DOM ZA STARIJE I NEMOĆNE OSOBE “KANTRIDA” DIO PROJEKTA “GENERACIJE ZAJEDNO”

Vladimir Mrvoš

Domu za starije Kantrida, SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Domu za starije Kantrida, SNIMIO: VEDRAN KARUZA

Pandemija je umnogome promijenila životne navike, ali je topli ljudski kontakt ostao jedan od načina kako preživjeti ovo “novo nenormalno” vrijeme. I dok su neke obitelji, upravo zbog pandemije, bile na okupu i imale prilike provoditi mnogo više vremena zajedno no ranije, na mnoge starije ljude koji su odvojeni od svojih obitelji pandemija je ostavila teške posljedice, a posebno su pogođene osobe koje svoje “zlatne godine” provode u domovima za starije.


Foto: iStock


Da bi im olakšao svakodnevicu, Hrvatski Telekom prošle godine pokrenuo je nacionalni program digitalne edukacije starijih osoba u domovima te je svim korisnicima donirao tablete i internet, a volonteri su ih naučili kako koristiti videopozive. Korisnicima domova na taj je način omogućen kontakt s najmilijima u trenucima kada su u domovima bili onemogućeni posjeti. Odnedavno je u donaciju uključen i Dom za starije i nemoćne “Kantrida” u Rijeci pa tako u “zlatnim godinama” naši stariji građani u domu na Kantridi mogu nešto novo naučiti te održavati bliski kontakt sa svojim obiteljima.


Hrvatski Telekom donirao je tablete i internet korisnicima doma kako bi lakše prebrodili usamljenost uzrokovanu COVID – pandemijom

Prema istraživanju koje je proveo Hrvatski Telekom u suradnji s agencijom za istraživanje tržišta SmartUp, više od polovice korisnika domova za starije (njih 53%) kontinuirano se osjeća usamljeno, a najviše im u ovo vrijeme izoliranosti uzrokovane pandemijom Covida-19 nedostaju razgovori s članovima obitelji (88%) i prijateljima izvan doma (70%). Provedeno istraživanje je pokazalo da izoliranost posebno teško pada populaciji u domovima za starije čiju svakodnevnicu zbog korona mjera više ne ispunjavaju posjeti članova obitelji i prijatelja (43% manje posjeta), a 24 posto se manje druže i s ostalim korisnicima doma. U takvim uvjetima, umjesto fizičkog ljudskog kontakta i razgovora licem u lice koji su prosjeku vodili 23 minute, zamjenski način komunikacije postali su kratki telefonski razgovori od svega 5 minuta na fiksnom telefonu te 14 minuta putem mobitela. Usto ističu da kod telefonskih razgovora koje je ranije koristilo 13 posto, a sada 43 posto ispitanika jako nedostaje to što svoje najdraže ne mogu vidjeti.


Nedostatak digitalnih vještina znatno utječe na vrijeme i kvalitetu vremena koje ispitanici provode u razgovoru sa svojim obiteljima i prijateljima, a zbog svega je čak trećina ispitanika u istraživanju izrazila i dublje znakove usamljenosti. Pritom 86 posto korisnika domova za starije nije nikada razgovaralo putem video poziva, 74 posto niti ne zna uspostaviti, ali 90 posto ih želi naučili kako se to radi, a prvo bi nazvali svoju djecu (47%), odnosno unuke ili praunuke (23%). Svjestan potrebe ovakve edukacije Hrvatski Telekom pokrenuo program digitalne edukacije starijih osoba za koje priprema jednostavno razumljive edukativne video materijale putem kojih će korisnici domova, ali i svi stariji sugrađani moći lako koristiti različite digitalne alate koji će im omogućiti da budu povezani i u stalnom kontaktu sa svojim obiteljima i prijateljima. Korisnici domova za starije  kroz već pripremljene video edukacije uče kako uspostaviti WhatsApp videopozive na svojim tabletima.


