Musikverein

Novogodišnji koncert u Beču: Balans internacionalizacije i očuvanja austrijske tradicije

Igor Vlajnić

Foto Dieter Nagl / Facebook

Foto Dieter Nagl / Facebook

Nakon što su se utabale staze poznatih skladbi, sve više se kreće u otkrivanje onih manje poznatih, a čega je maestro Welser-Möst veliki poznavatelj koji je u ovogodišnji program unio gotovo sve praizvedbe



BEČ – Novogodišnje prijepodne nakon veselog dočeka obično počinje malo kasnijim buđenjem, a najbolje ga je provesti uz nadaleko poznati Novogodišnji koncert Bečke filharmonije. Tradicija koja seže još u daleku 1939. godinu danas se putem malih ekrana prenosi u devedeset zemalja svijeta, čime postaje jedan od rijetkih glazbenih događaja koji tradicionalno imaju ovako veliku gledanost. Naravno, bilo bi puno bolje biti u dvorani, ali već se dobro zna kako je ulaznica izuzetno malo. Iako bi za Bečku filharmoniju sigurno bilo isplativo koncert održati u nekom većem prostoru, ovaj koncert ipak je rezerviran za Zlatnu dvoranu Bečkog udruženja muzičara (Musikverein). Osim što osigurava izvrstan ugođaj, ova dvorana u potpunosti je prilagođena vrsti izvođene glazbe, a brojni sponzori i donatori tradicionalno se brinu kako bi uređenje bilo besprijekorno. Posebno se u tom kontekstu ističe cvjetni dekor koji od 2015. godine danima pripremaju floristi Bečkih gradskih vrtova.


Maestro Welser-Möst


Već sam boravak u dvorani ostavlja na pojedinca poseban dojam, a ulaznice je potrebno osigurati na vrijeme pri čemu je, osim novca, potrebno imati i mnogo sreće. Naime, vrtoglave cijene od pet tisuća eura koje su ovih dana kružile po mrežnim stranicama za prodaju, moguće je izbjeći i sudjelovanjem u posebnoj lutriji koju organizira Bečka filharmonija, a u koju se prijavljuje tijekom mjeseca veljače i to za koncert sljedeće godine. U navedenom slučaju plaćaju se uobičajene cijene, ali se za takve ulaznice prijavljuje i do 400.000 ljudi pa su izgledi za dobitkom prilično mali. I na kraju, ulaznice je moguće dobiti ako ste predsjednik, kralj ili princeza jer vam se tada možda smiješi i neka pozivnica.


Tradicija nalaže da Bečki filharmoničari sami biraju i dirigenta ovog koncerta, odnosno koncertnog ciklusa, jer se isti program izvodi od 30. prosinca do 1. siječnja, dakle ukupno tri puta. Velika je čast svakom dirigentu biti pozvan baš za ovaj program, a ovogodišnji dirigent bio je maestro Franz Welser-Möst kojem je ovo bio treći nastup (nakon 2011. i 2013. godine). Porijeklom iz Austrije, Welser-Möst u posljednjem je desetljeću bio i generalni glazbeni ravnatelj Bečke državne opere. Osim karijere u Beču, već punih dvadeset godina obnaša dužnost šefa-dirigenta orkestra u Clevelandu s kojim je i ostvario neke od najvećih uspjeha svoje karijere, a među kojima posebno valja istaknuti činjenicu da je upravo orkestar u Clevelandu jedan od onih koji, prema provedenim istraživanjima, ima najmlađu i najbrojniju publiku.




Zanimljiv životopis maestra Welser-Mösta započinje rođenjem 1960. godine, ali i velikom prometnom nesrećom osamnaest godina kasnije koja se dogodila točno u sat 150. godišnjice smrti Franza Schuberta, a zbog koje maestro Welser-Möst prekida violinističku, započinje dirigentsku karijeru, ali i prema vlastitom iskazu gaji poseban senzibilitet prema Schubertovoj glazbi. Kuriozitet je i da mu prezime Welser nije od rođenja, već predstavlja umjetnički dio imena kao počast gradu Welsu u kojem je odrastao. Nakon školovanja u Münchenu krenuo je putovima svjetskih glazbenih pozornica te je danas jedan od poznatijih dirigenata.


