Klasični komad

Chic, šarmantne, udobne, praktične: balerinke su za sve stilove i prigode

Lucija Sučić

Foto: @laurenladnier , @felicitymbird, @sophielsmith

Foto: @laurenladnier , @felicitymbird, @sophielsmith

Ove sezone ćemo ih sve više viđati.

Balerinke su onaj komad obuće koji ako volite, imat ćete ih barem nekoliko pari u modnom arsenalu, a ako ne – svejedno ćete imati jedan par za svaki slučaj.


Iako njihova popularnost varira iz sezone u sezonu, činjenica je da balerinke predstavljaju dio garderobe koji se etablirao u sferi klasike.


Upravo zato ih se ne upisuje u priču trendova, već klasičnog komada obuće koji je uvijek prisutan, u većoj ili manjoj mjeri. Ove sezone čini se da ćemo ih sve više viđati jer sudeći po društvenim mrežama, izgleda da će upravo balerinke biti »it« prijelazna obuća ujesen.


Njihov najveći adut je bez premca udobnost, što je itekako vidljivo na mnogim primjerima kada se kasno u noć nakon izlaska ili nakon sati i sati plesanja u visokim petama iz torbica i vrećica počnu vaditi upravo balerinke.


Također, one su čest odabir obuće za poslovne ili formalne prilike, jer su jedna od rijetkih vrsta cipela koje istovremeno pružaju dojam uglađenosti, profinjenosti i elegancije bez potrebe balansiranja na dodatnim centimetrima.


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli Laure (@sevenaugust)



Revolucija baletnih cipela


Kad smo već kod spominjanja centimetara i potpetica, da bismo ispričali čitavu priču o balerinkama i njihovoj (modnoj) evoluciji, potrebno je uskočiti u vremeplov i otputovati natrag u 16. stoljeće. Tada su gotovo svi (a pritom govorimo i o muškarcima i o ženama) nosili takozvane pompe, što su bile cipele na špic s potpeticom.


Tada, u još uvijek ranim danima baleta, nosile su ih i balerine te su u njima plesale, što upravo kao što i zvuči i nije bila najzgodnija opcija.


Cipele na petu nisu bile jednostavne za plesanje, a kamoli za izvođenje težih tehničkih dijelova koreografije poput skokova, okreta, pirueta i ostalih. To je bila realnost 16., ali i 17. stoljeća kada je estetika nosila mandat nad funkcijom obuće.


No stvari su se počele mijenjati u drugoj polovini 18. stoljeća s razdobljem Francuske revolucije. To je označio prvi konkretan pad popularnosti pompi, a konkretan događaj koji je to obilježio smatra se giljotiniranje posljednje i u narodu veoma omražene francuske kraljice Marije Antoanete.


Naime, Marija Antoaneta uživala je u nošenju cipela na petu te su prema brojnim pričama, kako bi napravili javni istup protiv svega što ona reprezentira, ljudi u znak pobune protiv njene tiranije i načina vladanja postupno prestajali nositi cipele s potpeticom.


Povijest piše priču da je na samom kraju 18. stoljeća, točnije 1795. Charles Didelot izumio prve u svijetu kvadratne plesne cipele koje su balerinama po prvi puta omogućile plesanje na prstima, a kako bi ostale na mjestu za vrijeme plesa, vezale su se oko gležnjeva i listova.


Jedna od prvih plesačica u povijesti koja je odlučila reći ne plesanju baleta u petama bila je balerina Marie-Anne de Cupis de Camargo, a ravne baletne cipele pružale su joj veći raspon pokreta i uvelike potrebnu fleksibilnost. Marie Taglioni, još jedna ključna figura u povijesti razvoja baletnih cipela, 1832. izvela je nastup u baletnim cipelama na špic veoma sličnima onima kakve poznajemo danas.


Ujedno, Taglioni je bila prva koja je izvela ples na prstima (tzv. pointe tehnika, prema kojoj su baletne cipele dobile naziv koji nose i dandanas).


U 19. stoljeću, odnosno krajem 1880-ih, bitna osoba u svijetu baletne obuće bio je Salvatore Capezio, koji je prešao ocean i talijansku adresu življenja zamijenio s onom američkom te je otvorio radnju točno preko puta Metropolitan opere, a bavio se popravcima plesnih cipela, među kojima su dakako bile i one baletne.


Nakon gomile popravljenih baletnih cipelica, Capezio je naučio podosta o njima te je svoje znanje odlučio uložiti u izradu vlastitog modela, dodavši tvrđi kožni đon te na dio kod prstiju slojeve tkanine kako bi plesne cipele bile dugotrajnije i bolje stajale na prstima.


Rezultat je bio veoma uspješan, a njegovu viziju zamijetila je i poznata ruska balerina Anna Plavlova, koja je od Capezia 1910. naručila po par za svakog člana svoje postave! Kako bi joj se zahvalio, Salvatore je dizajnirao posebne špic cipele koje je nazvao »Pavlova«.