Foto: iStock


Pandemija nam je svima promijenila živote i tražila je brojne prilagodbe kako bi zaštitili svoje najbliže. Istodobno smo postali bolno svjesni koliko su nam osobni kontakt i druženja važni i koliko nam trebaju da bi mogli funkcionirati. Pritom su uvedenim protuepidemijskim mjerama posebno pogođeni korisnici domova za starije kojima je izoliranost povećala osjećaj usamljenosti. To je i razlog zbog kojeg smo pokrenuli nacionalni program edukacija o korištenju digitalnih alata, koji se nadamo kako će osobama starije životne dobi otvoriti vrata cijelog jednog novog svijeta i omogućiti im da kad već ne smiju, da ipak mogu biti u kontaktu sa svojim bližnjima, kaže Ivan Bartulović, član Uprave za ljudske resurse Hrvatskog Telekoma.


Korisnici domova za Božić najviše priželjkuju druženje s obitelji i prijateljima (46%), zdravlje (43%), kraj korone (14%), povratak osjećaja slobode (7%) te povećanje mirovine (7%). U skladu s mjerama zaštite uslijed pandemije koronavirusa, domovi za starije su bili primorani strogo ograničiti posjete članova obitelji i volontera. Tako su društveni kontakti i druženja, koji su uvijek igrali ključnu ulogu u svakodnevici štićenika domova za starije, ustupili mjesto golemom osjećaju usamljenosti i izoliranosti, koja u ovo predbožićno vrijeme posebno teško pada i njima i njihovim obiteljima.


Dom za starije osobe “Kantrida”


  • Digitalni alati su tu da nam olakšaju život. Nažalost, velik broj naših građana starije životne dobi nema dovoljno digitalnih vještina kako bi mogli iskoristiti njihove prednosti. Zbog toga program digitalne edukacije starijih sugrađana vidimo kao ispunjavanje naše misije povezivanja svih u Hrvatskoj s mogućnostima digitalizacije i izgradnje svijeta boljih mogućnosti. Želimo ih naučiti kako koristiti digitalne alate poput video poziva putem kojih mogu puno češće čuti i vidjeti svoje najbliže. U Hrvatskom Telekomu smo svjesni svoje važne uloge u osiguravanju jednakog pristupa tehnologiji za sve u Hrvatskoj, i nećemo prestati dok to ne ostvarimo, napominje Ivan Bartulović. Svi smo svjesni kako ništa ne može zamijeniti kontakte i druženja uživo, no zahvaljujući tehnologiji, u trenucima kad ne možemo biti zajedno starijim članovima našeg društva možemo otvoriti vrata digitalnog svijeta te osjećaj samoće i izoliranosti, umanjiti i zamijeniti povezanošću i uključenošću.

Projekt Generacije zajedno, dio je širega društveno-odgovornog koncepta U dobrim rukama, u kojem je Hrvatski Telekom donirao tablet uređaje, a korisnici domova prošli su i edukaciju korištenja digitalnih alata, poput načina na koji uspostaviti WhatsApp videopozive, a sve kako bi mogli ostati povezani sa svojim obiteljima i prijateljima. Zahvaljujući ovom programu preko 400 korisnika domova obavilo je više od 2.000 poziva u ukupno trajanju više od 6.000 minuta. U Programu su sudjelovali i članovi Kluba volontera HT Grupe, a do sada je projektom povezano više od 1.500 osoba.


  •  U doba pandemije COVID-19 pokrenuli smo nacionalani program Generacije zajedno i uz pomoć tehnologije pokazali našim starijim sugrađanima da nisu sami. Program digitalne edukacije starijih osoba ide dalje, a mi nastavljamo s ispunjenjem naše misije izgradnje svijeta boljih mogućnosti za sve, zaključio je Ivan Bartulović.

Sadržaj nastao u suradnji s HT-om