, upravo počinjem raditi kostime za predstavu »Napokon orkestar!« s redateljicom Petrom Radin i Zagrebačkom filharmonijom, a kojom će se otvoriti Festival djeteta u Šibeniku. Nakon pročitanog teksta i odslušanih songova prošla sam još jednom s Petrom kroz svaku rečenicu teksta. Taj dio osmišljavanja kostima mi je i najdraži. Ideje pršte, moguće i nemoguće, a koje će se realizirati, iskristalizirat će se s vremenom.


Koji trenutak vaše karijere je bio najvažniji, najpresudniji na putu vašeg uspjeha?


– Članica sam ULUPUH-ove Sekcije za oblikovanje odijevanja već punih četrdeset godina. Koketirala sam i sa Sekcijom za kostimografiju gdje sam često viđala našu neprikosnovenu kostimografkinju Iku Škomrlj – Ajki. Ajki me silno privlačila svojim držanjem, ponašanjem, izgledom, a ponajviše radom koji sam redovito pratila u kazalištima. Presudan za moju karijeru je bio trenutak kad mi se obratila s ponudom da joj asistiram na jednoj predstavi. Ta je prva suradnja prerasla u dugogodišnju, intenzivnu i kreativnu zajedničku priču.


Afirmacija i negacija

Iz perspektive da odjeća predstavlja čovjeka u vremenu, čime je i pokazatelj društvenih zbivanja, kako vidite sadašnji trenutak?
– Kako ga vidim ? Hm… Kao afirmaciju i negaciju svega što je čovjek izmislio i stvorio istovremeno.

Što bi prema vašem mišljenju danas najviše moglo utjecati na oblikovanje mladog kostimografa?


– Često me to pitaju, a odgovor je uvijek isti. Odlasci u kazalište, u kino, na koncerte, na izložbe, proučavanje stručne literature, volontiranje u krojačkim radionicama. Internet i društvene mreže naravno da imaju veliko značenje. I, uz ponešto sreće, kakvu sam ja imala, dospjeti u ruke vrhunskog mentora.


Odjeća nas štiti od vanjskih utjecaja, pokriva obnaženost, ali i izražava osobnost. Saznajete li o nekome nešto kroz njegov stil i prije nego što vam se obrati?


– Kao odgovor na vaše pitanje o spoznavanju nekoga uz pomoć njegovoga stila odijevanja citirala bih Oscara Wildea: »Kad se čovjek odjene prema vlastitom ukusu, pitaju ga koga oponaša i što glumi. A one koji stalno nekoga oponašaju i glume, ne pitaju ništa – to im je sasvim prirodno ponašanje.«
Pretpostavljam da se istom psihologijom vodite i kad krenete s radom na novom projektu, predstavi. Imate li među redateljima, scenografima svojih favorita, odnosno »uštimanu ekipu«?
– Umjetnik kojemu se najviše divim je naš proslavljeni i neponovljivi koreograf i redatelj Milko Šparemblek.


Privilegija


Spominjete Milka Šparembleka, također smatrate kako se svaki pravi kostimograf potvrđuje u baletnoj predstavi. Po čemu pamtite te suradnje?


– Surađivala sam s Milkom na desetak predstava. Pamtit ću te suradnje po nevjerojatnoj preciznosti, predanosti, analitičnosti i ogromnom znanju koje je Milko utkao u svaki djelić svoga rada. Doslovno sam uživala tijekom bezbrojnih razgovora, konačnih dogovora, a zatim i proba kojima sam imala sreću prisustvovati. Dugogodišnji rad uz Milka za mene je bila jedna velika fešta i privilegij.


Koji tip predstave vam najviše odgovora, odnosno koje razdoblje u umjetnosti vas osobno najviše intrigira?


– Jako volim balet, kako klasični tako i moderni i suvremeni. Nije mi drago kad sam uvjetovana samo jednim vremenskim razdobljem u umjetnosti. Volim raditi »koktele«, spajati više razdoblja i uspostavljati izvanvremenske kostime. Ako sam ipak »prisiljena« birati najdraže razdoblje, onda bi to možda bio barok.


Oduvijek slobodni umjetnik

Cijeli svoj radni vijek ostali ste u statusu samostalnog slobodnog umjetnika, jeste li se ikad osjećali egzistencijalno ugroženim? Je li to bio vaš izbor ili slijed okolnosti?
– Bio je moj izbor, ali i slijed okolnosti. A kao i većinu slobodnih umjetnika, nije me zaobišao osjećaj egzistencijalne ugroženosti koji je u ove zadnje dvije godine posebno izražen.

Zanimljivo je što se kao kostimograf bavite tijelom, a svojevremeno ste izjavili kako vam nije jasno zašto čovjek mora imati tijelo? Jeste li u međuvremenu pronašli odgovor?


– Nisam pronašla odgovor i vjerojatno ga nikada neću niti naći.


Odrasli ste u Zagrebu, ali dio djetinjstva proveli ste i u Sarajevu. Osim toga proputovali ste svijetom i nagledali se različitosti. Koliko je to utjecalo na vaš rad?


– Uz Zagreb i Sarajevo mislim da me ipak najviše formirao München u kojemu sam živjela sedamdesetih godina prošloga stoljeća. A kada već spominjemo putovanja, velika mi je želja vidjeti Japan jer me njihova kultura oduvijek fascinira.


U glazbi najviše volite Gustava Mahlera, a njegov je život bio ispunjen strastima, depresijama, teškim sudbinama… Volite taj rubni ples u životu, između svjetla i tame?


– Volim ja i Gustava Mahlera i Mozarta. Mozartov »Requiem« je za mene nešto najljepše i najdirljivije što je ikada komponirano. A sam život je rubni ples satkan od svjetla i tame, dana i noći, tuge i veselja…


Umjetnički čin


Rekli ste negdje da ste odrastali na bajkama, zamaštani oduvijek?


– Bajke su bile sastavni dio moga djetinjstva, doslovce sam ih gutala i živjela u njima, iako su katkad i tužno završavale. Kad se danas osvrnem na to vrijeme mogla bih ih usporediti s virtualnim svijetom u kojem žive današnja djeca.


Koju bajku ste najradije čitali svojim unucima?


– Čitanje bajki prepuštala sam njihovim roditeljima. Ja sam ih upoznavala sa slikovnicama u 3D obliku, vodila ih u kazalište, na izložbe i na koncerte. Što i danas s velikim veseljem radim.


Čula sam kako u ormaru čuvate haljinu iz 1984. koju ste kupili u Milanu umjesto vjenčanog prstena, zaista zvuči bajkovito! Sviđa li se haljina vašim unukama?


– Da, haljina koju sam dobila umjesto zaručničkog prstena je, srećom, živa i zdrava. A unuke je još nisu vidjele, jer čekam poseban trenutak da im je pokažem. I da je možda i probaju…


Ima li neka kostimografija, predstava koju ste pogledali negdje, nekada, a da vas njezine slike prate do danas?


– Nagledala sam se po svijetu uistinu fantastičnih baleta, opera, drama, pa i koncerata i izložbi. Ja i koncerte i izložbe doživljavam kao umjetnički i kazališni čin. Nabrajanje bi nam uzelo nekoliko stranica Novog lista. A jednom davno, kako uostalom i započinju sve bajke, sanjala sam cijelu kazališnu predstavu. S ludim kostimima, genijalnim glumcima, u nekom potpuno otkvačenom teatru. Jako je se dobro sjećam i sanjarim o tome da je jednom negdje i postavim.