Posljednji vrisak za modni tisak

Mahom se gase tiskana izdanja kultnih modnih časopisa. Ova više ne možemo “listati”

Sanda Milinković

Foto: iStock

Foto: iStock

Vijest da američki modni magazin Allure u prosincu ove godine više neće biti dostupan u prepoznatljivom glossy printu, nedavno je odjeknula lifestyle krugovima



Informacija da časopis Allure iduće godine čitateljima više neće biti dostupan u svom prepoznatljivom glossy printu, nedavno je odjeknula lifestyle krugovima jer je označila kraj jedne ere. Srećom, nije označila kraj časopisa jer će Allure i dalje biti dostupan u digitalnom obliku, a Condé Nast, globalna medijska tvrtka koju je 1909. godine osnovao Condé Montrose Nast, točku na tiskano »i« planira staviti u prosincu, kad će predstaviti posljednje tiskano izdanje svoje beauty perjanice.


Izvršna urednica Jessica Cruel odluku je objasnila priopćenjem u kojem je navela da shvaćaju tko im je publika u današnjem svijetu gdje su svi online.


– Naš brend je snažniji no ikad na društvenim mrežama i digitalnoj platformi, a naš je uspjeh svjedočanstvo timskog rada i suradnje jer znamo kako i otkud naša publika pristupa sadržaju u današnjem svijetu koji se neprestano mijenja. Naša je misija poslušati i shvatiti publiku pa će Allure nakon prosinačkog izdanja postati isključivo digitalni časopis, kazala je.




Naglasila je činjenicu da tisku pada tiraža, spomenuvši pritom da im je naslovnica iz kolovoza koju je krasila Kim Kardashian najčitaniji sadržaj na webu čiji su naslov »kliknuli« mjesečni čitatelji na desetke milijuna puta.


Novosti stižu nakon što je već nekoliko publikacija ugasilo tisak i prebacilo se online, što je prema mnogim stručnjacima neizbježna posljedica pada oglašivača u papirnatim izdanjima diljem svijeta. Američki analitičari pojašnjavaju da je ključni razlog napretka digitalnih medija u odnosu na one tiskane: veća prisutnost korisnika na mrežama, brza internetska veza, interaktivan sadržaj, mogućnosti online marketinga te povoljnija distribucija.


Zanimljivo je što su, unatoč gašenju tiskane verzije časopisa Allure na kojemu radi mnoštvo ljudi, samo dva radna mjesta pogođena tranzicijom, a daljnji se otkazi ne planiraju.



Ni prvi, ni jedini


Allure nije prvi kojeg Condé Nast prebacuje isključivo na digitalnu platformu jer su to učinili još 2018. godine s magazinom Glamour. Bio je to jedan od najdugovječnijih časopisa za žene u Americi koji se u trgovinama i na kioscima pojavljivao od 1939. godine.


Kada je kompanija objavila da časopis seli na digitalnu platformu, doista su mnogi žalili što dio kulture odlazi u povijest, a izvršna urednica Samantha Barry objasnila je tranziciju riječima da su čitatelji časopisa većinom online pa su na portalu sadržaj proširili videoreportažama, profesionalnim editorijalima i češćim člancima.


Uzbuđene mladenke koje planiraju svoja vjenčanja osamdeset i pet godina su mogle kupovati Bride koji se specijalizirao upravo za ovakvu vrstu čitateljica sve do 2019. godine, kada je tiskan njegov posljednji primjerak. Roditeljska kompanija Condé Nast ga je prodala, a DotDash kupio pa je Vogel pretvorio tiskani časopis u digitalni.


Medijska grupacija Dotdash kupila je i popularni InStyle 2021. godine da bi ga ugasila u travnju ove godine, kada je po posljednji put časopis ugledao svjetlo dana na policama kioska. InStyle je bila jedna od ukupno šest kupnji spomenute medijske grupacije koje su prebačene u digitalni oblik, uz Health, Entertainment Weekly, EatingWell, Parents i španjolsko izdanje magazina People.


– Od početka smo govorili da kupujemo brendove, a ne časopise i portale. Nije novost da je došlo do promjene navika čitatelja i oglašavanja iz tiska na web pa kao rezultat za nekoliko važnih brendova tisak više nema ključnu funkciju, kazao je izvršni direktor Neil Vogel iz grupacije Dotdash Meredith.


Lifestyle časopisi mahom prelaze na online platforme, a jedan od primjera je i Teen Vogue, mlađa sestra modne biblije. Teen Vogue ima milijune dnevnih korisnika i pratitelja na društvenim mrežama, a s obzirom na to da su im ciljana skupina tinejdžeri koji su danonoćno umreženi, potez prelaska na portal nije iznenađujući.


Teen Vogue je započeo kao časopis koji donosi novosti iz svijeta mode, ljepote i života slavnih osoba, a kasnije je sadržaj proširio i na aktualne događaje. Prestao se tiskati 2017. godine zbog, kako stoji u priopćenju, pada tiraže, ali strelovito se uspeo na digitalnim platformama zahvaljujući prisutnosti na mrežama i interakciji s mlađom publikom.



Osluškivanje publike


Condé Nast je, osim ovih promjena, smanjio i broj časopisa koji izlaze na mjesečnoj bazi na način da Traveler i W više neće izlaziti deset puta već osam, a Bon Appétit će umjesto dosadašnjih jedanaest, na kioske stizati deset puta.


