Foto: Vedran Peteh / CROPIX
"Bilo mi je nevjerojatno da o tome nikada nisam razmišljala, niti znala da to uopće postoji. Moj mozak, čini se, nije htio prihvatiti da rekonstrukcija dojke ne znači nužno i povratak bradavice, a to je ipak važan dio ženskog identiteta", kaže Zmazek
povezane vijesti
Da bi pomogla u osnivanju registra bradavica i izradi što većeg broja istih, dizajnerica Katarina Radnić Zmazek koja stoji iza domaćeg brenda nakita Cloud&Co, osmislila je kampanju podizanja svijesti čiji je cilj da što više žena sazna da ova mogućnost postoji i u Hrvatskoj.
Uz to, kreirala je dva prigodna lančića čiji kompletni prihod od prodaje ide udruzi Marra Altrui koja besplatno izrađuje ove bradavice.
Do suradnje između dizajnerice i udruge Marra Altrui koja pruža edukativnu, estetsku i emocionalnu podršku ženama tijekom i nakon kemoterapija i provodi projekt Ona – The Art of You, došlo je sasvim slučajno, kada je Zmazek prije ljeta odlučila isprobati trajnu šminku.
Prema brojnim preporukama, odabrala je vizažisticu, ujedno i autoricu projekta te osnivačicu udruge, Mariju Butković, a budući da proces traje oko dva sata, započele su razgovor u kojem je dizajnerica otkrila čime se sve vizažistica bavi.
– Tada sam saznala za rad udruge Marra Altrui, ali ono što me posebno dirnulo bila je upravo izrada areola i bradavica za žene koje ih nisu mogle rekonstruirati nakon operacije dojki, bilo zbog raka ili zato što je tijelo odbilo presađenu bradavicu.
Bilo mi je nevjerojatno da o tome nikada nisam razmišljala, niti znala da to uopće postoji. Moj mozak, čini se, nije htio prihvatiti da rekonstrukcija dojke ne znači nužno i povratak bradavice, a to je ipak važan dio ženskog identiteta, kaže Zmazek.

Izlog sa silikonskim areolama
Vraćanje ženstvenosti
Marija i njezina udruga ne bave se samim liječenjem ili podrškom tijekom bolesti, nego onime što slijedi, a to je vraćanjem ženstvenosti.
Iako Zmazek naglašava da je zdravlje na prvom mjestu, kaže da je ženama vrlo važan onaj osjećaj sebe; od izgleda, kose, grudi, kože i noktiju, pa sve do unutarnjeg osjećaja povezanosti s tim dijelovima tijela.
– Ne izgledamo sve jednako, niti sve ulažemo isto vrijeme ili novac u svoj izgled, ali svaka žena zna koliko znači osjećati se dobro u vlastitoj koži. Marija im u tome pomaže tako što im malim, ali iznimno važnim promjenama vraća dio onoga što su izgubile, podsjećajući ih da su i dalje lijepe, snažne i cijele, dodaje Zmazek.
Da se uključi u priču i kroz dizajn podrži žene koje su prošle kroz mastektomiju, Zmazek je praktički inspirirala činjenica koja ju je preplašila, a to je da ona za to nije znala.
– Znam puno, pratim projekte, poznajem ljude, a nažalost i žene oboljele od raka dojke, ali ovakav razgovor nisam ni čula ni vidjela.
Odmah sam nakon tretmana nazvala svoje prijateljice i niti jedna nije znala da postoje silikonske areole koje se potpuno bezbolno i jednostavno apliciraju.
Većina zna za tetoviranje bradavica, a pritom ove silikonske areole izgledaju nevjerojatno autentično, objašnjava dizajnerica.
Njezina kampanja nosi snažnu emocionalnu poruku o ženstvenosti i cjelovitosti, a smatra da Cloud&co ima jednu lijepu platformu žena različitih dobi i da je to prilika, ali i odgovornost, koristiti za određene dobre stvari, kao što je, primjerice, Ona – The Art of You.

Lančić Papilla
Dirljive poruke
Kada je upitala Mariju koje će dane ili mjesec iskoristiti za obilježavanje podizanja svijesti o raku dojke i kada je odgovor glasio listopad, dizajnerica je donijela odluku da će urediti i izlog koji inače vole pretvarati u mala umjetnička djela.
Prva je ideja bila staviti čitav izlog u grudi, a naposljetku su silikonske areole odlučili staviti na stakla da stoje ispred samih korzeta i kreiraju dojam kao da su na tijelu, ali odvojene, što daje dodatnu simboliku stvarnosti da te areole žene stavljaju posebno, mogu skinuti i iako su dio njih, odvojive su.
– Izlog uvijek radim sa Željkom Molnar, našom dežurnom kreativkom koja ima velike ideje i kojoj prvoj dođem na razgovor o tome kako će nakit biti predstavljen te kako će izlozi izgledati.
Predložila je da bude silueta, što me odmah podsjetilo na Mihaelu Štimac Rojtinić i njezine korzete. Bilo je lijepo spojiti sve kreativce na jedno mjesto pa se s Lanom iz Tulipa složila predivna priča.
Znali smo sigurno da moramo staviti silikonske areole u izlog, pojašnjava dizajnerica.
