Veliko otkriće

Fosil star 270 milijuna godina. Stvor nazvan po žapcu Kermitu nudi tragove o evoluciji vodozemaca

Hina

Reuters

Fosil star 270 milijuna godina koji baca svjetlo na podrijetlo vodozemaca nazvan je po Kermitu – najpoznatijem žapcu na svijetu, javlja BBC.

Tijekom permskog razdoblja definitivno nije bilo Muppeta, ali postojao je Kermit – ili barem preteča modernih vodozemaca koji je dobio ime po slavnoj žabi.

Znanstvenici su u četvrtak opisali fosiliziranu lubanju stvorenja nazvanog Kermitops gratus koje je živjelo na području današnjeg Teksasa prije otprilike 270 milijuna godina. Pripada lozi za koju se vjeruje da je iznjedrila tri živuće grane vodozemaca – žabe, daždevnjake i beznožce Caecilia.

Znanstvenici su pronašli fosiliziranu lubanju u zbirci Nacionalnog prirodoslovnog muzeja Smithsonian. Iako je otkrivena samo lubanja – dugačka oko 3 cm, istraživači misle da je Kermitops imao čvrsto građeno tijelo nalik daždevnjaku dugo otprilike 15-18 cm.

Vodozemci su jedna od četiri skupine živućih kopnenih kralježnjaka, uz gmazove, ptice i sisavce. Jedinstvene značajke Kermitopsove lubanje – mješavina arhaičnih i naprednijih značajki – pružaju uvid u evoluciju vodozemaca.

Mnogo značajki je koje su se razlikovale od onih kod starijih tetrapoda, drevnih predaka vodozemaca.

Na primjer, dio lubanje iza očiju životinje bio je puno kraći od izdužene, zakrivljene njuške. Jedinstvene značajke poput ovih navele su znanstvenike na zaključak da pripada novoj vrsti.

‘Ono što nam je stvarno palo u oči je kako je (fosil izgledao) s izbuljenim očima, a zbog toga što je malo zgnječen tijekom čuvanja ima nešto poput nakrivljenog osmijeha i stvarno je evocirao Kermitov osmijeh”, rekao je Calvin So, doktorand na Sveučilištu George Washington i glavni autor studije.

Prapovijesni fosil proveo je desetljeća u Smithsonianovoj nacionalnoj zbirci fosila čekajući da ga neki znanstvenik pomnije pogleda.

To bi vjerojatno rezoniralo s Kermitom, čija je hit pjesma “It’s Not Easy Being Green” govorila o tome kako se osjećao biti stalno zanemaren.

Ali Kermitops gratus je fosil od ogromne važnosti, kažu znanstvenici.

Otkrivanje novih vrsta kao što je Kermitops ključno je za stvaranje ranih grana obiteljskog stabla vodozemaca, rekli su istraživači.