IZLOŽBA

Razgledali smo djela hrvatskog Klimta u Klovićevim dvorima: “Korijeni i krila – Vlaho Bukovac”

Ante Peričić

Foto Davor Kovačević

Foto Davor Kovačević

Na pitanje je li bilo teško odlučiti se što izložiti, Vugrinec odgovara da nije, jer takvih djela nema - u Bukovčevu opusu nema »neizložljivih« djela, osim ako se ne radi o djelu koje je u lošem stanju i nije za izlaganje zbog konzervatorskih razloga.



Bukovčev je život dikensovska priča, epski potencijal dostojan Vasarijevih Vita. Od malog zatočenika iz Hearts Islanda, kadeta »Osmog dubrovačkog« jedrenjaka, dekoratera vagona iz Callaa, poslužitelja u kavani blizu pošte u San Franciscu, do jeune homme a’la mode s vlastitim atelijerom na pariškom Montmartru, umjetničkom Parnasu modernog slikarstva«, piše tako Petra Vugrinec u uvodniku kataloga nove izložbe Galerije Klovićevi dvori – »Korijeni i krila – Vlaho Bukovac u Zagrebu, Cavtatu i Beču, 1893. – 1903.«. I doista, kada smo posjetili ovu izložbu koja vrvi od života i pruža nam mogućnost one iskonske konzumacije visoke umjetnosti, shvatili smo i naziv koji se ne odnosi samo na sadržajni opis dijela opusa našeg najvećeg slikara Vlahe Bukovca, već i na nas – posjetitelje.


Uhvatili smo se čvrsto našeg »korijenja«, oćutivši ponos što je ovakva veličina stvarala u sklopu naše nacionalne kulture, a s druge je strane naša duša dobila i »krila«, poletjevši u one visine u koje nas isključivo volšebno umjetničko iskustvo može odvesti. Za izložbu je ustupljeno mnogo djela, a pripreme su, kaže autorica Vugrinec, bile zgusnute između otvaranja »Ars et Virtus, Hrvatska – Mađarska: 800 godina zajedničke kulturne baštine« u Nacionalnom muzeju u Budimpešti početkom prosinca 2021. i Bukovca početkom veljače 2022.


Antologijska djela


»Malo nam se, zbog mijenjanja termina uslijed pandemije COVID-19, zgužvao raspored i to nepredviđeno. Naime, program Galerije Klovićevi dvori planira se nekoliko godina unaprijed, tako da za pripremu Bukovčeve izložbe i nije bilo onoliko vremena koliko smo priželjkivali«, tvrdi Vugrinec i dodaje kako se izložba, srećom, temelji na višegodišnjem sustavnom istraživanju suatorice Lucije Vuković i Vugrinec osobno, kao i koautora Dragana Damjanovića, Iskre Iveljić, Irene Kraševac te Petra Petrovića.
»Uz nešto dodatnih napora, bez obzira na sve nepovoljne uvjete, i uz veliku pomoć kustosice izložbe Ive Sudec Andreis, ipak realizirasmo izložbu kako smo i planirali – na sveobuhvatan način s puno novih doprinosa«. Na pitanje je li bilo teško odlučiti se što izložiti, Vugrinec odgovara da nije, jer takvih djela nema – u Bukovčevu opusu nema »neizložljivih« djela, osim ako se ne radi o djelu koje je u lošem stanju i nije za izlaganje zbog konzervatorskih razloga.





