Problemi u kazalištu

Yordan Kamdzhalov tuži “Zajc”: Riječka Opera ostala bez ravnatelja, a orkestar bez šefa dirigenta

Davor Mandić

Finac Kalle Kuusava više nije ravnatelj Opere HNK-a Ivana pl. Zajca, a Bugarin Yordan Kamdzhalov više nije šef dirigent orkestra Opere, koji je nedavno evoluirao u Riječki simfonijski orkestar



U trenutku inauguracije Riječkog simfonijskog orkestra, nastalog iz orkestra Opere HNK-a Ivana pl. Zajca, u »Zajcu« nema ravnatelja Opere, a ni šefa dirigenta. Potvrdio nam je to intendant Kazališta Marin Blažević kada smo ga, između ostalog, upitali je li Finac Kalle Kuusava još uvijek ravnatelj Opere.


Kalle Kuusava je podnio ostavku na mjesto ravnatelja Opere iz osobnih razloga – rekao nam je Blažević, a na pitanje tko je sada ravnatelj Opere, odnosno tko će to biti, odgovorio je da se to još ne zna.


– O izboru nove ravnateljice ili ravnatelja Opere javnost ćemo obavijestiti kad intendant odabere kandidatkinju ili kandidata, a Kazališno vijeće prihvati njegov prijedlog – rekao je Blažević.


Otkaz Kamdzhalovu




Po pitanju sada već bivšeg šefa dirigenta, Bugarina Yordana Kamdzhalova, stvari su malo kompliciranije. Naime kako nam je potvrdio Blažević, Kamdzhalov je dobio otkaz. Zanimalo nas je zašto.


– Yordan Kamdzhalov je dobio otkaz jer nije dolazio na radno mjesto prema zakazanom rasporedu, a i stoga što je radio izvan Kazališta bez suglasnosti intendanta – rekao je Blažević.


Na naše pitanje je li se Kamdzhalov žalio na odluku intendanta, interno ili kako drugačije, odnosno je li podigao tužbu ili je prihvatio ostavku, Blažević nam je odgovorio da je Kamdzhalov pokrenuo sudski postupak, no u njemu se još nije provela nijedna sudska radnja.


Intendant je napomenuo i da je postupak izbora šefa dirigenta iznimno složen te da će o njegovu ishodu javnost biti obaviještena kad i ako bude uspješno proveden.


Prema Blaževiću, ovi problemi ne dovode u pitanje funkcioniranje sustava.


– Kao što je evidentno iz programa ljetne sezone, a uskoro će biti i u najavi nove operne i koncertne sezone 2020/21, ove promjene ni na koji način ne ometaju realizaciju programa i uopće razvoj riječke Opere i Riječkog simfonijskog orkestra – zaključio je Blažević.


Bitan je čovjek koji radi s orkestrom


Budući da u trenucima rođenja Riječkog simfonijskog orkestra ove činjenice ipak zvuče ozbiljno, jer evolucija hvaljenog orkestra Opere, iako nije samo formalne naravi, ipak podrazumijeva i neke formalne kriterije, provjerili smo intendantovu uvjerenost. Kontaktirali smo vrhunsku stručnjakinju za domaće glazbene prilike, muzikologinju, glazbenu kritičarku i publicistkinju Bosiljku Perić Kempf. I ona nam je rekla da sama činjenica da netko nema šefa dirigenta na papiru, ali ima dobre dirigente koji rade s orkestrom, nije problematična.


– Mi se ovdje furamo na to da stvari budu administrativne, ali to je pogrešno. Bitno je da imaš čovjeka koji radi s orkestrom, a Ville Matvejeff radi s riječkim orkestrom i to je dobro. Moje stručno mišljenje je da kakvoća orkestra ovisi o kakvoći čovjeka koji s tim orkestrom radi – rekla nam je Perić Kempf, dodajući da u HNK-u Zagreb, primjerice, formalno stvari štimaju, ali da to sve skupa ne valja.


– Po mom mišljenju u Hrvatskoj imaš Simfonijski orkestar HRT-a, koji je pet puta bolji od Filharmonije, i riječki orkestar, sada simfonijski, koji možda nema šefa dirigenta, ali dobro radi – zaključila je Perić Kempf, dodavši da je Kamdzhalov dobar dirigent te da u razloge za njegovim pokretanjem sudskog postupka neće ulaziti.