Razgovor s Chiarom Ravarom

Ryyanair ima rekordan broj sjedala na linijama za Hrvatsku: ‘Čak ih je triput više nego 2019.’

Alenka Juričić Bukarica

Ovog ljeta imamo najveći broj kapaciteta na razini cijele kompanije, dakle, u čitavoj našoj mreži aviolinija - Chiara Ravara

Ovog ljeta imamo najveći broj kapaciteta na razini cijele kompanije, dakle, u čitavoj našoj mreži aviolinija - Chiara Ravara

Ovog ljeta imamo najveći broj kapaciteta u čitavoj našoj mreži aviolinija. U odnosu na 2019. godinu smo u ponudu rotacija za Hrvatsku uključili 50-ak linija više. Produžili smo period letenja u Zadru, dodali i Zagreb kao novu bazu. Ove godine na linijama za Hrvatsku i iz Hrvatske imamo 2,2 milijuna sjedala, a najjača destinacija nam je Zadar s 1,1 milijun sjedala, dok za Zagreb imamo oko 840.000 sjedala



Najveći europski niskobudžetni avioprijevoznik Ryanair ove je godine za Hrvatsku postavio najveću mrežu aviolinija dosad te ponudio najveći broj sjedala u svojim zrakoplovima. Ljetna sezona u punom je jeku, a u prodaji su već i aviokarte za zimski red letenja. Kompanija u Hrvatskoj ima i dvije svoje baze, onu u Zagrebu, i to cjelogodišnju, te onu u Zadru koja je vezana za ljetnu sezonu. S time da u hrvatskim bazama imaju šest zrakoplova, od njih ukupno 505 koliko ih kompanija ima u pogonu ovog ljeta. O poslovnim planovima Ryanaira u Hrvatskoj, ali i aktualnoj situaciji u europskoj avioindustriji koja se suočava s rastom cijena goriva te manjkom osoblja, razgovarali smo s Chiarom Ravarom, direktoricom marketinga i prodaje Ryanaira.


– Iznimno smo zadovoljni što smo ove godine uspjeli postaviti tako veliki broj letova za Hrvatsku, kao i operacijama u našim bazama Zagrebu i Zadru. Neke destinacije trebaju još rada na stvaranju prepoznatljivosti, ali to je samo pitanje vremena, kazala je na početku razgovora Ravara.


Koliko aviona, odnosno sjedala Ryanair ove godine ima na rotacijama za Hrvatsku?




– Ryan je u Hrvatskoj prisutan od 2006. godine. Ove godine radimo s ukupno šest hrvatskih zračnih luka, od kojih su dvije i naše baze. Riječ je, dakle, o Zagrebu kao i Zadru koji nam je baza u ljetnoj sezoni, dok je Zagreb baza kroz cijelu godinu. Imamo tri zrakoplova pozicionirana u Zagrebu i također tri u Zadru. Osim ova dva aerodroma, letimo i na Pulu, Rijeku, Split i Dubrovnik. Ove godine tako na linijama za i iz Hrvatske imamo 2,2 milijuna sjedala na našim zrakoplovima. U smislu ponuđenog broja sjedala na zrakoplovima u Hrvatskoj, najjača destinacija nam je Zadar s 1,1 milijun sjedala, dok za Zagreb imamo oko 840.000 sjedala.


Foto V. SITNICA

Foto V. SITNICA


Stabilan rast


Jeste li povećavali kapacitete, dakle, broj zrakoplova i broj sjedala u odnosu na 2019. koja je bila rekordna godina za hrvatski turizam?


– U Hrvatskoj smo prije pandemije imali stalan i stabilan rast. Ovog ljeta imamo najveći broj kapaciteta na razini cijele kompanije, dakle, u čitavoj našoj mreži aviolinija. Tako i u Hrvatskoj imamo rekordan broj sjedala na linijama za i iz Hrvatske. U odnosu na 2019. godinu smo u našu ponudu rotacija za Hrvatsku uključili 50-ak linija više nego 2019. Produžili smo period letenja u Zadru, dodali i Zagreb kao novu bazu… Ukupno smo za Hrvatsku prije pandemije, dakle, 2019. godine imali oko 800.000 putnika, dok ih ove fiskalne godine očekujemo preko dva milijuna. Kada govorim o fiskalnoj godini, govorim o razdoblju od 1. travnja do kraja ožujka iduće godine.


To je velik iskorak u odnosu na 2019., gotovo tri puta više putnika?


