Ono što muči mlade ljude i umjetnike u Hrvatskoj, muči i umjetnike u drugim zemljama – David Maljković / Snimio Denis LOVROVIĆ
Limitiran prostor onemogućio je reprezentativni pregled moje umjetničke prakse. Nismo mogli napraviti selekciju najboljih projekata i radova, smjestiti ih u prostor i omogućiti publici da se kreće kroz postav i razgledava radove. Dogodio se drugačiji pristup, ali se desila i jedna druga kvaliteta – izložba ne pokazuje samo ono što umjetnik radi nego i kako on to radi. Nevidljivi dijelovi prakse, čak i procesi sazrijevanja, postali su vidljivi
Studio Davida Maljkovića nalazi se na drugom katu prelijepe zgrade na Ribnjaku, koju je projektirao Drago Ibler i koja djeluje kao brana između bučne, prometne ulice niz koju u pravilnim intervalima tutnje tramvaji, i šumovitog zelenog brijega na drugoj strani, onoj okrenutoj prema Šalati. Lijepo mjesto. Umjetnik sam plaća najam, budući da mu Grad Zagreb nije omogućio korištenje ateljea kad je to prije nekoliko godina tražio. (Neobično je da su umjetnici s mnogo siromašnijom karijerom prošli bolje u dodjeli gradskih ateljea).
Studio je dovitljivim arhitektonskim intervencijama preobražen u galerijski prostor koji čini jedan od četiri dijela prve domaće retrospektive Davida Maljkovića.
U svome se radu Maljković koristi različitim medijima, od videa do instalacija, a jedan od njegovih najpoznatijih radova – trodijelni »Scenes for a New Heritage«, sniman na lokaciji Bakićeva spomenika na Petrovoj gori – posudio je naziv velikoj izložbi kojom njujorški Muzej suvremene umjetnosti, MoMA, predstavlja akvizicije prikupljane unazad četrdesetak godina.
Inozemna publika dobro je upoznata s radom ovog riječkog umjetnika sa zagrebačkom adresom i međunarodnim ugledom. Baš je zato neobično da se njegovo cjelovito predstavljanje događa s tolikom odgodom. Odgoda bi bila i veća da kustoski kolektiv WHW/Što, kako i za koga nije odlučio, unatoč nepovoljnim izlagačkim uvjetima i nedostatku ozbiljnije institucionalne podrške, predstaviti njegov opus na čak četiri lokacije: u Galeriji Nova, galeriji Hrvatskog dizajnerskog društva, njegovom studiju na Ribnjaku te u kinu Tuškanac.
Maljković je sam osmislio postav ove male, ali ambiciozne izložbe, začete na ideji nehijerarhijskog pristupa njegovom cjelokupnom opusu. Bez naknadne valorizacije i hijerarhizacije, promatraču se nude instalacije, slike, skice, bilješke, publikacije, videoradovi iz svih faza njegova djelovanja. U studiju, kao i u Galeriji Nova, osnovu postava čine izdignuti i »lebdeći« kubusi, na kojima su izloženi radovi.
– Funkcionalne predmete koji mi služe u radu, na primjer stolove ili police sa slikarskim priborom, »obukao« sam u bijele kubuse. Htio sam izbjeći romantiziranu situaciju ulaženja u radni prostor umjetnika, a s druge strane i situaciju hladnog galerijskog prezentiranja radova. Htio sam postići intimniju atmosferu, govori Maljković.
Ukidanje hijerarhije
Neobično je da se u ovako malim prostorima predstavlja jedan ovako značajan opus. Kako je došlo do toga da je Vaša retrospektiva izvedena višedijelno?
– Skoro deset godina nisam izlagao u Hrvatskoj. Zadnji put kad se dogodilo, radilo se o manjem projektu prezentiranom u Galeriji Nova. Kad su mi predstavile ideju o retrospektivi, kustosice iz WHW-a imale su na umu veći prostor, neku halu u centru grada, no svi prostori koji su potencijalno dolazili u obzir bili su u dosta lošem stanju i zahtijevali su određenu investiciju, za koju nije postojao budžet. Kad smo sjeli, rekli smo »Okej, ajmo vidjeti čime raspolažemo«. One su rekle »Mi imamo Galeriju Nova«, a ja sam rekao da imam studio. Išli smo vidjeti što se u tom formatu može napraviti. On je, naravno, neadekvatan, ali idemo se upustiti u to.
Postav koji ste osmislili za Galeriju Nova počiva na ideji ukidanja hijerarhije. Zašto Vam je to bilo bitno?
