Filmski festival

Mogao bi to biti još jedan ekscesni Cannes: Predsjednik žirija – Pedro Almodovar

Dragan Rubeša

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Iako je Almodovar odabran za predsjednika žirija ovogodišnjeg jubilarnog 70. Cannesa, taj festival se prilično kasno zagrijao za tog autora, kad je već ušao u »ozbiljniju« fazu. Ali nikad ne reci nikad



Bilo je to davne 1987. godine. Stiješnjen između dvije kurve koje su se u Scalu došle ugrijati između dvije šihte s obližnjeg King’s Crossa i dva homića koji su zauzeli red iza, u tom kultnom londonskom kinu koje više ne postoji dogodilo se moje krštenje s Pedrom Almodovarom.


Na programu je bio njegov drugi film »Zakon žudnje« (La ley de deseo). U uvodnom prizoru tog filma, možda i ponajboljeg iz njegove ranije faze, jedan mladac u mini-slipu prilazi zrcalu. Izvan kadra dopire glas redatelja koji mu daje instrukcije (riječ je o snimanju gay pornića). Mladac narcisoidno ljubi svoj odraz, skida gaće i masturbira.Redatelj pornića Pablo Quintero (Imanol Arias), koji obliven znojem napaljeno promatra taj prizor, ubrzo napušta set i zaljubljuje se u posesivnog Antonia (Banderasa). Ali na scenu stupa Pablov transseksualni brat Tina (Carmen Maura). Jer cijena koju plaćaju Almodovarovi protagonisti da bi osvojili mračni predmet čežnje veoma je visoka.

Tada sam u svoj blok napisao da se sve to doima poput meksičke sapunice, čiji je autor progutao nekoliko amfetamina i zalio ih decilitrom tekile.


Latino alfa mužjak


Almodovar je nanovo angažirao Banderasa u idućem filmu »Labirint strasti«, dok je taj glumac još uvijek bio posve anoniman, dodijelivši mu ulogu Homeinijeva terorista u kojeg se zaljubljuje sin iranskog diktatora koji je s majkom emigrirao u Madrid. Filmovi su to koji se na našem Trećem programu tradicionalno prikazuju oko ponoći. A to što se Banderas baš i nije mogao pohvaliti bravuroznom glumom, Almodovara nije previše brinulo. Njemu je bilo navažnije da njegov image latino alfa mužjaka svede na homoerotski objekt, iako je bio glumački zreliji prije no što mu se dogodio holivudski transfer.




Dvije godine ranije Almodovar snima kultne »Djevojke iz grupe« (Pepi, Luci, Bom y otras chicas del monton) koje su se na neki način prometnule u filmski manifest madridske Movide. Bio je to kvintesencijalni Almodovar sa svim prepoznatljivim elementima bez kojih bi svaki njegov film bio praktički nezamisliv: droge, reklamni panoi, glazbene numere, seksualno nasilje, drečavi kolorit i ženski sadomazohizam. Nakon što Pepi (neizbježna Carmen Maura) siluje murjak iz susjedstva, ona kreće u osvetu, uvodeći njegovu ženu u tajne zlatnih tuševa i lezbijskog S/M seksa.


Drzak, uvredljiv, kičast, morbidan, degutantan, senzualan i prljav, ali nadasve pikantan poput najpaprenijeg gazpacha, Almodovar je postao »it« tema trendy časpisa, od Facea pa nadalje. Iako je nakon serije punkoidnih kratkiša snimljenih tijekom sedamdesetih debitirao gotovo nevidljivim komadom »Folle… folle… folleme Tim!« o siromašnoj curi i njenom slijepom dečku.


Camp estetika


Inače, »Zakon žudnje« prikazan je tada, za moje inicijacije Almodovarom u londonskoj Scali, u paru s njegovim četvrtim dugometražnim filmom »Entre tinieblas« (Mračni običaji), u kojem paradiraju drogirane gej redovnice koje se hrvaju s tigrom.


Tek su »Žene na rubu živčanog sloma« s neizbježnom Maurom označile autorov iskorak u zonu art mainstreama, iako njegova neizbježna camp estetika garnirana vintage tapetima i kubističkim profilom Rossy de Palma (koja će ubrzo postati Gaultierova muza) još uvijek priziva estetiku onog pionirskog Almodovara kakva najviše volimo. Jer većina Almodovarovih komada snimljenih u devedesetima daleko su od njegovih početaka, iako tematske i idejne preokupacije ostaju govoro identične, od seksualnog ambigviteta (»Visoke potpetice«) do uvrnutih hvalospjeva ženskoj snazi (»Kika«) i formule S/M, drugs & power (»Veži me!«).


Treća i najozbiljnija Almodovarova faza započinje sa »Živim mesom«, adaptacijom istoimena trilera Ruth Rendell, koju je autor transponirao iz vlažne Engleske u ledeni Madrid, a koja simbolično započinje rođenjem jedne bebe u eri Francove diktature i završava 1996. u vrevi madridskih avenija, jer između autorova bijesa i ekscesa trebalo je naći mjesta i za političku poruku.


No iako je Almodovar odabran za predsjednika žirija ovogodišnjeg jubilarnog 70. Cannesa, taj festival se prilično kasno zagrijao za tog autora, kad je već ušao u »ozbiljniju« fazu. Ali nikad ne reci nikad.


Upitnik


Iako je Cannes bio i ostao najveći rasadnik novih autorskih otkrića i imena koja obećavaju, naročito njegov off program »Quinzaine des Realisateurs«, koji je oduvijek bio orijentiran prema radikalnijoj fimofiliji, Almodovar je dobio priliku popeti se crvenim tepihom prema Grand Theatre Lumiere tek u najkasnijoj fazi. Zato je njegov drugi komad »Pepi Luci Bom« imao svjetsku premijeru 1980. u San Sebastianu, dok je »Zakon žudnje« 1987. na Berlinaleu očekivano osvojio queer nagradu Teddy.



– Iznimno sam sretan što ću obavljati ovu prestižnu funkciju na 70. izdanju festivala. Zahvalan sam, počašćen i imam tremu. To je velika odgovornost i nadam se da ću biti na visini zadatka. Mogu vam reći da ću mu se dušom i srcem potpuno posvetiti. To je velik privilegij za mene – rekao je Almodovar.



Zanimljivo, redakcija etabliranog francuskog filmskog časopisa »Cahiers du Cinema« više preferira Almodovarovu zreliju kasnu fazu, koja možda nije toliko uvrnuta i ekscesna u odnosu na njegove pionirske ludorije. Tako je, kod dijela kritike nepravedno podcijenjena, »Julieta« na njihovoj listi najboljih filmova u 2016. dospjela na solidno šesto mjesto, dok naslovnicu njegova prosinačkog izdanja krasi plavokosa Adriana Ugarte.


A zaslužila je i više.A što očekivati od Almodovara kao predsjednika žirija u Cannesu? Recentna geneza tog festivala pamti krajnje bizarne odluke. Najluđa je ona iz 2010. kad je žirijem predsjedao Tim Burton, dodijelivši Zlatnu palmu Tajlanđaninu Apichatpongu Weerasethakulu (»Ujak Boonmee koji se sjeća prošlih života«). S obzirom na Almodovarove filmske afinitete, vjerujemo da će i jubilarni 70. Cannes ostati upamćen po sličnom ekscesu.