OD ODJELA DO ODSJEKA 

Što je riječkoj kulturi donio preustroj gradske uprave? Evo detaljne analize “uštede”

Davor Mandić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Godine gradskih ulaganja u kulturu postale su politički uteg



Reorganizacija riječke gradske uprave, jedan od temeljnih projekata gradonačelnika Marka Filipovića, od prvih je najava, a napose prvih koraka, nailazila na kritike dijela informiranijih građana koji su u ideji podizanja učinkovitosti uprave i uštedama vidjeli politikantsku preraspodjelu snaga i uspostavu (nove) kontrole.


Valjalo je, naime, razbucati i kadar i sustav koji je postavio Vojko Obersnel, koji je, osim u zadnjem mandatu, imao sigurniju većinu u gradskom parlamentu pa si je mogao dozvoliti da mu pročelnici ne budu nužno stranački poslušnici, već stručnjaci.


Nije zbog toga uvijek uživao simpatije svoje stranačke baze, ali broj ruku u Gradskom vijeću na kraju bi ipak presudio. Filipović nije bio te sreće, i to što nema većinu zadaje mu prilično problema, što se vidi na svakom glasanju o strateški važnim projektima.




Kada govorimo o kulturi, priča o stručnjaku može se ispričati na slučaju Ivana Šarara, ujedno i prvoj žrtvi nove reorganizacije gradske uprave.


Šarar, koji, koliko znamo, nikada nije podigao stranačku iskaznicu, došao je s riječke kulturne scene, ali i iz realnog sektora, pa je ta kombinacija umreženosti, razumijevanja procesa, ali i očekivanih menadžerskih sposobnosti Obersnelu bila važna u strukturiranju projekta koji je trebao okruniti njegovu dugogodišnju vladavinu Rijekom – Europske prijestolnice kulture 2020.


Znamo, doduše, da to nije završilo željenom transformacijom Rijeke za pokoljenja koja dolaze, i naravno da nije samo pandemija za to kriva, no taj projekt mogla je iznijeti jedino administracija koja s jedne strane ima političko zaleđe, a s druge stručnjake koji znaju što rade.


Obersnel i Šarar okupili su tim koji je nešto probao, u nečemu i uspio, barem po pitanju infrastrukture, da bi Filipoviću, u suštini, ostalo nešto ogromnih gladnih usta u kulturnom bazenu koji svi skupa zovemo Art-kvartom »Benčić«.


Godine gradskih ulaganja u kulturu, kada je kulturni proračun probijao plafone postotaka i razvijenih europskih kulturnih središta, za Filipovića, i inače nesklonog kulturi na način njegova prethodnika, postale su politički uteg.


Mastodont


Upravni odjel za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade, već svojim nazivom, koji uvijek valja uguglati, jer ga se ne može upamtiti, a koji i zaposlenici gradske uprave nazivaju mastodontom, jasan je odgovor na pitanje što Filipović misli o kulturi, ali i što je od kulture ostalo u njezinoj bivšoj prijestolnici.


Takvom odjelu na čelu ne može biti stručnjak, jer takav se još nije rodio, već karijerni političar, što će pokazati i natječaji za zapošljavanje pročelnika koji se tek očekuju, pa je stoga i Ivan Šarar postao višak i prvo zvučno ime koje je i iselilo iz ureda na Korzu 16.


Nakon Šararova odlaska odlučili smo provjeriti što je kulturi donijela reorganizacija uprave u vidu proklamiranih ušteda, odnosno podizanja učinkovitosti.


Nije nas, naime, mogla baš previše razveseliti iznimno lijena konstrukcija, oko koje se provoditelj reforme nije baš pretrgnuo, a koja kaže: »Društvene djelatnosti koje se odnose na kulturu, predškolski odgoj, odgoj i obrazovanje te sport i tehničku kulturu predlaže se objediniti u jedno upravno tijelo radi ostvarivanja zajedničkog interesa u unapređenju društvenog i kulturnog razvitka te zadovoljavanja javnih potreba i interesa građana u tim područjima.«


Moramo ovu lijenost ponoviti: »… radi ostvarivanja zajedničkog interesa u unapređenju društvenog i kulturnog razvitka te zadovoljavanja javnih potreba i interesa građana u tim područjima.«


Tri odsjeka


Poslali smo stoga upit u Grad Rijeku o svim kadrovskim promjenama koje su se dogodile pri utapanju Odjela za kulturu u Upravni odjel.


Zanimalo nas je tko je sve otišao iz bivšeg Odjela za kulturu osim Ivana Šarara, tko je mijenjao radno mjesto (unutar ili izvan Odjela), kome se mijenjao opis radnog mjesta i posljedično zaduženja i kome se mijenjao koeficijent za izračun plaće.


Iz Grada nam je stigao odgovor u kojem se ističe da su unutar Upravnog odjela ustrojene tri jedinice i to: Odsjek za kulturu, Odsjek za sport i tehničku kulturu te Odsjek za odgoj, obrazovanje i mlade.


U Odsjeku za kulturu sistematizirano je ukupno 13 radnih mjesta sa 16 izvršitelja, a kao unutarnje ustrojstvene jedinice u Odsjeku za kulturu ustrojeni su: Pododsjek za programe kulture i Pododsjek za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara.


