Otkriće Matanićeva filma sjajna je Tihana Lazović koja se doima poput tipične heroine iz ranije faze Brune Dumonta ili Jacquesa Doillona. Partner joj je ništa lošiji Goran Marković
Tri Matanićeve priče
Da bi ironija bila veća, njegova glavna canneska projekcija na kojoj je bila nazočna kompletna filmska ekipa, zakazana je za 11 sati ujutro, dakle, baš u zvizdan, iako Cannes ne poznaje »neatraktivne« termine, izvlačeći iz ormara toalete i smokinge usred (zviz)dana pa je dvorana bila krcata.
Otkriće Matanićeva filma sjajna je Tihana Lazović koja se doima poput tipične heroine iz ranije faze Brune Dumonta ili Jacquesa Doillona. Partner joj je ništa lošiji Goran Marković. U svakoj od tri priče autorova filma ambijentiranog u dalmatinskom zaleđu, koje su povezane motivima etničke mržnje, tradicije, konfuzije i straha, oni glume različite likove/parove, iako nam se čini kao da promatramo isti odnos u tri različita perioda/godine (1991, 2001, 2013). Sjajna kamera Marka Brdara igra na (senzualne) krupne planove.
Na Balkanu
Ponešto bolji dojam ostavio je »A Perfect Day« u režiji Španjolca Fernanda Leona de Aranoe, prikazan u sklopu »Quinzainea«, čiji je autor uz razvikanije glumce poput Tima Robbinsa, Benicia del Tora i Olge Kurylenko, angažirao bosanskog glumca Feđu Štukana te Antonija Franića i Gorana Navojeca u cameo ulogama. Njegova priča koja na trenutke priziva duhove »Ničije zemlje«, ambijentirana je »negdje na Balkanu 1995«, u regiji »poznatoj po jogurtu i humoru«, kako to kaže njegov junak, prateći zgode i nezgode pripadnika imaginarne humanitarne organizacije »Aid Across Borders«, koji nailaze na brojne peripetije dok pokušavaju pronaći uže kako bi njime izvukli muškarca čije je mrtvo tijelo pronađeno u bunaru. Pritom autor pažljivo dozira ironiju i tragediju.
U konkurenciji je prikazan i najnoviji komad canneskog miljenika Nannija Morettija »Mia madre«, emotivna priča o redateljici koja snima filmove o klasnim sukobima, tvornicama koje se zatvaraju i izgubljenim radnim mjestima. »Svi misle da sam u stanju shvatiti ono što se dešava oko mene i da mogu interpretirati stvarnost, ali ja više ništa ne razumijem«, kaže ona sama sebi. Bilo bi zanimljivo vidjeti što bi na to rekao genij talijanskog političkog filma Francesco Rosi čija je sjajna retrospektiva ovih dana išla u riječkom Art-kinu.
Među fotografijama autora koji se natječu za Zlatnu palmu, izloženim u redizajniranom futuristički bijelom atriju Grand Thetrea Lumiere, najluđa je ona na kojoj Van Santov portlandski susjed Todd Haynes pozira okružen dječjim lutkama, što je očita aluzija na njegovu ranu autorsku fascinaciju Barbikama, ali i njegov tretman glumica. Sjetimo se Julianne Moore iz »Daleko od raja« u kojem je ona više tapecirana nego kostimirana. Slični imidž glamurozne lutke ima i neponovljiva Cate Blanchett u autorovu najnovijem filmu »Carol«, adaptaciji romana »Price of Salt« Patricie Highsmith. U tom prokleto savršenom komadu koji priziva najbolje dane Davida Leana (direktor fotografije je maestralni Ed Lachman), ona portretira frustriranu dobrostojeću suprugu iz New Yorka na početku pedesetih, koja se upušta u lezbijsku vezu s curom zaposlenom u prodavaonici igračaka (glumi je Rooney Mara s imidžom Audrey Hepburn), gdje je ona došla kupiti lutku za kćer. Nakon »Mildred Pierce« autor dakle nastavlja rovariti po imaginariju holivudske melodrame iz njena zlatnog doba. No za razliku od »Adelina života« koji je prilično naljutio canneske lezbijke, Haynesovu »Carol« dočekale su euforično.
Samoubojstvo u čistilištu
Smrt i umiranje kao festivalska konstanta prisutni su i u mallickovski intoniranom komadu Gusa Van Santa »Sea of Trees« u kojem Matthew McConaughey nakon ženine smrti odlazi u Japan da bi u šumi na podnožju planine Fuji koja simbolizira čistilište, izvršio samoubojstvo. Tamo će ugledati Kena Watanabea koji je krenuo u istu misiju, nakon što su ga prebacili na lošije radno mjesto, pa više nije bio u stanju uzdržavati obitelj.
Tada počinje njihova potraga za »stazom«, isprekidana brojnim flešbekovima u kojima postepeno otkrivamo razloge koji su junaka natjerali da se oprosti od života. No, Van Santova pustinja iz »Gerryja« i autorova šuma u »Moru stabala« krajnji su mizanscenski antipodi. Dok je prva svedena na autorski eksperiment, potonja srlja u melodramatski kič, pa je kritika naprosto sasjekla Van Santov komad.