Promjene reflektiraju promjenu njihove politike udaljavanja od tiska jer se sve više pozicioniraju online.


– Kako publika nastavlja evoluirati oko konzumacije sadržaja, nastavljat ćemo s modernizacijom i kalibracijom toga kako, gdje i kada produciramo i dijelimo naš sadržaj da budemo sinkronizirani s kulturalnim trenucima i platformama koje su našoj publici trenutno najvažnije, kazala je kompanija u priopćenju.


Godine 1979. na policama se prvi put pojavio časopis Self usmjeren na prvenstveno žensku publiku koju zanimaju zdravlje, hrana, ljepota i wellness. Kroz dugotrajnu je povijest časopisa bilo uspona i padova, ali služio je kao inspiracija mnogima i zbog toga dobivao nagrade. No, 2016. godine postao je isključivo digitalni medij na kojem nastavlja dostavljati sadržaj i nadograđivati svoj prestižni status u svijetu lifestylea.


Zvučno ime koje je otišlo u tiskanu povijest je i »Marie Claire« čije se američko izdanje nakon 27 godina, od prošle godine više ne tiska. Prvi su vijest doznali pretplatnici na časopis putem pisma u izdanju za ljeto 2021. gdje su se urednici obratili obaviješću da u rukama drže posljednje izdanje magazina. Napisali su da će se »Marie Claire« umjesto na tisak, koncentrirati na svoje »vibrantne digitalne platforme: portal, Instagram i Snapchat« te da će u print stavljati posebna izdanja.


– ‘Marie Claire’ je oduvijek imala misiju povezivanja s čitateljima, donošenja ključnih vijesti iz svijeta mode, ljepote, karijere i politike na koje se naša publika oslanjala. Rastom brenda na mrežama planiramo dostavljati ambiciozne uratke, prekrasne editorijale i oštre komentare na način koji će pružiti najviše smisla našim čitateljima, što znači da ćemo nastavljati ulagati u rast naših digitalnih platformi te tiskati posebna izdanja u ključnim trenucima tijekom godine, kazala je izvršna urednica Harper’s Bazaara Samira Nasr.


Detalj zanimljiv za gašenje ovog medija svakako je informacija pretplatnicima da će, ukoliko od Hearsta ne zatraže povrat sredstava za prekid pretplate, na kućnu adresu umjesto »Marie Claire« dobivati Harper’s Bazaar. Za slučaj zbunjenosti, valja razlučiti da iako Hearst više ne posjeduje »Marie Claire«, pretplatnici su godišnji iznos platili ovoj kompaniji, a u svibnju je časopis kupila kompanija Future.


Britansko izdanje »Marie Claire« prestalo je postojati nakon 31 godine, a izdavač i vlasnik TI Media nastavit će s časopisom online.


– Više od tri desetljeća, ‘Marie Claire’ je vodila glavnu riječ u razgovorima o problemima koji su doista važni ženama: od njihova osnaživanja do klimatskih promjena, istovremeno osiguravajući vijesti i proizvode iz mode i ljepote koji reflektiraju svakodnevni život, kazao je izvršni direktor Marcus Rich. Osim gašenja tiska, online verzija časopisa proširila se na Marie Claire Edit, shopping platformu koja surađuje s partnerima kao što su Farfetch, Net-a-Portrer, ASOS i Topshop.



Milenijalci i generacija Z


Nylon, lifestyle časopis nastao spojem naziva gradova New York i London, prestao se tiskati 2017. godine. Američki multimedijalni brend, izdavačka kompanija i lifestyle magazin, fokusirao se na pop kulturu i modu, a njihove su reportaže pokrivale umjetnost, ljepotu, glazbu, dizajn i putovanja. Časopis je izlazio od 1999. godine, a 2003. pokrenut je i njegov portal. Samo godinu dana kasnije, broj čitatelja na webu dobrano je prešao one u tisku i time je web izdanje postalo fokus poslovanja.


Čak 74 godine vodio je jednu od glavnih riječi među mlađom publikom koja ga je željno iščekivala svakoga mjeseca, a onda je prešao na portal. Dugovječni i prepoznatljivi lifestyle i modni časopis Seventeen prvo je smanjio broj izlazaka, a onda je Hearst 2018. godine potvrdio da se od 2019. više neće prodavati na mjesečnoj bazi, već samo kao »poseban specijal«.


Interesantno je da je Seventeenu pala naknada i u tisku i doseg na webu, a ujedno im se za čak 323,3 posto povećao doseg putem videa na društvenim mrežama. Milenijalci i generacija Z više ne listaju časopise, već skrolaju sadržaj po mrežama gdje su im najveće platforme za komunikaciju svakako one vizualne, poput TikToka i Snapchata.


Primjer sličnoga je i Cosmopolitan, jedan od onih časopisa za koje mislite da će uvijek imati publiku. No, australsko izdanje prestalo je s tiskom 45 godina nakon prvog izdanja.


– Odluka nije bila jednostavna, ali komercijalna održivost časopisa u Australiji više nije moguća, kazao je izvršni direktor izdavačke kuće koja stoji iza Cosma, Paul Dykzeul.


Osim kultnog Cosmopolitana, u Australiji je nakon četrdeset godina ključ stavljen i u tisak časopisa Cleo koji je mnogim mladim ženama pružao uvid u novosti iz svijeta ljepote, seksa, zdravlja, veza i života slavnih osoba.