Glazba i zabava

U znaku afro – cubane: Rezime 17. izdanja Liburnia Jazz festivala

Davor Hrvoj

Sjajni kamerunski glazbenik Richard Bona svojom je vokalno-glazbenom improvizacijom »Croatian Voodoo« zaustavio kišu i rastjerao oblake, te svirkom još jednom oduševio publiku

OPATIJA Opatija je proteklog vikenda živjela u znaku jazza. Od mnogobrojnih aktivnosti namijenjenih domaćima i turistima, upravo je tradicionalni Liburnia Jazz festival, koji je od 7. do 9. srpnja održan u organizaciji udruge Liburnia jazz, tih je dana bio najreprezentativniji umjetnički događaj. Korist je višestruka. Primjerice, jedna od važnih organizacijskih zamisli Elvisa Stanića su koncerti koji se održavaju u raznim prostorima diljem grada: na trgovima, terasama hotela… Bravo mladi!

Ove godine jazz doručak su servirali Mel & Ben Duo (pjevačica Melita Lovričević i gitarist Benedikt Petrak) koji su na terasi hotela Kvarner predstavili novi koncept ambijentalnog jazza, a prolaznike je svojom zaraznom i energičnom svirkom ispred opatijske tržnice oduševio Jed Becker’s Blues Band (gitarist Emir Grozdanić, bas gitarist Damjan Grbac i bubnjar Tonči Grabušić).


Stanić je u programu ovogodišnjeg festivala naglasak stavio na mladim glazbenicima i promociji glazbene pedagogije, ukazavši na vrijedna dostignuća u Samoboru i Labinu. U programu nazvanom »Na mladima svijet ostaje« nastupio je orkestar Umjetničke škole Matka Brajše Rašana iz Labina u kojoj, osim klasične glazbe, djeca mogu učiti i jazz i to od uglednih jazz glazbenika kao što su Damjan Grbac i Bruno Mičetić. Publiku su ugodno iznenadili izborom programa koji je sadržavao skladbe raznih žanrova, baš kao i Big Band Samobor koji u većem dijelu čine mladi glazbenici uglavnom polaznici glazbenih škola, a djeluju pod okriljem Gradske glazbe Samobor. Sjajni primjeri glazbene pedagogije!


Edukativno je bilo i na drugim nastupima. Primjerice, Cubismo i kamerunski glazbenik Richard Bona održali su lekcije iz afro-cubane i salse. Prva i najvažnija lekcija odnosila se na to kako rasplesati publiku, u čemu su u potpunosti uspjeli. Cubismo je podsjetio na svoje početke i skladbe Dizzyja Gillespiea kojem su poželjeli sretan virtualni 100. rođendan te je predstavio neke novije skladbe, pokazavši da su svi ti složeni latino ritmovi za njih »mačji kašalj« i da su toliko dobro uigrani da se mogu posvetiti svakojakim nepodopštinama. Primjerice, na najavu vođe sastava, konga bubnjara Hrvoja Rupčića, da će izvesti jazz standard, krenuli su žestoko kultnom rock temom »Smoke on the water« sastava Deep Purple, da bi ubrzo dali do znanja da u stvari sviraju revolucionarnu »Hastra Siempre, Komandante« posvećenu Che Guevari…


Koncept »Bonizma«


Jednako duhovit i edukativan bio je kamerunski pjevač, bas gitarist i skladatelj Richard Bona, zvijezda ovogodišnjeg festivala. Predstavio se afro-cuban projektom koji je ostvario uz latino, uglavom kubanske glazbenike. Sve što ovaj svestrani glazbenik radi doima se posve jednostavnim i svima lako dostižnim. No, upravo je to odlika velikih glazbenika koji su svoju nadarenost oplemenili mukotrpnim usavršavanjima, istraživanjima, propitivanjima… Zahvaljujući iznimnoj muzikalnosti Bona je uspio razviti osebujan glazbeni jezik kojim tečno govori u raznim situacijama. Ovom prigodom to je bio afro-cuban, iako već priprema flamenko projekt, opet u autentičnom okružju, sa španjolskim romskim flamenko glazbenicima.

Bonin je afro-cuban ritmički i melodijski snažno naslonjen na njegovo glazbeno afro iskustvo, a vokalne su spontane (na licu mjesta osmišljuje skladbu, aranžman i izvedbu) vratolomije nevjerojatne, bez obzira radi li se o pjevanju tema, scat improvizacijama, vokalizama unisono uz sviranje basa, dvobojima s trubačem, oponašanjem glazbala, logičnom nadogradnjom kroz nasnimavanje i lupove, duhovitim ubacivanjem citata… No, najvažniji su pozitav duh i humor koji se snažno osjećaju tijekom cijelog koncerta – čista, zarazna pozitiva! Primjerice, u trenutku kad je kiša već opasno zaprijetila glazbenicima i publici, odsvirao je i otpjevao »Croatian Voodoo« i otjerao oblake, a kad je započeo vatromet, i to je iskoristio za unapređenje komunikacije s publikom koja mu je »jela iz ruke«.


Kao o vokalnim, mogli bismo govoriti i o raznim demonstracijama tehnike sviranja bas gitare, iako ona ovom prigodom nije bila u prvom planu.Ponovno edukativno: naime, prezentaciji jedinstvenog koncepta – »Bonizma« – nazočili su brojni profesionalni glazbenici koji nisu skrivali oduševljenje sjajnom svirkom što je obilježila sedamnaesto izdanje Liburnia Jazz festivala, a vjerojatno i cjelokupnu kulturnu ponudu ove sezone u Opatiji.