Silikonske areole su inicijalno trebale biti na korzetu, ali ideja se u procesu mijenjala prema onome što je funkcioniralo ili nije. Dizajnerica pojašnjava da su areole najbolje funkcionirale na glatkoj površini što je kreiralo taj trenutak da se vidi njihova realističnost pa je samim time nastalo nešto još bolje.
Zmazek priznaje da joj je najizazovnije u kampanji bilo postići da što veći broj žena dobije potrebnu informaciju i znanje koje može i njima dobro doći, ali i koje mogu prenijeti dalje.
– Postoje mnoge žene koje iz različitih razloga ne mogu raditi mikropigmentaciju ili tetoviranje bradavica, iz zdravstvenih pa čak i vjerskih razloga, a činjenica da mogu na svoju rekonstruiranu dojku zalijepiti silikonsku bradavicu koja izgleda kao njihova je nešto apsolutno revolucionarno.
Najdirljivije su bile poruke žena koje su to prošle, koje su to saznale i zahvaljivale na tome da se podiže svijest te poslale poruke pohvala. To je inspirativno i poticaj da nastavimo, kaže dizajnerica.
Registar bradavicaNa koji način se prihod od prodaje lančića koristi za konkretne aktivnosti udruge Marra Altrui i budući registar bradavica? – Registar bradavica je Marijina želja i ideja da zapravo žene koje ne mogu napraviti odljev svojih, mogu koristiti ili izabrati iz registra tuđe bradavice, od kojih bi se napravila areola za njih. Grudi i bradavice su različite i zašto ne bi žene dale svoje otiske za one koje nemaju svoje? To mi se čini kao predivan čin solidarnosti među nama. Udruga ima različite aktivnosti, neke od njih su da kroz donacije financiraju mikropigmentaciju bradavica, izradu areola, edukacije i slično. Oni su podrška ženama da ne vide svoje nedostatke koji se dogode kad žena prolazi kroz takvu bolest, nego da pronađu radost te se osjećaju prihvaćeno i samopouzdano, pojašnjava dizajnerica. |
Podsjetnik na borbu
Lančići Papilla, čiji prihodi od prodaje idu udruzi Marra Altrui i projektu besplatne 3D repigmentacije areola i bradavica, nose vrlo simbolično ime jer je riječ o latinskom izrazu za maleni, bradavičasti izdanak ili strukturu.
– Ime je nastalo prirodno, iz same ideje projekta i želje da se kroz dizajn prenese snažna poruka.
Uz izlog, željeli smo na neki način i donirati udruzi koja pomaže ženama oboljelima od raka dojke.
Vjerujem da je najjednostavnije uvijek i najljepše, pa sam osmislila vrlo jednostavan privjesak koji podsjeća na dojku, pa čak i bradavicu, ali na suptilan način, tako da to nije prva asocijacija, kaže dizajnerica.
Privjesak je dizajniran da bude nosiv, elegantan, u rosegold nijansi koja simbolizira prepoznatljivu ružičastu boju povezanu s borbom protiv raka dojke i projektima podizanja svijesti pa lančić nije samo komadić nakita, već podsjetnik na borbu, pobjedu i ženstvenost.
Na kraju kampanje, dizajnerici je najvažnije da se o temi nastavi podizati svijest, a informacije širiti dalje.
– Pomaci u svijetu raka dojke su se dogodili jer su ljudi o tome razgovarali, jer se ta tema stavljala na stol, jer je to poticalo istraživanja i tako je sa svime.
Od bulozne epidermolize do endometrioze i sarkoma, svijest se podiže jer je netko bio uporan i to stavljao na stol, razgovarao o tome i svaki dan bio korak bliže postavljenom cilju.
Ove bolesti i njihove udruge koje sam navela su oni s kojima smo radili uz teme koje smo podržavali i znamo što su oni koji su bili glasni i aktivni prolazili.
Izrada ženskih areola bi trebala biti dio rekonstrukcije dojke i financirana od HZZO-a. Trebala bi se zaista napraviti registracija bradavica i nešto što bi moglo postati svjetski proizvod i mnogim ženama olakšati život, zaključuje dizajnerica.
Šokirati i biti šokiranDizajnerica je naglasila važnost toga da moda i dizajn, osim estetike, nose i društveno angažiranu poruku. Kaže da se ne može očekivati da sve nosi poruku, ali da će, ako mogu, uvijek nešto reći. Kaže da je danas važno pričati priče i slati snažne poruke te koristiti postojeću platformu na odgovoran i važan način. – Ne bojim se šokirati i biti šokirana, naravno, ako će me to natjerati da promislim i volim kada to postoji kao dodana vrijednost, zaključuje. Smatra i da bi moda i dizajn u Hrvatskoj trebali češće ulaziti u društveno osjetljive teme, pogotovo danas, kada se informacije šire brže nego ikad, ali s druge strane, pitanje je kakve tko dobiva informacije zbog algoritma. – Puno je ispraznog sadržaja i zarade u svemu tome, i naravno da ljudi trebaju od nečega živjeti, ali je pitanje gdje je granica i kada treba svoju platformu dati nečemu korisnom. Širiti poruku podrške, ljubavi, informirati i detabuizirati. Sve je izgubljeno na dan kada pomislimo da ne možemo kao pojedinci nešto promijeniti, a kamoli kao grupa. Tu više nema ni nade, dodaje. |