Isplativ energent

Dok cijene benzina i struje lete u nebo, potpuno smo zaboravili aute na – plin! Evo računice

Edi Prodan

Ilustracija Dusko Jaramaz/PIXSELL

Ilustracija Dusko Jaramaz/PIXSELL

Dramimo o naplati struje za elektromobile, a ignoriramo ekološki i ekonomski savršeni plin



Uvođenje naplate za punjenje električnih automobila na Ininim benzinskim crpkama što se nalaze na najvažnijim autocestovnim pravcima podignuta je nemala “frka” na svim razinama. Sve je to uzbudilo i hrvatske vlasnike električnih automobila koji su takvom obliku prijevoza bili privučeni »besplatnosti« energenta.


Naivno, no mora se primijetiti da za sada hrvatski koncesionari električnih punionica isti princip nisu poduzeli u – gradovima. Baš kao ni u punionicama koje se nalaze na pojedinim komercijalnim pozicijama. One su još uvijek u pravilu besplatne. Mnogo je toga u tom električnom segmentu nedorečeno, ponajprije činjenica da bi ako ne ove, onda sigurno iduće godine moglo doći do nepreglednih kolona i svojevrsnog kolapsa punjenja električnih automobila u turističkoj sezoni.


Ono što u čitavoj toj ekološkoj transformaciji prometa najviše zbunjuje, poglavito kad je Hrvatska u pitanju, je odgovor na pitanje zbog čega se odustalo od – plina.




Automobili s plinom kao energentom prepuni su vrlina. Plin ne zagađuje, nema u sebi čestica koje su upropastile dizelsku scenu, a s obzirom da je dvostruko jeftiniji u odnosu na benzin, dramatično je i povoljniji.


Istina, kalorična mu je vrijednost znatno manja tako da automobil s istim motorom troši najmanje 30 posto više plina nego benzina. Ali i tada cijena tog goriva ne prelazi značajno 8 kuna. Drugim riječima, put koji ćete prevaliti s benzinskim motorom i potrošiti 120 kuna, u istoj kombinaciji s plinom cijena će biti – 80 kuna. Uzmemo li da mjesečno prevaljujete tisuću kilometara i potrošite 70 litara benzina po aktualnim cijenama to je oko 800 kuna. Sve to na plin iznosi 480 kuna.


Na godišnjoj razini dolazimo do 3840 kuna uštede. Automobili s plinskim instalacijama su skuplji od benzinaca, ali kroz dvije do tri godine, ovisno o modelu i instalaciji, uloženo se vraća. A onda desetak godina po 500 eura ostaje u novčaniku.


Iako je i po pitanju električne energije Hrvatska potencijalno veliki proizvođač njezine ekološke varijante koja dolazi iz obnovljivih izvora, i po pitanju plina, posebno kad govorimo o podmorskim rezervama, možemo biti samodostatni. I dok su automobili na električni pogon, pa i oni parcijalni naziva plug-in, dvostruko skuplji od svojih inačica s klasičnim motorima te u današnjim uvjetima ne postoji baš nikakva mogućnost da se dogodi povrat uloženih sredstava, plinski automobili su skuplji svega nekoliko postotaka, nikad više od deset.


Kad se sve ovo poveže, apsolutno je nejasno bog čega se ne pokrene državna akcija poticanja kupaca na plinske automobile. Jasno je da smo u svemu ponekad i »žrtve« paneuropske, EU politike, ali baš nitko nam ne brani da potaknemo motorizaciju automobilima na – vlastiti plin.