Aida

Maida Hundeling pjeva na otvorenju sezone u Zajcu: Verdi je za mene vokalna higijena

Kim Cuculić

Maida Hundeling

Maida Hundeling

Netko je napisao knjigu pod naslovom »Verdi je Mozart za Wagnera«. I ja to tako osjećam! Ne brinite se, neće biti dosadno. Već smo imali sjajnu probu – sve je u glazbi i osjeća se zajedništvo



Novu kazališnu sezonu HNK Ivana pl. Zajca otvara u subotu 3. listopada na 135. godišnjicu otvorenja kazališne zgrade. Ovim povodom u jednom će danu biti izvedene dvije opere: u podne »Nikola Šubić Zrinjski« rođenog Riječanina Ivana pl. Zajca, koja nije izvedena na otvorenju 1885. godine iako je tada već bila skladana, te u 20 sati koncertnom izvedbom Verdijeve »Aide«, čiju je riječku izvedbu 3. listopada te 1885. godine prekinuo nestanak električne struje.


U ulozi Aide riječkoj će se publici prvi put predstaviti njemačka sopranistica Maida Hundeling, čije je interpretacije Elektre i Izolde oduševljena publika u Rijeci ispraćala stajaćim ovacijama.


Uoči »Aide« razgovaramo s Maidom Hundeling, koja je zabilježila brojne uspjehe nastupajući u Bečkoj državnoj operi, Praškom narodnom kazalištu, Nacionalnom kazalištu u Bratislavi, Utah operi, Houston Grand Operi, Moravsko-šleskom nacionalnom kazalištu u Ostravi i drugdje. U londonskoj Kraljevskoj opernoj kući debitirala je kao Helmwige (»Valkire«).


M-Aida




Hundeling ima širok koncertni repertoar, a od posljednjih njezinih nastupa izdvajaju se Beethovenova »Deveta simfonija«, Verdijev »Requiem«, Wagnerove »Pjesme Mathilde Wesendonck« i Mahlerova »Osma simfonija«. Dobitnica je Nagrade »Thalia« 2017. godine za ulogu Desdemone u Verdijevu »Otellu«.


Nakon uloga Elektre i Izolde u predstavama HNK-a Ivana pl. Zajca sada se vraćate u Rijeku kao Aida. Što vam ta uloga znači?


– Kao prvo, ona je u mojem imenu: M-Aida… Drugo, moji roditelji su Nijemci, ali ja sam rođena na sjeveru Afrike, u Tunisu. Dakle, već je nešto u mojoj sudbini… Kao djevojčica u vrijeme karnevala voljela sam se maskirati u egzotične kostime, a jedan od omiljenih bio mi je morčić tamne boje kože.


Treće, u svojoj prvoj produkciji »Aide« pjevala sam Sacerdotessu i pomagala zboru. Tada sam upoznala svoga supruga, koji je pjevao Radamesa. Bilo je to prije 20 godina. Prije petnaest godina pjevala sam Aidu na stadionu za hokej na ledu pred 10.000 ljudi.


Uslijedile su mnoge zanimljive produkcije, festivali i turneja po Japanu.


Najuzbudljivija je bila produkcija Petera Konwitschnyja. Aida je vrlo posebna uloga; morate pjevati lirizam i biti spremni za dramatične fraze, a u smislu interpretacije, to je čisti psihički teror za nju: ona je robinja u stranoj zemlji, zaljubljena je u lokalnog heroja, tu je i ljubomorna žena koja je dosta moćna, onda i njezin otac koji na nju vrši pritisak da izda svoju ljubav kako bi spasila narod.


Samo u posljednjim minutama opere ona se osjeća sigurno i ugodno, zajedno s onim kojeg voli, zagledana u bolje vrijeme i drugi svijet – u nebesa. Verdi je za mene vokalna higijena. Netko je napisao knjigu pod naslovom »Verdi je Mozart za Wagnera«. I ja to tako osjećam!


Pohvale riječkoj Operi


U Rijeci ćete izvesti koncertnu verziju »Aide«. Koje su razlike u pjevanju operne uloge u predstavi i na koncertnoj izvedbi?


– Osnovna je razlika u tome što u scenskoj produkciji uvijek imate šminku, kostim, scenografiju i režijske upute, što podržava prezentaciju lika. U koncertnoj izvedbi ima tek nešto glume, poštujemo i higijenska ograničenja, tako da je sve na interpretaciji i mimici uz malu pomoć haljine i kose.


Ali ne brinite se, neće biti dosadno. Već smo imali sjajnu probu – sve je u glazbi i osjeća se zajedništvo svih koji su uključeni.


Sada već treći put nastupate u HNK-u Ivana pl. Zajca. Koji su vam dojmovi o riječkoj Operi i orkestru?


– Moji dojmovi su sjajni, od prvog trenutka osjetila sam toplu dobrodošlicu u svakom segmentu Opere. Mislim da je ansambl fantastičan i izvodi repertoar širokog spektra te zanimljive produkcije. Zbor je također izvrstan – premda nema mnogo članova, rezultat je sjajan kao da se radi o ogromnom zboru!


