Vrednovanje umjetnosti

Bili smo na otvorenju skupne izložbe “Vrijedno motrenja” u Galeriji Juraj Klović

Katarina Bošnjak

Foto Ana Križanec

Foto Ana Križanec

Kako umjetnici vide pitanje vrijednosti?



U Galeriji Juraj Klović otvorena je skupna izložba pod nazivom »Vrijedno motrenja«, kroz koju je kustosica izložbe i likovna kritičarka Katerina Jovanović otvorila pitanje vrednovanja umjetnosti.


Premda je izgledao relativno prazno, prostor galerije ugostio je umjetničke radove svih vrsta, od trošne torbe na kojoj je rukom ispisano »full of hope« do akta isprintanog na ručniku.


Kako je na otvorenju objasnila kustosica Jovanović, vrijednost prodire u svaku poru stvaranja nekog umjetničkog djela te postaje i ostaje rezultat rada koji zatim ovisno o kutu i kontekstu poprima različite parametre.




Svjetonazori su tijekom povijesti formirali ukuse, što znači da se diskurs identiteta specifičnog za pojedino vremensko razdoblje epohalno mijenjao.


Dekodiranje informacija


– Ovim izborom nastojim dobiti određeni presjek radova kojima sam htjela ukazati na neke od metoda vrednovanja umjetnosti i zapravo publici približiti kako umjetnici vide pitanje vrijednosti.



Na izložbi imate priliku vidjeti i jednu metafizičku vrijednost umjetničkog rada, gdje se vrednuje suština samog rada, kod gospodina Božića i Pliskovca možemo vidjeti igru s jednim materijalom, to jest novcem, koji od praktičnog sredstva kojim se kupovinom ostvaruje umjetnički materijal postaje sam umjetnički materijal, a možete primijetiti i vizualne umjetnosti kojima vas Štefanac pokušava uvući u svoj svijet i zamoliti na suradnju dekodiranja informacija koje ona slaže – rekla je Jovanović.


Prije spomenuta trošna torba autorice Carry-Lee Hent pokušava zaobići kategoriju vrijednog i koketira s idejom bezvrijednog, a izložena je u kontekstu koji uporabnu stvar podiže na razinu umjetničkog produkta.



Nadalje, Georgette Yvette Ponté, poznata po prikazima ženskih tijela, aktova, torza i glava, uprizoruje žensko tijelo na slikarskom platnu te mu suprotstavlja print na ručniku istog uzorka kao direktnu kritiku »prostituiranja« umjetničkog djela.


Fotografkinja Morena Kvaternik crno-bijelom fotografijom »Ona je Umjetnost« vrijednost predstavljenog rada upisuje u njegovu suštinu koja je postojeća i prepoznatljiva.



Poigravajući se teksturom i karakteristikama samog materijala, Silvana Konjevoda spaja slikarski i netradicionalni slikarski moment s bojom i crtežom, grafičarka Tanja Pećanić radom »O moru« svjedoči istraživanju unutarnjeg ustrojstva i procesu prenošenja u materijalni svijet, a Tatjana Masterl ujedinjuje slikarstvo i kiparstvo u jedan rad, na što se postavlja pitanje koji je oblik vredniji.


Nije novo pitanje


– Vrijedno motrenja zapravo je produkt jednog promišljanja, odnosno na koji način se ovo hektično stanje koje nas trese posljednje dvije godine odrazilo na svijet umjetnosti.



Pitanje vrijednosti i vrednovanje umjetnosti u principu nikako nije ni nova tema niti novo pitanje, ono je na direktan ili indirektan način prisutno oduvijek u svijetu umjetnosti, a zašto je meni bio povod – jer se s 18. stoljećem i promjenom društvenih paradigmi mijenja i sam ukus umjetnosti, a time i sustav vrednovanja – kazala je Jovanović.


Izložba ostaje otvorena do 29. srpnja, a moguće ju je pogledati radnim danima od 10 do 13 i od 17 do 20 sati te subotom od 10 do 13 sati.