– Sama limitacija prostora onemogućavala je reprezentativni pregled moje umjetničke prakse. Nismo mogli napraviti selekciju najboljih projekata i radova, smjestiti ih u prostor i omogućiti publici da se kreće kroz postav i razgledava radove. Tu se morao dogoditi jedan drugačiji pristup, a mislim da se onda tu desila i jedna druga kvaliteta – da se na intimnijoj, strukturalnoj razini pokazala umjetnička praksa. Izložba ne pokazuje samo ono što umjetnik radi nego i kako on to radi. Nevidljivi dijelovi prakse, čak i procesi sazrijevanja, postali su vidljivi.
Osim novijih radova, tu su i neki koji funkcioniraju kao dokument mog umjetničkog sazrijevanja, i u njihovom supostavljanju stvorile su se neke nove vrijednosti. U nekoj drugoj situaciji sigurno ne bih pokazao radove s druge godine Akademije koji su ovdje izloženi, portrete i aktove od kojih sam se potpuno odmaknuo i krenuo u jednom sasvim drugom smjeru.
Proces razgolićavanja
Je li to nešto što zahtijeva hrabrost? Je li razotkrivanje radova koje ste »prerasli« čin ogoljavanja, potpune iskrenosti prema promatraču?
– To svakako podrazumijeva određeni osjećaj nelagode. Retrospektiva, u ovom formatu, nešto je u čemu ne možete kalkulirati, manipulirati. Kad je format tako postavljen, ulazite u proces razgolićavanja, koji se vjerojatno ne bi dogodio u nekom većem volumenu ili nekom reprezentativnijem formatu.
Kad iz današnje perspektive pogledate radove koje ste radili prije deset ili dvadeset godina, prepoznajete li nešto što, gundulićevski rečeno, pripada »porodu od tmine«?
U kritici Akademije niste usamljeni; mnogi umjetnici frustrirani su krutošću te institucije, za koju kažu da kastrira umjetničku slobodu. Kakva su iskustva izvana?
Veliki vizualni bazen
Uz Mladena Stilinovića i Sanju Iveković, najprisutniji ste hrvatski umjetnik na svjetskoj sceni. Vani ste izlagali skoro 300 puta, i to u prestižnim galerijama i muzejima, poput njujorške MoMA-e, londonskog Tatea, pariškog Palais de Tokyo ili madridske Reina Sofia. Kako je započela Vaša inozemna karijera?
– Kad sam došao na poslijediplomski studij na Rijksakademie u Amsterdamu, naravno da uvijek mislite da ste u lošijoj poziciji od kolega sa zapada zato što mislite da ste možda imali lošiju edukaciju, ili zato što ne dolazite iz nekog artikuliranog umjetničkog okruženja, iz okruženja u kojemu je razvijeno tržište. Imate osjećaj da su ti ljudi u startnoj prednosti. Sa mnom su na Rijksakademie bili ljudi koji su već završili druge prestižne programe, Whitney program, St. Martins, Goldsmith ili MIT. Bili su vrlo artikulirani, znali su vrlo artikulirano objasniti svoju umjetničku praksu.
Koliko je to važno?
Je li vam se nekad dogodilo da su strani galeristi i inozemna publika reagirali na radove koji vama nisu bili u fokusu? Što Zapad traži od umjetnika iz Srednje i Istočne Europe? Jeste li mogli pretpostaviti da će vaš rad o Petrovoj gori, koji kritički propituje osobni i kolektivni odnos prema javnospomeničkom naslijeđu iz komunizma, zainteresirati institucije na Zapadu u tolikoj mjeri?
– U vrijeme kad je nastao rad »Scenes for New Heritage«, takvih radova, s takvim diskursom, nije bilo. On nije odmah privukao pažnju; to se dogodilo naknadno. Kustos koji je primijetio taj rad bio je Charles Esche, koji ga je odabrao za Istanbulsko bijenale 2005. godine, i tek je tada taj rad dobio ozbiljniju vidljivost. Primijetio sam da je čitanje tog rada bitno drugačije nego što bi bilo da ga je realizirao umjetnik sa Zapada, budući da je njihova povijest umjetnosti definirana, valorizirana i smještena. Kako naša povijest umjetnosti nije u nekom širom kontekstu valorizirana ili smještena, teme poput spomeničkog naslijeđa samim time poprimaju određenu specifičnost i blagu egzotičnost.
Frustrirani slikar
U Vašim je djelima izražena samopromišljajuća dimenzija, mnogi od njih imaju i meta-razinu. U Galeriji HDD su, na primjer, izloženi i dnevnički zapisi o umjetničkoj praksi i problemima koji su vas zaokupljali dok ste realizirali pojedine projekte.
