"Trumbo" Jaya Roacha

Cinestar: Oscari presvučeni krvlju

Dragan Rubeša

Na crnoj listi u vrijeme histerije i McCarthyjeva  lova na vještice – prizor iz filma

Na crnoj listi u vrijeme histerije i McCarthyjeva lova na vještice – prizor iz filma

»Trumbo« zadire u bolne i nikad posve zaliječene rane holivudske antikomunističke histerije, pa možda i zbog toga nema oskarovsku nominaciju za najbolji film, ali ima za glumca



Tata, jesi li ti komunist? To pitanje uputila je kći slavnom holivudskom scenaristu i piscu Daltonu Trumbou, jednom od brojnih »nepodobnih« koji su se kao simpatizeri Komunističke partije SAD-a našli na holivudskoj crnoj listi, optuženi za »neameričke djelatnosti« u eri McCarthyjeva lova na vještice.


Na Trumbovoj strani bili su Gregory Peck, Lucile Ball i Kirk Douglas, za čijeg je »Spartaka« napisao scenarij, kad napokon biva na najavnoj špici naveden punim imenom i prezimenom. A glavni zlikovci u filmu su John Wayne, tada predsjednik Udruge za očuvanje američkih vrijednosti, te kraljica holivudskog trača Hedda Hopper (Helen Mirren) koja producentu Louisu B. Meyeru tijekom verbalnog okršaja bez dlake na jeziku kaže – »Prije četrdeset godina gladovao si u nekom shtetlu!«Trumbo je u svojoj karijeri osvojio dva Oscara, za scenarije filmova »The Brave One« i »Praznik u Rimu«, iako ih je napisao pod različitim pseudonimima. A i sam se bavio režijom, snimivši kultni antiratni film »Johnny Got His Gun«, iako je želio da taj film režira Luis Bunuel.

Njegov burni život pomalo je neočekivano zaintrigirao Jaya Roacha, autora koji se dosad afirmirao u posve drukčijim, ležernijim žanrovima (»Austin Powers«, »Meet the Parents«), iako je o njemu već snimljen fini dokumentarac istog naslova u režiji Petera Askina. Zato ćemo o tom mračnom periodu holivudske povijesti puno više saznati iz knjige »Hollywood Babylon« Kennetha Angera.


To vrijedi i za veliki film Sama Fullera »Pickup on South Street« s Richardom Widmarkom u ulozi sitnog kriminalca, u kojem Thelma Ritter kaže – »Što ja znam o komunjarama? Ništa. Znam samo da ih ne volim«. No treba se prisjetiti i legendarne scene iz filma »Storm Center« Daniela Taradasha u kojoj Bette Davis odbija s police knjižnice maknuti knjigu »Komunistički san«.




Iako Roachov film nije nominiran za Oscara za najbolji film, možda i zato jer previše zadire u bolne i nikad posve zaliječene rane holivudske antikomunističke histerije (»Ta bezvrijedna mala statua presvučena je krvlju mojih prijatelja«, kaže Trumbo u jednoj sceni), nominaciju je osvojio Bryan Cranston u kategoriji najbolje muške uloge, u nas poznat iz kultne TV serije »Breaking Bad«.


Njegov Trumbo nekako je bliži stripovskom liku – izgovara svaku riječ poput elegantnog butlera, čak i u zatvorskim scenama gdje se uznici zabavljaju bodreći Dukea u »Zelenim beretkama« (Trumbo je proveo  u zatvoru dvije godine jer je odbio ocinkati svoje istomišljenike).


Zato najbolji trenuci filma pripadaju Wayneu (kršni David James Eliott) i slomljenom Edwardu G. Robinsonu (Michael Stuhlbarg), iako je potonji zabavno mekan, te neodoljivom Johnu Goodmanu čiji se lik producenta jefinih B-filmova doima kao da je pobjegao sa seta braće Coen. Možda bi sve to ispalo bolje da je Roach snimio satiričnu komediju o tim »vražjim crvenima« koji su bili na platnoj listi najglupljih holivudskih kapitalista, jer se u tom žanru puno bolje snalazi. Uostalom, oni koji su nekad proganjali Trumba, danas bi glasali za Trumpa.