Voditeljica Odsjeka za kulturu je Plamena Šarlija, dok je Helena Semion Tatić voditeljica Pododsjeka za programe kulture, a Ružica Medurić Javor voditeljica Pododsjeka za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara, sve tri iz nekadašnjeg Odjela za kulturu.


Nadalje, unutar Pododsjeka za programe kulture ustrojeno je osam radnih mjesta s devet izvršitelja, od čega je popunjeno sedam.


Po pitanju naziva radnih mjesta došlo je do promjena kod savjetnika za književnu i scensku djelatnost, koji je nekada bio savjetnik 2 za književnu i knjižničnu djelatnost i razvoj kreativnih industrija, zatim kod savjetnika za glazbenu i kazališnu djelatnost, a koji je nekad bio savjetnik 1 za glazbenu djelatnost, kod savjetnika za muzejsku djelatnost, audiovizualnu djelatnost i vizualne umjetnosti, a koji je bio savjetnik 2 za audiovizualnu djelatnost i inovativne umjetničke i kulturne prakse te kod višeg stručnog suradnika za inovativne umjetničke i kulturne prakse, a koji je prije bio viši stručni suradnik 1 za organizaciju i potporu u provedbi projekata. Kako kažu u Gradu, i opis poslova se kod navedenih radnih mjesta uskladio s obzirom na obim i sadržaj poslova.


Unutar Pododsjeka za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara ustrojena su četiri radna mjesta sa šest izvršitelja, a trenutno su popunjena četiri izvršitelja, pri čemu je jedna službenica preraspoređena u drugo upravno tijelo. U Pododsjeku za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara nazivi radnih mjesta, opisi i poslovi nisu se mijenjali.


Svima povećanje plaća


Osim Šararu, kako to kažu u Gradu, služba je prestala i savjetnici za međunarodnu suradnju i poslove vezane za EU projekte u lipnju 2023., zatim savjetnici za glazbenu i kazališnu djelatnost u kolovozu 2023.


Savjetnica za administrativne i financijske poslove vezane za EU projekte je u postupku reorganizacije prešla pak u Upravni odjel za prostorno uređenje i graditeljstvo, savjetnik 2 za književnu i knjižničnu djelatnost i razvoj kreativnih industrija raspoređen je unutar odjela u Odsjek za odgoj, obrazovanje i mlade na radno mjesto savjetnika za mlade i obrazovanje, savjetnica 1 za pravne poslove ustrojena je unutar Upravnog odjela na radno mjesto više savjetnice za pravne poslove, u svrhu pružanja pravne podrške cijelom Upravom tijelu.


Po pitanju koeficijenata, iz Grada su odgovorili da se s obzirom na to da je Gradsko vijeće Grada Rijeke donijelo Odluku o koeficijentima za obračun plaće službenika i namještenika Grada Rijeke, od dana 1. srpnja 2023. povećao se koeficijent za obračun plaće svih službenika i namještenika.


– U svrhu povećanja broja bodova, u odnosu na postojeće službenike, veći koeficijent radi preuzimanja složenijih poslova došlo je kod raspoređivanja službenika na radna mjesta voditeljice Odsjeka za kulturu, voditeljice Pododsjeka za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara te višeg savjetnika za pravne poslove.


Dodatno, do raspisivanja i provedbe javnog natječaja za radno mjesto pročelnika Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade, radom Upravnog tijela kao privremena pročelnica rukovodi Vlasta Linić, raspoređena na radno mjesto pomoćnice pročelnika Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade.


Službenica je do sada obavljala poslove ravnateljice Direkcije za zaštitu i očuvanje kulturnih dobara – rekli su u Gradu, zaključivši da je za napomenuti da se u Odsjeku za kulturu izvan radnih mjesta sistematiziranih Pravilnikom trenutno obavljaju poslovi vezani za određene projekte, na kojima je zaposleno još petoro djelatnika na određeno vrijeme.


S obzirom na to da nam iz odgovora nije bilo posve jasno sve što smo pitali, zamolili smo dodatno tumačenje koliko je zaposlenih bilo u Odjelu za kulturu, dakle prije reforme, koliko je zaposlenih sada u Odsjeku za kulturu, a koliko će ih novom sistematizacijom biti kad se popune sva planirana radna mjesta. Citiramo odgovor.


– U nekadašnjem Odjelu za kulturu bilo je sistematizirano, bez administrativne tajnice i pročelnika, 16 radnih mjesta s 19 izvršitelja.


U novom Upravnom odjelu, u dijelu Odsjeka za kulturu, sistematizirano je 13 radnih mjesta sa 16 izvršitelja. Također, Odsjeku za kulturu na raspolaganju su, za najsloženije stručne poslove (za sva tri odsjeka), i dva viša savjetnika za pravne poslove i jedan viši savjetnik za ekonomske poslove, uz pročelnika i pomoćnika pročelnika.


Također, Odjel ima i administrativnog tajnika i referenta za administrativne poslove (na nivou cijelog Odjela) – rekli su u Gradu, time nam potvrdivši da je nominalna ušteda reorganizacije u trima izvršiteljima, ako se ne računaju izvršitelji koje dijeli cijeli Upravni odjel.