Koncertni program


Analizirajući Novogodišnje koncerte može se zaključiti da predstavljaju balans internacionalizacije i očuvanja austrijske tradicije, što se posebno može vidjeti u brižnom čuvanju nekih suptilnih elemenata poput odjeće, vizualnog identiteta ili, ponajviše, odabira koncertnog programa. U vremenima globalizacije potrebno je držati korak sa svijetom prihvaćajući otvorenost prema novom i naprednom, ali se identitet može stvoriti i dugoročno održati jedino profiliranjem u lokalnom smislu. Ne začuđuje stoga činjenica da već dugi niz godina koncertni program uključuje skladbe poznate obitelji Strauss ili njihovih suvremenika, a koji su najbliži razdoblju u 19. stoljeću u kojem je carski Beč bio na vrhuncu svoje moći i utjecaja. Nakon što su se utabale staze poznatih skladbi, sve više se kreće u otkrivanje onih manje poznatih, skladbi i skladatelja, a čega je maestro Welser-Möst veliki poznavatelj koji je u ovogodišnji program unio gotovo sve praizvedbe, barem što se Novogodišnjih koncerata tiče.


U prvom dijelu izvedene su brza polka Wer tanzt mit?, op. 251 Eduarda Straussa, valcer Heldengedichte, op. 87 Josefa Straussa, Zigeunerbaron-Quadrille, op. 422 Johanna Straussa ml., valcer In lauschiger Nacht, op. 488 Carla Michaela Ziehrera te brza polka Frisch heran!, op. 386 Johanna Straussa ml. Mnogo dulji drugi dio koncerta započeo je uvertirom opereti »Isabella« Franza von Suppéa, a nastavljen je valcerom Perlen der Liebe, op. 39 i francuskom polkom Angelica-Polka, op. 123 Josefa Straussa, brzom polkom Auf und davon, op. 73 Eduarda Straussa, francuskom polkom Heiterer Muth, op. 281 i valcerom Zeisserln, op. 114 Josefa Straussa, Glocken-Polkom s galopom iz baleta »Excelsior« Josefa Hellmesbergera te orkestralnom fantazijom Allegro fantastique, Anh. 26b i valcerom Aquarellen, op. 258 Josefa Straussa.


Ono što se ovakvim odabirom programa može pokazati upravo je u skladu s prethodnim promišljanjima o promociji Beča i Austrije, ali bez ponavljanja iz godine u godinu. Također, jedna od najvažnijih poveznica s novom godinom svakako je i karakter ove glazbe koji je zasigurno pun optimizma i veselja pretočenog u plesne taktove valcera, polki, koračnica ili glazbeno-scenske vrste kakva je opereta. Naravno, kraj koncerta nije moguć bez tradicionalnih dodataka: valcera Na lijepom plavom Dunavu i koračnice poznate pod nazivom Radetzky-marsch, a prije kojih je, kao prvi dodatak, izveden i Banditen-Galopp Johanna Straussa ml.


Sudjelovanje gostiju


Osim glazbenika u orkestru, dobar spoj (i promocija) osigurava se i sudjelovanjem gostiju, tradicionalno baletnih umjetnika Bečkog državnog baleta koji, posredstvom tehnologije, plešu na određenim prigodnim lokacijama u Beču ili Austriji. Osim valcera Perlen der Liebe, poseban dojam ostavio je plesni par u brzoj polki Auf und davon, koji je izuzetno atraktivno izveo svoju koreografiju lova na leptire. Svi baletni umjetnici plesali su klasične koreografije s modernim vizualnim elementima, a nisu im smetali ni šljunak, trava ili kameni pod bez obzira na špice ili baletne papučice. U skladbi Heiterer Muth (francuska polka) orkestru su se priključili i poznati Bečki dječaci pjevači te nešto manje poznate Bečke djevojčice zboristice (Wiener Chormädchen) koje djeluju od 2004. godine.


U pauzi koncerta gledatelji su mogli vidjeti i prigodni dokumentarni film o svjetskoj izložbi Expo održanoj u Beču 1873. godine, a pod simboličnim vodstvom maestra Welser-Mösta i uz sudjelovanje glazbenika nastupajućeg orkestra. Film je obilovao suvremenim dizajnerskim i tehnološkim rješenjima i specijalnim efektima, a upravo zbog njega, uz sve prethodno nabrojeno i besprijekoran televizijski prijenos austrijske televizijske kuće ORF, Novogodišnji koncerti iz Beča postaju vrhunski glazbeni, kulturni i društveni događaj na ponos Austrije i njezinog glavnog grada jer je na svakom koraku vidljivo duboko i višedisciplinarno promišljanje s ciljem postizanja najviših učinaka na brojnim poljima.


Za kraj, veseliti se možemo i sljedećem Novogodišnjem koncertu 2024. godine kojim će, prema najavi, ravnati maestro Christian Thielemann, a već početkom veljače u Zagrebu možemo poslušati i Bečke dječake pjevače na koncertu koji će se održati u KD-u Vatroslava Lisinskog.