– Točno, i vrlo smo zadovoljni našim operacijama. Primjerice Zadrom u kojem smo prisutni već niz godina te koji nam je sada i baza. U Zadru smo, naime, prisutni već 15 godina tako da smo nedavno ondje imali priliku i obilježiti ovu lijepu obljetnicu. Poznata je destinacija i dobro pozicionirana unutar naše cijele mreže. A i naše linije su prilika ne samo za dolazak turista u Zadar, već i za lokalno stanovništvo koje tako može lakše putovati. Otvaraju im se mogućnosti za city breakove, ali i klasična leisure putovanja. Mogućnosti su doista velike, a za same stanovnike benefit je i to što lete direktno iz svojega grada. Što se tiče Zagreba, još imamo posla oko njegova pozicioniranja kao internacionalne destinacije na čemu blisko surađujemo s lokalnim dionicima. Definiranje Zagreba kao Ryanove baze je, jasno, prilika i za nas. Zagreb je velik grad i dio naše mreže glavnih gradova, a činjenica je i da putnici žele sve više putovati, otkrivati nove destinacije kroz našu mrežu aviolinija te tu Zagreb ima velik potencijal.


Stiže novih 210 ekološki prihvatljivih zrakoplova

 


Svjedoci smo globalnih promjena što se tiče klime i pristupa očuvanju okolišu. Kakva je Ryanairova politika po pitanju očuvanja okoliša?


– Tema održivosti je postala jedna od osnovnih tema za sve aviokompanije pa tako i za Ryanair. Naš je cilj stoga do 2050. godine postati ugljično neutralna kompanija. U tom smo smislu počeli s prilagodbom naše flote. Naime, od ukupno 600 zrakoplova, njih 210 će činiti novi zrakoplovi tipa Boeing 737-8200, a koje zovemo »gamechangerima«. Riječ je zrakoplovima koji trebaju 16 posto manje goriva, kreiraju 40 posto manje zvučnog zagađenja i prevoze 4 posto više putnika. Tako da su to izrazito »environmentally friendly« zrakoplovi. U te nove zrakoplove ulažemo oko 22 milijarde dolara, trenutno ih je u flotu stiglo 65, a ostale očekujemo do 2025. godine.

Zagreb je, može se reći, nešto novo za otkriti?


– Tako je. Općenito je Ryanair bio pionir po pitanju avioprometa u mnogim destinacijama. Razvoj destinacija nekad smo počinjali sa »sekundarnim« aerodromima, ali kako smo rasli počeli smo povezivati i glavne aerodrome te je tako danas 60 posto naše mreže povezano upravo s glavnim aerodromima u destinacijama. Primjerice, letimo na milanski aerodrom Bergamo, ali isto tako i na primarni milanski aerodrom Malpensu. Ustvari najveća snaga Ryanaira je to što, kada počnemo letjeti na neku regiju, dajemo mogućnost lokalnoj ekonomiji da se razvija u smislu turizma, ali i ostalih lokalnih djelatnosti. Jer ako ste povezani direktnim međunarodnim linijama, bilo u ljetnoj sezoni, bilo tijekom čitave godine, u destinaciju će dolaziti gosti na odmor, ali i poslovni ljudi.


Široka mreža


Kako se Ryanair nosio s pandemijske dvije godine?


– Čitava avioindustrija je, kao što znamo, bila iznimno pogođena pandemijom. Razlika između nas i drugih kompanija jest ta što smo mi zadržali čitavu našu flotu u funkciji i nije bilo otpuštanja naših zaposlenika. Tako da smo bili potpuno spremni ponovo krenuti kada se za to stvore uvjeti. Naravno da smo morali biti i jako fleksibilni. U prvoj godini pandemije, države su zatvorile svoje granice te je ustvari gotovo sav aviopromet bio orijentiran na letove unutar jedne države. Dakle, funkcionirao je gotovo samo domaći aviopromet. Zahvaljujući našoj doista širokoj mreži, tako smo uspjeli pomoći oporavak tog domaćeg avioprijevoza s obzirom na to da smo povećali broj domaćih letova sukladno potražnji kako se ona stvarala. A kada su se europske zemlje počele otvarati, logistički i operacionalno, a i zbog činjenice da smo zadržali čitavu flotu i naše djelatnike, uspjeli smo vrlo brzo vratiti i međunarodni promet. Taj je period pandemije doista bio jako kompleksan. Naime, umjesto postavljanja naših planova dvaput godišnje, za ljetnu i zimsku sezonu, sada smo morali raditi planove letova praktički na tjednoj bazi. Države su na dnevnoj bazi zatvarale svoje zračne prostore i to je doista bio jako velik izazov za sve nas u sektoru te se svi uistinu nadamo da je najgore što se tiče pandemije iza nas. Nažalost, ove godine se vidi da nije čitav aviosektor bio spreman za povratak na pretpandemijske brojke, kao što smo mi bili. Tu su, nažalost, kašnjenja i odgode letova na aerodromima zbog nedostatka djelatnika, primjerice premalog broja kontrolora leta u zračnim lukama. Taj problem utječe na apsolutno sve aviokompanije, kao i nažalost i na planove o putovanjima samih putnika. Bez obzira koliko smo mi kao kompanija bili spremni za povratak avioprometa, pokazuje se kako je to strukturalni problem cijele industrije.