Bukovčev opus nastao u Zagrebu, Cavtatu i Beču sublimira sve specifičnosti hrvatske moderne u odnosu na europsku. On je aktualan, tehnički virtuozan, naslanja se na zapadnoeuropsku tradiciju, a opet iz nje se izdvaja svojim autohtonim karakteristikama – odraz je neke arkadijske idile kojom su ovi prostori tada zračili, nevini u svojoj nerazvijenosti, ali ne i provincijalni, već sasvim autentični, kazuje Vugrinec, dodajući kako joj je teško iz zagrebačkog, cavtatskog i bečkog perioda izdvojiti neko određeno djelo, no ipak spominje portrete Vranyczanyjevih i Pongračevih kao prekretnicu u Bukovčevoj portretici, portrete bračnog para Miletić kao antologijska djela hrvatskog slikarstva uopće, plenerističke bravure cavtatskih portreta Papijevih, Račića, Bravačića, zatim Bukovčeve aktove: Magdalenu, Klytiju i nekolicinu aktova iz Bukovčevih zagrebačkih atelijera ili slikanih u pleneru, jer riječ je o djelima koja stoje na samom početku puteva hrvatske umjetnosti. Vugrinec tu još dodaje i »Autoportret« iz 1897. i »Moje gnijezdo« iz 1897., ali – ne zna koju bi apostrofirala jer je »sve to lijepo i sve je važno!«


Hrvatski Klimt


Povod izložbi je i stogodišnjica Bukovčeve smrti, a pored ove izuzetne izložbe, Galerija Klovićevi dvori, u suradnji s Institutom za povijest umjetnosti, u svibnju organizira i Međunarodni stručno-znanstveni skup o životu i radu ovog značajnog slikara.


»Ponosna sam što ćemo, tijekom izložbe, promovirati i dokumentarni film u režiji Željka Rogošića i Ines Pletikos (produkcija Wolfgang & Dolly) »Zagrebački dani Vlaha Bukovca«, projekt na kojem sam stručna suradnica i koji je sniman na autentičnim lokacijama. Voljela bih, također, i kada bismo na Bukovčevu kuću na Tomislavovom trgu postavili barem spomen-ploču, kako bismo obilježili godišnjicu na taj minimalan način te kako bismo stvorili svojevrsnu trajnu markaciju Bukovčeva boravka u Zagrebu. On bi mogao, poput Gustava Klimta u Beču, postati svojevrstan zaštiti znak Zagreba, grada koji je razdoblje oko 1900. trajno urbanistički i estetski odredilo«, naglašava Vugrinec, tvrdeći kako je Bukovac »hrvatski Klimt – vođa naše secesije«.


Pored Bukovčeve obljetnice, ove godine četiri desetljeća postojanja slave i Klovićevi dvori. Podsjetnika radi, ovo je druga od ukupno tri izložbe iz ciklusa o vođi naše secesije koje kronološki prate slikarov iznimno bogat umjetnički put. Prva je izložba tematski bila vezana za razdoblje napose nakon Bukovčeva školovanja te pariškim razdobljem, a sljedeća bi se trebala baviti praškim periodom i ta će izložba ugledati svjetlo dana, kazuje Vugrinec, kroz dvije do tri godine.


Koncepcija izložbe


Osim izvanrednih umjetničkih ostvarenja, valja pohvaliti i koncepciju same izložbe koja je pametna, topla, nježna, sugestivna i nadasve informativna jer nam ne daje uvid samo u slikarsko umijeće Vlaha Bukovca, već i u kontekst vremena u kojemu je stvarao, vadeći iz povijesnog zaborava neke događaje, odnose i osobe koje su, u tom prijelaznom periodu iz 19. u 20. stoljeće, igrale važne uloge na političkoj, društvenoj i umjetničkoj sceni Hrvatske. Da ne govorim o tome da se katalog izložbe čita poput dobroga štiva. Izložba je otvorena do 22. svibnja 2022., svakim danom osim ponedjeljka od 11 do 19 sati.


U Klovićeve dvore ušli smo melankolični i potreseni događajima koji pogađaju Europu i svijet. Među slikama Vlahe Bukovca, u toj galeriji koja je, baš kao i slikarova umjetnost, simbol neke, iz ove perspektive, druge Europe, osjećali smo se sigurno i dio te sigurnosti ponijesmo sa sobom u svitanje svijeta kakav dosad još nismo upoznali. Bukovčev »Ikarov pad« uvjerava nas, unatoč svemu, na let, istovremeno nas upozoravajući kako nam nedostaje vizionara i sanjara – jer »što bi čovjek bio bez tih velikih sanjara? Dan bez noći i život bez sna«, piše Matoš egzaltirano šaljući poziv: »Sanjajmo, dakle!«