STRATEGIJA

Od kampinga i adrenalinskog centra do skijališta i žičara. U Gorskom kotaru žele nove turističke iskorake

Marinko Krmpotić



DELNICE – Kraj 2023. godine kao najuspješnije godine u povijesti goranskog turizma u samostalnoj Hrvatskoj znači, uz zadovoljstvo, i promišljanje o daljnjim iskoracima u razvoju goranskog turizma. Ti su iskoraci itekako mogući kroz realizacije nekih od velikih i značajnih projekata koji svoja uporišta imaju u Strategiji razvoja turizma Gorskog kotara. Neki od tih projekata su, primjerice, izgradnja skijališta Bijela kosa u Vrbovskom, Skijaške kuće u Mrkoplju, panoramskih žičara u Skradu i u Delnicama, Adrenalinskog centra u Vratima… No, sve su to financijski vrlo zahtjevni projekti čije realizacije neće biti bez jakih ulagača, ali i, dojam je, pomoći države. Upravo stoga upitali smo Kristjana Staničića, direktora Turističke zajednice Hrvatske, može li i kako država participirati u realizaciji nekih od tih financijski vrlo jakih projekata. Po njegovom je mišljenju država za kvalitetan razvoj već postavila temelje.


Stvorena dva fonda


– Upravo HTZ je prije koju godinu financirao novi projekt Strategije razvoja i brendiranja Gorskog kotara kao turističke destinacije, a promjenama Zakona o turizmu mi smo još 2020. godine osmislili i stvorili dva fonda za turistički nerazvijene, kontinentalne te udružene turističke zajednice. Ove godine je na raspolaganju u ta dva fonda 11 milijuna eura i tu se svakako mora tražiti mogućnost kandidiranja za spomenute projekte. No, treba se okrenuti i ostalim EU fondovima, a prije svega tu mora biti očita inicijativa lokalnih samouprava ovog područja. Trebalo bi napraviti jedan dinamički plan za narednih desetak godina te kroz sustavno ulaganje u infrastrukturu stvoriti uvjete za cjelogodišnji održivi turizam, za što Gorski kotar ima itekako potencijala.


Uz sve to nužna je sinergija privatnog i javnog sektora. Treba tražiti privatne ulagače kojima će Gorski kotar biti zanimljiv, a pritom naglasak mora biti na razvoju cjelogodišnjeg turizma, odnosno nikako se ne ograničiti na zimsku sezonu. Zato treba ulagati u turističku infrastrukturu jer ona nudi dodatne sadržaje koji mogu biti važan motiv za dolazak – adrenalinski sportovi, razne aktivnosti na otvorenom, sportski sadržaji, cikloturizam… Vrlo su zanimljive i žičare. Nedavno smo na Rogli u Sloveniji nazočili početku rada nove šesterosjedne sedežnice koja funkcionira cijelu godinu jer imaju cikloturizam, tubing, brdski biciklizam, ZIP line i niz drugih sadržaja – rekao je Staničić.




Petar Hrg, direktor TZ-a Gorski kotar, smatra da se u posljednje dvije godine uočljiv uzlet goranskog turizma vidljiv u rekordnim brojkama dolazaka i noćenja, mora nadograditi novim ulaganjima u turističku infrastrukturu.


Sportski objekti


– Jasno je da goranske općine i gradovi nemaju fiskalnu snagu samostalno realizirati neke od jakih i financijski vrlo zahtjevnih projekata koji bi sigurno pridonijeli razvoju goranskog turizma. Važno je reći da su ipak za njihovu realizaciju pripremili i prostorno-plansku i projektno-tehničku dokumentaciju, potpuno svjesni činjenice da upravo ulaganja u turističku i sportsku infrastrukturu znači povećanje kvalitete ponude u destinaciji, smanjenje sezonalnosti, povećanje potrošnje, povećanje zadovoljstva posjetitelja, povećanje performansi turističkog prometa, povećanje investicijske privlačnosti regije, a posljedično i povećanje standarda domaćeg stanovništva. Zato je nužno lobiranje prema državi kako bi se kroz prilike poput ove koju nam sada pruža Plan nacionalnog oporavka i otpornosti realizirali kapitalni projekti, a ključno je u tom smislu naglasiti njihovu održivost, tj. cjelogodišnju atraktivnost.


Primjerice, gdje u Hrvatskoj, pa i u EU-u, postoji koncentracija sportskih objekata za zimske ili ljetne sportove ili sportske discipline kao u Delnicama? Jedan do drugoga su sanjkalište, ledena dvorana, skakaonice te staze za skijaško-trkačke utrke. A uz to, dio istog prostora čine nogometno i košarkaško igralište te kuglana, a niti puni kilometar od svega toga je bazen sa sportskom dvoranom i još jednim nogometnim igralištem. Ulaganjem u podizanje standarda navedenih objekata bilo bi mnogo realnije očekivati da će se dogoditi i ozbiljna ulaganja privatnog kapitala u smještajne kapacitete, poput hotela Sport. Na sličan način je potrebno sagledavati i specifičnosti i benefite ulaganja na područjima svih goranskih lokalnih samouprava. Privatni kapital je puno prodorniji od javnog, ali potrebno ga je motivirati kvalitetnim ulaganjima u javnu infrastrukturu, što smo u konačnici i zajednički naglasili na nedavno održanom Danu goranskog turizma – zaključio je Petar Hrg.


Razvoj kamping turizma


Velika mogućnost razvoja goranskog turizma je, smatra Kristjan Staničić, u razvoju kamping turizma.
– Klimatske prilike sve više upućuju na to da će mnogi ljeti zbog prevelikih vrućina tražiti destinacije gdje ljeti nije toliko vruće kao na obali. Gorski kotar, siguran sam, ima puno lokacija na kojima bi bilo moguće graditi kampove. Naravno, i tu je nužna sinergija lokalne samouprave i potencijalnih ulagača kojima što češće i što kvalitetnije treba prezentirati to što Gorski kotar ima – rekao je Staničić.