Snimio Roni Brmalj
Postav prikazuje oko 150 vrsta morskih organizama u njihovom životnom prostoru i ulozi koju imaju u ekosustavu sjevernog Jadrana, a koncipiran je na način koji publici pruža mogućnost da more doživi svim osjetilima, ali uz uvjet da se maksimalno angažira. Posjetitelji nemaju izbora: ukoliko žele bilo što vidjeti moraju nastupiti kao aktivni istraživači
Velika bijela psina ulovljena u Bakru prije stotinu i dvadeset godina koja s još nekoliko morskih pasa pluta u velikoj prozirnoj kapsuli, centralno smještenoj unutar izložbe koja prikazuje raznolikost života u podmorju Kvarnera, glavna je zvijezda stalnog postava »Plavetnilo« u Prirodoslovnom muzeju Rijeka kojem je ovih dana uručena godišnja nagrada Hrvatskog muzejskog društva za najbolji stalni postav realiziran u 2014. godini.
Prestižnu strukovnu nagradu Muzej je dobio za realizaciju vrlo inovativnog postava koji prikazuje oko 150 vrsta morskih organizama u njihovom životnom prostoru i ulozi koju imaju u ekosustavu sjevernog Jadrana, a koncipiran je na način koji publici pruža mogućnost da more doživi svim osjetilima, ali uz uvjet da se maksimalno angažira. Posjetitelji jednostavno nemaju izbora: ukoliko žele bilo što vidjeti ili pročitati moraju nastupiti kao aktivni istraživači, a količinu informacija koju žele primiti mogu dozirati prema vlastitim željama i interesima.
Publika odlučuje
Na taj način koncipiran postav »Plavetnilo« zapravo funkcionira kao anti-izložba, koja postaje pravom izložbom tek aktivnim uključivanjem publike. Posjetiteljima na raspolaganju stoji i nekoliko osjetilnih kutija u kojima mogu dodirom istražiti teksture morskih organizama ili upiti mirise mora, a tu je i mali prostor za opuštanje, gdje uronjeni u mekane jastuke mogu uživati u njegovim zvucima i pokretnim slikama. Uz primjenu najsuvremenijih tehnoloških rješenja, stručne i znanstvene činjenice dopunjene su umjetničkim doživljajem fluidnosti mora, koje posjetitelj može doživjeti svim čulima.
Autori postava su kustosi Milvana Arko Pijevac, Marin Kirinčić i Marcelo Kovačić, dok je dizajner postava i kreativni voditelj cijelog projekta bio arhitekt Klaudio Cetina. No, u realizaciji postava sudjelovao je cijeli tim djelatnika Prirodoslovnog muzeja Rijeka.
– Upravo suradnja svih profila muzejskih struka, timski rad i veliko osobno zalaganje djelatnika omogućilo je da se postav uspješno ostvari. Stoga je i nagrada Hrvatskog muzejskog društva za postav »Plavetnilo« uručena cijelom timu koji je sudjelovao u njegovoj realizaciji – rekla nam je ravnateljica Muzeja Željka Modrić Surina.
Iduće godine Muzej će obilježiti 70. godišnjicu javnog djelovanja, a tim povodom u suradnji s Gradom u Rijeku planira dovesti i veliku putujuću izložbu Divovi Patagonije, s tridesetak replika kostura i modela dinosaura u prirodnoj veličini. Spektakularna izložba trebala bi biti otvorena 15. srpnja 2016., najvjerojatnije u zgradi Exportdrva na Delti, a u Rijeci će gostovati sedam mjeseci.
Mobilna izložba
Prirodoslovni muzej Rijeka je novac za uređenje postava dobio od Europske unije, a osigurao ga je kroz projekt MUSEUMCULTOUR iz IPA programa jadranske prekogranične suradnje. U tom je projektu sudjelovao zajedno s još šest partnera iz Albanije, Crne Gore, Italije i Slovenije koji su se zajedno prijavili na natječaj, svatko sa svojim programom.
Osim stalnog postava, riječki je Muzej u okviru projekta realizirao i mobilnu izložbu »Raznolikost je bitna« autora Marina Kirinčića i Nadije Dunato Pejnović, koju je arhitektonski dizajnirao Boris Cimaš, a grafički osmislila Lea Jurin. Izložba je oblikovana od nekonvencionalnih materijala poput drvenih paleta, užadi i cerada, a sadrži dvadeset ilustriranih plakata koji posjetitelje podsjećaju na činjenicu da je današnji život na Zemlji rezultat skoro 4 milijarde godina duge evolucije života, te upozoravaju na važnost očuvanja bioraznolikosti.
Uz pomoć dva kustosa pripravnika, morskog psa Sharkyija i sredozemne voluharice Dinke, izložba želi potaknuti poželjna i upozoriti na štetna ponašanja koja bi zbog nemara čovjeka prema prirodi mogla dovesti do novog masovnog izumiranja vrsta, od kojih je posljednje zabilježeno nestankom dinosaura.
I informatičari i fizikalci
Primorsko-goranska županija kao osnivač ustanove u ovom je slučaju osigurala novac da bi se projekt mogao aktivirati, jer se sredstva EU-a refundiraju po njegovoj realizaciji. Cijeli projekt, od pripreme dokumentacije do provedbe javne nabave i svog potrebnog administriranja Muzej je vodio sam, kako bi što više novca ostalo za uređenje postava. Muzejski djelatnici sami su osmislili i sva multimedijalna i tehnološka rješenja, a osim stručnih poslova svi su radili i kao fizički radnici, od rušenja pregrada i iznošenja šute do lemljenja žica na 360 reflektora da bi se produžile do potrebne veličine, jer se po isporuci pokazalo da su prekratke.
Europska unija bespovratno je sufinancirala 85 posto vrijednosti investicije, ali kako se u ovom projektu kao ulaganje priznavao i rad djelatnika, tako su djelatnici Prirodoslovnog muzeja osobnim angažmanom u različitim poslovima osigurali i 15 posto vlastitog udjela, što predstavlja iznos od 30-ak tisuća eura. Sa sto tisuća kuna podršku je pružilo i Ministarstvo kulture, a nešto manjim iznosom i Primorsko-goranska županija.
– Cijeli je pothvat bio izuzetno kompleksan i zahtijevao je maksimalan angažman svih zaposlenih, jer novca za izvedbu tipa »ključ u ruke« nismo imali dovoljno. Radilo se do granica iscrpljenja i doslovno do zadnjeg trena. Dan prije otvaranja postava ustanovili smo da nam treba još dvadesetak stakala za zatvaranje vitrina, ispričala nam je Željka Modrić Surina.
U osmišljavanju postava prva ciljana skupina bili su mladi od 18 do 30 godina, jer je ta generacija najmanje zastupljena među posjetiteljima Prirodoslovog muzeja.