Kako se nosite s time? U cijeloj ovoj situaciji vaša je prednost da ste sačuvali flotu i zaposlenike?


– Mi smo u u tom smislu u prednosti, ali problem je ako su kontrolori leta, primjerice u štrajku, opet će i biti odgode ili kašnjenja i vašeg zrakoplova. Ili ako ima problema s prtljagom. To je situacija koja dira cijelu zračnu industriju i nažalost izvan je naše kontrole.


Kada govorimo o Hrvatskoj, zna li se već hoćete li povećavati broj sjedala ili zrakoplova u Hrvatskoj u narednoj godini?


– Trenutačno smo usred ljetne sezone koja traje do kraja listopada. U prodaji su već i naše linije za predstojeći zimski raspored letenja s 25 ruta iz i za Zagreb, s time da ćemo imati i novu liniju Zagreb-Bratislava. Riječ je o liniji koja je aktualna sada u ljetnom rasporedu letenja, a nastavit će se i kroz zimski red letenja. Trenutačno smo počeli planirati i raspored letenja za ljeto 2023. godine, no još uvijek je u tijeku aktualna ljetna sezona i na njenom kraju ćemo moći detaljnije analizirati konkretno što i kako dalje. Ali generalni je plan svakako i dalje nastaviti s ovim obimom operacija u Hrvatskoj.


Generalno govoreći, Ryanair je posvećen stvaranju prilika za razvoj turizma kroz cijelu godinu, a za što je potreban i konsenzus cijele destinacije da želi produžiti sezonu na cijelu godinu. I U Hrvatskoj ćemo podupirati ta nastojanja, jasno, u destinacijama gdje za to ima potencijala i u kojima to ima smisla.


Reuters

Reuters


Olakšavanje putovanja


Kako vidite hrvatsko tržište s obzirom na to da sljedeće godine Hrvatska ulazi u šengenski prostor? Ali i uvodi euro?


– Moje osobno viđenje je da će to olakšati putovanja. Jasno je da isti zahtjevi po pitanju prelaska granice, u konačnici i ista valuta, pojednostavljuju putovanja i to je svakako dobar signal za Hrvatsku. Svi smo već toliko naučeni na putovanja diljem Europe bez da razmišljamo o mijenjanju valuta, bez da moramo misliti na putovnice, tako da će to sigurno biti dobro za percepciju Hrvatske.


Ryanair se ove godine vratio na Zračnu luku Rijeka s tri linije. Kako vidite potencijale riječke Zračne luke i općenito ove destinacije?


– Iz ZL Rijeka ovog ljeta imamo linije za London, Bruxelles i Stockholm te ćemo na kraju ljetne sezone evaluirati ove linije te na temelju toga raditi i planove za ljeto 2023. Rijeka nije toliko poznata kao neke druge jadranske destinacije. To je novi potencijal, naime, svaka destinacija koju spajamo direktnim linijama s drugima, postaje novi potencijal na našoj karti. U povijesti kompanije imamo niz primjera da smo pomagali razvoj turizma u destinacijama gdje ga nije bilo ili gdje je bio slabo razvijen. Upravo zato jer smo povezivanjem stvarali poslovne prilike za lokalnu ekonomiju. Tako su i Malaga ili Sevilla postale cjelogodišnje destinacije. Kao i neke destinacije na Siciliji zahvaljujući linijama za Zračnu luku Palermo te još dva sicilijanska aerodroma. Ključ razvoja je imati direktne veze s drugim destinacijama tako da apsolutno Rijeka ima potencijala. Povrh toga naše su linije i odlična prilika za same građane Rijeke i regije da putuju.


Možete li prokomentirati kako se nosite s inflacijom i velikim rastom cijena nafte koji opterećuje čitavu industriju?


– Mi smo u boljoj poziciji od mnogih aviokompanija. Osim što smo zadržali cijelu flotu u pogonu te zadržali djelatnike, za 80 posto naših ovogodišnjih potreba za gorivom cijena je unaprijed ugovorena. Vrlo je vjerojatno da će cijene goriva, ali i općenito razina cijena, nažalost i dalje rasti. Vjerojatno ćemo vidjeti i određeni rast naših cijena, ali uvjereni smo kako ćemo i nadalje ostati jeftiniji od konkurencije. U današnjoj situaciji nije moguće prodati sve karte po 9,99 eura, međutim, standardizacijom operacija ćemo nastojati spriječiti neki veći porast cijena karata.