Nekonvencionalni sajam

Artomat: Šarm i vitalnost “drugačijeg Božića”

Maja Hrgović

»Džamija« je do Badnjaka otvorena za sve koji u sezoni darivanja ne razmišljaju konfencijski, koji umjesto jeftinih plastičnih »đinđa« na štandovima u centru grada, daju prednost unikatnim predmetima izrađenima s pomnjom, i nerijetko obilježenima dozom osvježavajuće duhovitosti



ZAGREB  Već se u prvome izdanju »Artomata«, održanome prije tri godine u Hrvatskom društvu likovnih umjetnika, moglo nazrijeti da će, poživi li, taj nekonvencionalni umjetnički sajam predstavljati suverenu, dostojanstveniju alternativu konzumerističkoj histeriji u predbožićnom Zagrebu. U svome trećem izdanju, popularna manifestacija u »Džamiji« okuplja kreativne pojedince, skupine aktivne u polju primijenjenih umjetnosti te likovna udruženja i projekte koji – osim prilike da uspostave izravan kontakt s kupcima željnima »drugačijeg Božića« – sudjeluju u slojevitom i promišljenom programu. 



Na Artomatu izlažu Marko Prpić – Zets, MUU, Željka Gradski, Aleksandar Kosanović, Ana Kolega, Vino & ino photography, Tinktura Atelje, Irena Sophia, MOTIV, Data by Despot, Boya, Filip Gordon Frank, Stroj2 kolektiv, FEST ŠIK, Marmelo, Ivan Prša, Ana Tadej, Mia Janković Shentser, Ana Horvat, Andreja Hotko Pavić, Martina Petriček, Nina Bančetović, Krisitna Saywell, Ana Schaub, Josipa Čamber, Miro Župa, Prokopani brodolom, Prostor 8, Ito Ito, Spletke, Prostor concept store, Klub prijatelja nakita, Vladimir Dodig Trokut, Braniteljska zadruga Sjeme – Panj – Umjetnost – Život, Dejan Kljun, Iva Pevalek, Rudolf Topolovec, Fotke i to, Lisnati odred, Woodoir, Moj kolach, Srđana Modrinic, Mirena Škaric, Tena Letica, LP design, Bossa Noga, REkreator, Razzmatazz, MO Design, Carlos Ignacio Bellante, Bombona Kečkica, Elderice, Hidden Garden, Ana Kinčić, Dalia Finek, Marijana Garašić, Iris Vuletić, SkinMachine, Tatjana Rokvić, Petra Radović, Sretne stvari, PingPong kolektiv, Oh, Tiger!, Dragou, ChoCho, HDLU, Tomislav Brajnović, R & W + HAFOXAH, Nataša Vuković, Consumer porn – Cheap’n’pretty, Krešimira Gojanović, Toporko i ocarine, Petra Lidia Ševeljević, Maja Vidović, nightmarebags, Duška Mamlić, Velibor Mačukatin, Dario Raffaele Orioli, Kriva crta_KRC, Damir Gajski, Ante Teskera.





   Ove je godine HDLU ambiciozno pristupio organizaciji: osim prodajnog dijela i kreativnih radionica za sve uzraste, »Artomat« je dobio i socijalno angažirani predznak – radnice nekadašnjeg »Kamenskog«, poznate po svojoj (izgubljenoj) bitci za pravo na rad, dobile su povlašteno mjesto u galeriji »Prsten« gdje vode radionicu kojoj je pokrovitelj Ured za ravnopravnost spolova. Artomat je »udomio« i nezavisni festival kreativnih komunikacija »Sudnji dan« koji će se, prigodno, održati 21. prosinca, a tu su i performansi, izložbe, sekcija majstora ulične umjetnosti. 


  Umjetnost za sve


Dosljedno provedena, ideja »umjetnost za sve« (istaknuta u podnaslovu manifestacije), ustvari znači da je »Džamija« ovih tjedana – do Badnjaka – otvorena za sve one koji u sezoni darivanja ne razmišljaju konfencijski, koji umjesto jeftinih plastičnih »đinđa« što su preplavile štandove u centru grada, daju prednost unikatnim predmetima izrađenima s pomnjom, i nerijetko obilježenima dobrom dozom osvježavajuće duhovitosti.


    Na ukusno uređenim štandovima u galeriji nude se tople zimske haljine i elegantne košulje krojene na tragu neo-avangarde, pleteni šalovi i kape, otkačeni nakit koji »podiže« i najbezličnije odjevne kombinacije, poput onoga iz radionice sve popularnijeg umjetničkog obrta »Oh, Tiger!« čije se ogrlice s privjescima od pleksiglasa (u obliku kalašnjikova, satare ili dopola oguljene banane) viđaju i na modnim pistama. Hit su, čini se, i »samostojeće« kragne, sašivene od raznih materijala, od svile do čipke; mekane lutke podesne i za najmlađe; napravljene u začudnoj paleti motiva, od golemog zuba do kvočke s jatom pilića; rukom oslikane staklene kugle za bor i platnene tkanine s dovitljivim natpisima. 

  Idejni srodnici


Među gotovo sedamdeset izlagača, ove je godine i Miro Župa, omiljeno lice zagrebačke strip scene, čije se slike (sa hihotavo smiješnim likovima koji u strip-oblačićima, kroz bizarne parole oglašavaju svoja emocionalna stanja, dvojbe, odluke i prijetnje – poput one »Odat ću se piću!« ili »Da se nećeš uzbudit kad ti priđem, to sebi izbij iz glave!«) mogu kupiti za pedeset kuna. To je, uz pokoju iznimku, najniža cijena na Artomatu. 


   Sajamska publika – kojom dominiraju studenti i mlađi parovi s djecom – za novčanicima poseže rjeđe nego što bi izlagači htjeli. 


   – Besparica je, recesija, to je razumljivo. Ali neki se žale na skupoću, kao da se čude što ovdje ne mogu kupiti majicu za trideset kuna, kao na sniženju u »Bershki« ili nekom šoping centru. Malo tko cijeni vrijednost ideje, ručnog rada, kvalitetne, unikatne izvedbe – žale se na štandu »Prostora«. 


   I drugi izlagači primjećuju kako većina »samo razgledava«. No, to ne umanjuje vitalnost Artomata: radionice koje se održavaju u popodnevnim satima vesele su i solidno popunjene, a »Džamija« odiše šarmom kakvoga nema na štandovima s plastičnim kineskim ukrasima. 


   Artomat nije sam u misiji otpora blagdanskom kiču: idejni srodnici su mu rekordno posjećena izložba »Advent u Muzeju za umjetnost i obrt« te mini sajam na otvorenom »Fuliranje kod Uspinjače« u Tomićevoj ulici, gdje se smjestio i takozvani »Culture Museum Hot Spot«, projekt koji prezentira ponudu kulturne baštine grada Zagreba te omogućava posjetiteljima i stanovnicima grada informiranost o svim kulturnim događanjima.