Problemi na HRT-u

Noviteti se nisu baš “primili”: Brine li koga na HTV-u gledanost od 5 posto?

Siniša Pavić

Foto: arhiva HTV-a

Foto: arhiva HTV-a

Kad HRT svoju dramsku seriju Novine, usprkos dobrim kritikama, stavi u nedjeljni termin i u isto vrijeme kad Nova TV žari i pali sa showom Tvoje lice zvuči poznato, onda tu nešto opako ne štima. Jer, primjerice, prošlu nedjelju Novine su imale gledanost blizu četiri posto, a TLZP preko 18 posto



Na zadnjoj, onoj burnoj sjednici Programskog vijeća HRT-a, predstavnica zaposlenika Maja Sever između ostalog je tražila i da se odredi trokut vrijednosti pojedinih noviteta što ih je u jesenskoj shemi lansirala ova privremena osmomjesečna uprava, ona koja v.d. glavnog ravnatelja više nema, ali ima ravnateljstva i programa što su ga začeli. Trokut vrijednosti traži da se u odnos stavi javna vrijednost projekta, ulaganje i gledanost, pa da se dobije čim preciznija informacija koliko format valja ili ne valja, vrijedi novca ili ne vrijedi. No, tko će to izračunati!?


Obol javnom interesu u nas se i ne utvrđuje, ulaganja se kriju k’o zmija noge, a do podataka o gledanosti možete doći samo neslužbenim kanalima. Sve je poslovna tajna, zbog čega dobrim dijelom i jesmo tu gdje jesmo, otprilike nigdje usmjereni na vlastiti dojam temeljen na dugogodišnjem iskustvu gledanja televizije.


ALI, katkad nešto ipak iscuri van, a kad se HRT hvali gledanšću od četiri posto, onda je jasno da nešto nije kako valja. Može i ovako; kad HRT svoju dramsku seriju Novine, usprkos dobrim kritikama, stavi u nedjeljni termin i u isto vrijeme kad Nova TV žari i pali sa showom Tvoje lice zvuči poznato, onda tu nešto opako ne štima.




Jer, primjerice, prošlu nedjelju Novine su imale gledanost blizu četiri posto, a TLZP preko 18 posto. Ili, Novine je gledalo 164.000 ljudi, a TLZP preko 750.000. Istinabog dade se kazati i kako se tu ne radi o istim žanrovima, da se diskutirati o tome u šta su se pretvorile navike gledanja i što to želi današnja publika, ali ostaje činjenica da je termin u dobrom dijelu pojeo gledanost, a onda i činjenica da se nedjeljom navečer Nova TV gleda kudikamo više.


Veća je, međutim, bojazan da su na HRT-u davno digli ruke od gledanosti, baš kao što se notornom istinom čini da su, sudeći po brojkama, pazarili loše formate, onako kako je recimo Mourinho loše pazario igrače za ‘novi’ Manchester United.


NESLUŽBENI podaci o gledanosti za cjelokupnu populaciju, onu iznad četiri godine, za razdoblje od 10. do 26. listopada, kazuju primjerice da javnom servisu čak ni turska sapunica ne nosi bogzna što. Ni ona koja je onomad glumila Hurem ne uspijeva na Prvi program HRT-a u predvečernji sat, dovesti niti tri posto puka.


Njene dogodovštine pratilo je u prosjeku 114.197 gledatelja, mada je onih koji su bar na čas škicnuli bilo više, jer je onaj share koji »označava prosječan udio u gledanosti pojedinog kanala od određene ciljne skupine koja u određenom trenutku gleda televiziju«, bio 10.20 posto. Možda taj HRT-ovski puk ipak više voli politiku.


Naime, ako se išta da pohvaliti, barem u tom razdoblju od dva tjedna, onda je to Tema dana, ona koja ide poslije Dnevnika. Jer, tih preko sedam posto gledanosti i u prosjeku 289.486 gledatelja te doseg od 17.43 posto je za današnje HRT-ovske prilike puna šaka brade.


Možda baš na tom valu i ne brodi tako loše, sa svih strana iskritizirana, Škola kuhanja. Jest da se nakon Teme dana pola gledatelja makne od ekrana, ali 146.533 njih ipak ostane pa škicne bilo recept, bilo novu odoru u kojoj Vlatka Pokos bježi od štednjaka da se ne »maća«. Pače, otkad se emitira, Škola kuhanja je tu negdje između četiri, pet posto gledanosti. Čini vam se mizerno!?


Što bi onda za svoju gledanost imao za reći recimo Romano Bolković. Otkad se emitira emisija Jedan na jedan, a im a tome nekih mjesec dana, šeta gledanost od 1.1 posto do 2.5 posto, pri čemu je doseg malen. U prosjeku, u ona dva »naša« tjedna, ima ona 87.154 gledatelja, a to je za javni servis, ili barem za Prvi program HRT-a, malo, pa čak i onda kad se govori da gledanost nije imperativ. Nema se zašto hvaliti, barem kada je gledanost u pitanju, ni Tihomir Dujmović, druga velika akvizicija HRT-a u ovom jesenskom prelaznom roku. Iza zavjese se ne penje iznad 2.5 posto, u prosjeku je na 98.711 gledatelja, jedino što je u Dujmovića, za razliku do Bolkovića, share veći, tu negdje oko 10.30 posto.


AKO nije vab politika, možda je humorno!? Ili ipak nije!? Željko Pervan, uradak zvan Naknadno, gledanost koja još uvijek ne uspijeva doseći pet posto. Željka Ogresta, uradak 2:1 u gostima, ista situacija; s prosječnih 3.5 posto gledanosti onih pet posto se čini kao sanak pusti. Donekle stvar spašava Crno-bijeli svijet, ako je za serijal takve vrste uspjeh gledanost što katkad ipak doseže pet posto.


Dalo bi se vesti još, pitati se sve i svašta poput Maje Sever i kolega joj iz Vijeća. Umjesto toga možda je ljepše, makar kao orijentir, primjetiti kako u nedjeljno neko nedoba od emitiranja emisija Ovo je opera, hvata i više od, za taj termin i tu tematiku, lijepih tri posto. Ili je pametnije citirati one neimenovane HRT-ovske trudbenika koji ironično i »samokritički« primjećuju da »slabo gledljiv sadržaj znaju proizvesti i sami«.


A koliko je gledanost uopće važna!? Važna je baram utoliko da se po njoj program pametnije slaže umjesto što se Novinama tuče na TLZP. Važna je barem da se zna kud se to stremi. Stoga, stremljena radi, evo malo i konkurencije. Dnevnik Nove TV u razdoblju od 10. do 26. listopada imao je u prosjeku 602.793 gledatelja, telenovela Zlatni dvori preko 450.000, Farma preko 550.000. RTL je tu negdje između.


Tamo su uradak Zorana Šprajca Direkt i Vijesti RTL-a na nekih 330.000 gledatelja, Prava žena je za telenovelu podbacila sa malo preko 200.000 gledatelja, a Ljubav je na selu se drži najbolje s 420.000 obožavatelja. Doduše, možda bi u onom trokutu vrijednosti svi ovi uradci komercijalnih tv postaja i pali na ispitu, no komercijali je gledanost jedina važna. Što je pak važno na HRT-u, ostaje, na žalost, do daljnjeg tek jednadžba s najmanje dvije nepoznanice.