– Uz nekoliko projekata vodio sam dnevničke zapise. Nije im bila svrha da bolje objasne moju umjetničku praksu, nego su bili sastavni dio ili ekstenzije koje su služile tome da ja sam sebi objasnim to što radim i kako se osjećam u vezi s tim. Ja nisam nekakav vješt pisac, ne bavim se pisanjem, ali to mi je pomoglo da artikuliram neke druge odnose, da razmišljam o iskustvu koje mi se desilo.
Platna koja ste izložili u Galeriji Nova poredana su kao neki odbačeni predmeti, jedno iza drugog i odloženi uza zid.
– Ti su radovi prvo bili izloženi na zidovima, jedni do drugih. Ali u Galeriji Nova nema dovoljno prostora da se tako prezentiraju. Radi se o ciklusu »Nezavisna forma« koji sam radio između 1997. i 1999. godine. Kad sam kreirao virus, tako sam ga zvao, a radilo se o bijelom kvadratu koji je »napao« moje radove. Aplicirao sam uljem tu šablonu bijelog kvadrata. Bila je to ideja virusa koji polako izjeda moju dotad ostvarenu praksu, bila je to određena negacija mog ukupnog rada, ne u nekom destruktivnom smislu, nego kao kritika koju okrećem prema svom radu. Ta zaraza virusom imala je i pomalo performativni čin, koji je počeo u mom studiju koji je u to vrijeme zapravo bio jedna soba, a nastavio se na Velesajmu, na Salonu mladih koji je te godine – 2000. – kurirao Slaven Tolj. Skoro na razini skulpture to smo pokazali na ovoj retrospektivi – ta naslaganost stvorila je dojam odbačenosti, ali za mene je to zapravo jedno skulpturalno pokazivanje tog iskustva koje sam tada proživio.
Jedan vaš projekt, dokumentiran publikacijom koja je izložena u Galeriji HDD, zove se »Frustrirani slikar ili ponešto o slikarstvu«. Što vas, kao umjetnika, frustrira?
– Taj rad nastao je na prvoj godini Rijksakademie, kad sam imao tranziciju iz jednog medija u drugi. I dalje sam ostao u prostoru slike, ali sam se počeo baviti fiktivnim narativima. Nisam bio sposoban fiktivne sadržaje ukomponirati u prostor slike. Budući da sam uvijek smatrao da je slika u svojoj biti iluzija, unijeti fiktivni sadržaj u tu iluziju slike činilo mi se kao dvostruka negacija.
Ne kažem da neki drugi umjetnik to ne bi mogao riješiti, ali ja sam se borio s tim. Bio sam u krizi neko vrijeme, pola godine je to trajalo i ništa nisam napravio, a to me frustriralo. Na akademiji sam mogao iznajmiti jedan prostor, project room, i napraviti prezentaciju za kolege. Dva tjedna sam proveo tamo, u dahu sam napravio sivi monokrom na kojem sam izrazio frustraciju nemogućnosti izražavanja ideje u određenom mediju. Ta je frustracija postala performativna. Projekt sam nazvao »Frustrirani slikar«, a bio je dio jednog većeg projekta, »Mjesto s ograničenim predumišljajem«; meni jako dragocjen osoban i intiman zapis koji ovdje prvi put pokazujem. Na to da sam imao i vrijeme i prostor da si priuštim luksuz krize, danas gledam kao na dragocjenu povlaštenost.
Bitna je igra
Slika »Portret oca« zauzima važno mjesto u postavu. Taj je rad, zapravo, ishodište retrospektive.
Iako humor u vašim radovima nikad nije nametljiv, on se osjeća »iznutra«. Koliko Vam je humor bitan?
– Koliko sam god ozbiljan i elaboriran u promišljanju svoje umjetničke prakse, igra mi je uvijek bila bitna u procesu stvaranja. Ta se zaigranost u rješavanju likovnih problema zadržala do danas i ona svakako predstavlja jednu važnu dimenziju mojih radova.
Laska li vam to što je naziv Vašeg rada preuzet za skupnu izložbu koja se proljetos održala u MoMA-i? I kako je do toga došlo?
– Iz MoMA-e su me zvali kad su počeli raditi na izložbi kojom je taj muzej iz New Yorka htio pokazati slojevitost kolekcije koju su skupljali tijekom nekoliko desetljeća. Napravili su odabir autora, bili su zastupljeni i američki autori i neki inozemni. Borili su se s naslovom, a taj moj »Scene za novo naslijeđe« dobro im se uklapao. Naravno da vam godi jedna takva situacija… Zanimljivo je da je rad koji sam radio prije više od deset godina, dobio ponovo neku aktualnost, u trenutku kad ja više nisam… Neću reći da sam ga nadrastao, ali mi više nije bio u fokusu zanimanja.
Što vam je sad u fokusu? Što Vas zaokuplja?