Riječki orkestar naprosto volim – čak u dva navrata doživjela sam da su nemoguće učinili MOGUĆIM! Bilo je to u slučaju »Elektre« te »Tristana i Izolde«, kad su od tako neobičnog repertoara i u vrlo kratkom vremenu za probe uspjeli stvoriti čudo i »zvučni oblak« koji me podržao i prenio u drugu sferu.


A kakvi su vam dojmovi o Rijeci?


– Volim Rijeku. Gruba je, ali velikog srca, blizu prirode i mora. Ima toliko iznenađenja i uzbudljivih stvari koje možete otkriti.


Pjevanje Wagnera


Tijekom sezone 2018./2019. nastupali ste na prestižnim opernim pozornicama diljem Europe. U londonskoj Kraljevskoj opernoj kući debitirali ste kao Helmwige u produkciji »Die Walküre« Richarda Wagnera, u režiji Keitha Warnera. Što nam o tome možete reći?


– To je do sad jedno od mojih najvećih iskustava, počevši od dirigenta Antonija Pappana, koji je posvećivao vrijeme i radio sa svima intenzivno bez obzira radi li se o glavnoj ili manjoj ulozi. A što se tiče produkcije, tehničke mogućnosti naprosto oduzimaju dah i svakom se liku pristupa vrlo detaljno.


Imala sam i veliku sreću što me rad na ovoj predstavi na mnoge načine inspirirao za pripreme moje prve Brünnhilde s kojom sam debitirala u travnju 2019. u Teatro Fondazione Petruzzelli u Bariju.


Koji su izazovi za operne pjevače i pjevačice u interpretaciji Wagnerovih opera?


– Mislim da je glavna stvar znati njemački jezik i kako ga pjevati. Također morate pjevati legato, a vrlo često postoji i deklamacija. Ali i tada morate razumjeti kako se Wagner služio njemačkim jezikom, dugim rečenicama, sinonimima, tvorbama vlastitih riječi, aliteracijama i podtekstom.


Isto tako morate imati zreliji glas, ne da biste stalno pjevali punom snagom, već da biste imali uporište koje podržava pjevača čak i u onim više lirskim momentima. Uglavnom su Wagnerove opere prilično dugačke ili imate duge scene.


Kako pandemija koronavirusa utječe na vaš rad i život općenito? Održavate li koncerte i predstave?


– Bila sam 5 mjeseci kod kuće i uživala u vrtlarenju. Obično nemam puno vremena za to zbog putovanja, pa je rezultat bio puno salate, krumpira, zelenila, čak i rajčica iz sjemenki. Volim i ruže i lavandu među ostalim u našem vrtu. Bilo je to dugo razdoblje bez nastupa.


U kolovozu sam počela s prvom produkcijom »Nabucca«, zatim sam nastavila s »Aidom«, a nakon »Aide« u Rijeci idem u Palermo gdje ću nastupiti u »Manon Lescaut«. Sretna sam što je to moguće uz »novu normalnost«. Svi se moramo brinuti o sebi i jedni o drugima i praviti kompromise, što će na kraju donijeti viši standard bivanja.


Kakvi su vam planovi za budućnost?


– »Manon Lescaut« u Palermu, »Turandot« u Rimu, »Aida«, »Nabucco«, »Turandot« u Arena di Verona, »Fidelio«… I nekoliko koncerata.


Operni studio »Giorgio Surian«


Operu »Nikola Šubić Zrinjski« Ivana pl. Zajca režirala je Dora Ruždjak Podolski, a dirigirat će Igor Vlajnić. U glavnim će ulogama nastupiti Robert Kolar, Kristina Kolar, Anamarija Knego i Aljaž Farasin, koji su sudjelovali i u snimanju nedavno objavljenog i u Rijeci predstavljenog diskografskog izdanja za poznatu međunarodnu kuću CPO.


Zahvaljujući zamisli maestra Igora Vlajnića opera će ipak biti izvedena s glazbenicima u orkestralnoj rupi uz njihov preporučeni razmak jer će sastav orkestra biti upravo onakav kakav je bio i prigodom davne zagrebačke praizvedbe, s 30-ak glazbenika.


No, s obzirom na činjenicu da to nije moguće kod Verdijeve »Aide«, opera će, pod vodstvom novog kućnog dirigenta Valentina Egela, biti koncertno odnosno poluscenski izvedena. Bit će to ujedno dobrotvorna izvedba čiji je prihod namijenjen studentima novopokrenutog Opernog studija »Giorgio Surian«. I svi gostujući solisti svoje će honorare donirati za rad Opernog studija.


Uz Maidu Hundeling sudjeluju: u ulozi Radamesa debitirat će Domagoj Dorotić, Amneris će biti Dubravka Šeparović Mušović, a Amonasro Giorgio Surian.