13. SFF

Divlji sanjari “živog” Subversive Film Festivala: Naš filmski kritičar o laureatima

Dragan Rubeša

Možda je 13 nesretan broj koji idealno korespondira s ovom nesretnom festivalskom godinom. No Subversive dokazuje da ne mora baš sve biti online



Sugestivna drama Iranca Ahmada Bahramija »Pusta zemlja« (»Dashte Khamoush«) osvojila je glavnu nagradu Wild Dreamer (Divlji sanjar) na završnoj večeri »fizičkog« 13. po redu izdanja Subversive Film Festivala, održanoj prošle subote u zagrebačkom Kinu Kinoteka. Možda je 13 nesretan broj koji idealno korespondira s ovom nesretnom festivalskom godinom.


No Subversive dokazuje da ne mora baš sve biti online. Možda ovih dana nećemo uživati u defileu plastičnih bicepsa na našim ulicama, jer teretane nisu imale tu sreću da ih stožer uvrsti poput kina i kazališta u kategoriju kulture. Iako njihovi fanovi sebe vole nazivati kulturistima. Možda im je mreža nezavisnih kina mogla ugurati neku od njihovih sprava u atrij, kao lažnu reklamu za projekciju Arniejeva kultnog komada »Pumping Iron«. Tek toliko da ostanu u formi.


Nema pobune


Bilo kako bilo, laureat 13. Subversivea naizgled funkcionira kao krajnji antipod ovogodišnjeg dominantnog narativa, fokusiranog na bildanje kreativnog neposluha. Bahramijev komad ambijentiran u prašnjavoj iranskoj zabiti, s tvornicom opeke kojoj prijeti stečaj i u kojoj strojeve zamjenjuju ruke, bizarni je spoj Kiarostamija i vizualne estetike Bele Tarra. Iako autor ne nudi konačne odgovore, igrajući na odgođeno vrijeme. Tu više kao da nema mjesta pobuni, svednoj na iluziju. Iako će na površinu isplivati ljubav koja je predugo bila prekrivena velom tajnosti, ali i spontana akcija usmjerena na stimulativnu sutrašnjicu koju tek treba otkriti, ispunjenu nepoznanicama i strahovima. U vječnoj povezanosti s prašnjavim tlom i stijenama, koji u isti mah postaju kolijevka surove nelagode i sigurnosti, iz koje je bijeg gotovo nemoguć.


Uloga gledatelja




U dokumentarnoj kategoriji trijumfirao je »Space Dogs« autorskog tandema Elsa Kremser & Levin Peter, koji združuje sovjetsku svemirsku prošlost i napuštene pse s moskovskih ulica, s Lajkom, čiji duh prema legendi i dalje luta njihovim mrakom, propitujući znanstvenu etiku i suvremeno nasilje, ali i ulogu gledatelja u svijetu (prisjetimo se Mundruczova »Bijelog Boga« i Inarrituovih »Amores perros«).


Posebno priznanje u igranofilmskoj kategoriji osvojio je naš intimni favorit »Oblak u njezinoj sobi« kineske debitantice Zheng Lu Xinyuan. A dobra je vijest da je jedan od vrhunaca ovogodišnjeg filmskog izdanja Subversivea, »Žena koja je bježala« Korejca Honga Sangsooa, zasjeo na drugo mjesto naj filmova 2020. prema glasanju kritičara etabliranog časopisa Cahiers du Cinema.


Festival se nastavlja u forumskom izdanju na Zoomu, s panelom posvećenim 60. obljetnici smrti Alberta Camusa te Alterekonomskim forumom.


Humanitarci nakon subverzivaca


Dan nakon završnice Subversive Film Festivala, koji je zbog proljetnog lockdowna prebačn na prosinac, započelo je i online izdanje zagrebačkog Human Rights Film Festivala. Iz njegova programa dostupnog na platformi kinoeuropa.hr valja izdvojiti »Korporativnu odgovornost« Jonathana Perela, LGBTQ ludilo Iranca s njemačkom adresom Faraza Šarijata (»Futur treći«) i dokumentarni debi Maye Da-Rin (»Groznica«), u kojem zvukove amazonske džungle zamjenjuju hipnotički zvuci lučkih strojeva. Ni ovogodišnje punoljetno izdanje HRFF-a nije moglo proći bez autorskog radoholičara Lava Diaza (šifra: »Genus pan«).