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli ÁFRICA. (@afrisballetx)



Holivudska magija


Upravo je Capezio bio glavni »most« za prelazak balerinki iz svijeta plesa u svijet mode. Naime, modna dizajnerica Claire McCardel u Capeziovim je baletnim cipelama uvidjela velik potencijal te ju je osvojio njihov elegantan, a jednostavan izgled.


Tako je od tada već itekako poznatog obućara naručila verziju koja bi se mogla nositi i van pozornice. Capezio je na plesnu cipelu dodao tvrdi potplat, dok je McCardell iste obogatila vlastitim tkaninama kako bi odgovarale njenim modnim kreacijama, te je kolekciju s Capeziom premijerno pokazala 1941.


Svijetu se tada svidjela ideja balerinke – baletne cipele koja se može nositi i van pozornice, od strane ljudi koji sami nisu plesači i plesačice. Spomenuta ideja rezonirala je i s poduzetnicom i dizajnericom cipela Rose Repetto, koja je sredinom 20. stoljeća osnovala tvrtku za izradu baletnih cipela, nakon što je izrađivala baletne cipele za svog sina, poznatog baletana i koreografa Rolanda Petita.


Boom na modnoj sceni dogodio se kada je Brigitte Bardot 1956. od Repetto naručila par crvenih balerinki. Bardot je željela da joj Repetto izradi par cipela koje će podsjećati na baletne, a koje će se moći nositi svaki dan.


U to vrijeme Bardot je snimala »I Bog stvori ženu« te je naručeni par koji je dobio naziv Cendrillon nosila u filmu. Uz malo filmske magije Brigittine balerinke ubrzo su postale hit i van ekrana te su se počele masovno proizvoditi. Konačan pečat popularnosti bio je trenutak kada se Bardot u njima prošetala crvenim tepihom.


Godinu kasnije, 1957. Audrey Hepburn pojavila se na ekranima noseći crne balerinke u filmu »Funny Face«, čime se u povijest upisala kao jedna od glavnih »ambasadorica« balerinki.


Činjenica je da je zlatno doba Hollywooda bilo jednako sjajno i za balerinke, koje su u ovoj eri uživale u popularnosti dok su simultano polako ali sigurno upisale svoje mjesto u kategoriji kapsulnih garderobnih klasika. Najveći razlog tomu bio je jednostavan: pristupačna obuća svima onima koji žele biti u stilu, bez plaćanja poreza na udobnost.


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli The home for Gentlemen (@gentlesleague)



 


Opjevani junak


Kada govorimo o balerinkama, neizbježno je spomenuti ikone klasike i luksuza u svijetu balerinki – one Chanelove, čiji su temelji nastali također 1957., kada je popularan model etablirala Gabrielle Coco Chanel. Postoji priča kako je na ideju došla vidjevši dvobojne cipele koje je posluga nosila na jahti njenog prijatelja, vojvode od Westministera.


Popularne balerinke koje su imale bež gornji dio i crni vrh u obliku badema izradila je u suradnji s postolarom Massarom, a navodno je sama Coco bila nesigurna oko veličine svojih stopala, dok je ovaj model trebao izdužiti nogu i učiniti stopalo vizualno manjim.


Pravu popularnost stekle su 27 godina kasnije, kada ih je pod svoje uzeo njen modni nasljednik Karl Lagerfeld. Odlučivši se poigrati s originalnim dizajnom, no istovremeno mu podariti svoj dizajnerski dodir, nastale su balerinke kakve su popularne i dandanas te su iste postale bezvremenski klasik.


Balerinke su, ako gledamo recentnija desetljeća, bile obuća izrazito popularna 2000-ih, a ove sezone mnogi predviđaju njihov velebni povratak. Za balerinke teško da možemo reći da su ikada zapravo izašle iz mode, a čak i kada su se našle u situacijama »vode do grla«, uvijek su postojale modne ikone i slavne osobe koje su ih održavale na životu i vraćale ih natrag u modni okulus.


Od princeze Diane, Jackie Kennedy pa do Amy Winehouse, Meghan Markle, Michelle Obama, Gigi Hadid i mnogih drugih, balerinke su voljeli i nastavljaju voljeti svi koji vole i cijene spoj praktičnosti i elegancije.


Do dandanas dizajneri i modne kuće nastavljaju stvarati vlastite verzije plesne cipele, poput kultnih balerinki Tory Burch ili pak nešto doslovnijeg redizajna kuće Miu Miu. Funkcionalne, svestrane i uvijek moderne – što god mislili o njima, na kraju dana, nije loše u kolekciji imati barem jedan par…


 


Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 


Objavu dijeli ISABELLA STOVEY (@bellastovey)