Vožnja u zimskim uvjetima

Podsjećamo na zimska pravila na domaćim prometnicama. Evo kako se ponašati

Edi Prodan

SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER

SNIMIO: SERGEJ DRECHSLER

Zima nije vrijeme kad se u prometu smije eksperimentirati, ona ima svoje radosti, ali ne na prometnicama



Ovih dana na društvenim mrežama kruži zanimljiva, pomalo i sarkastična priča koja dovodi u vezu razmišljanje nemalog dijela populacije o cijepljenju, ali preslikanog na posljedice koje bi se dogodile kada bi se takvo ponašanje preslikalo na modalitet opremljenosti i vožnje automobila u zimskim uvjetima.


Priča ide ovako: »Dosta je! Reci ne zimskim gumama. Ne dozvoli da tobom manipulira industrija auto guma. Moj automobil, moj izbor! Većina prometnih nesreća zimi se upravo desi s vozilima sa zimskim gumama. Ono što kriju od nas jeste da kada činite zamjenu, u gume vam instaliraju 5G čip koji povezuje automobile u informatičku mrežu i tako izazivaju lančane sudare!«


Riječ je, dakako, o duhovitom osvrtu na probleme s procijepljenošću dok je jedina automobilska istina ona kako je zimska oprema u Hrvatskoj propisana je za period od 15. studenoga do 15. travnja. Nije propisana za čitav teritorij i za sve vrijeme, ali »gađati« kad se može i bez zimske opreme vrlo je opasno i problematično po neometano korištenje automobila. To je period niskih temperatura, poledice i snijega na cestama, vrijeme kad se značajno smanjuje trakcija pod kotačima. Osim fizičkih promjena, nju izaziva i sama hladnoća. Stoga, ma koliko se pred zamjenu, baš kao i pred cijepljenje, postavlja bezbroj pitanja – sve u osnovi ima vrlo jednostavne odgovore.




Ljetne gume, naime, nakon što temperatura podloge padne ispod sedam stupnjeva Celzijevih imaju značajno smanjene sposobnosti prijanjanja. Ne znači to da ćete odmah, posebno ne na suhom kolniku početi klizati kao na ledu jer nećete, ali istina je da će se zaustavni put produžiti što može izazvati vrlo, vrlo ozbiljne probleme. Zdravstvene i financijske prirode.


S druge strane, zimska guma ima drugačiju smjesu, onu što zadržava najbolja svojstva gume i kad se temperature spuste na vrlo niske podioke. Dakako, to je svima jasno, kad površinu prometnice prekrije snježni prekrivač, ljetna guma postaje potpuno beskorisna, čak i ako se nalazi na kotačima automobila s integralnim pogonom. Nema tog automobila, ma koliko pogonski savršen bio, koji se u snježnim uvjetima može kretati na ljetnim gumama. Suprotno, čak i »najobičniji« automobili, oni s malo snage, puno godina i najobičnijim pogonom na prednje kotače bez problema će svladati i zasnježene uspone ako imaju – dobre zimske gume.


Postavljaju se kod promjena godišnjih doba i pitanja o – trošenju guma. I tu su jednostavni odgovori. Ljetna se guma zimi ne troši brže, ali se zato zimska ljeti troši jako brzo. Vrelina asfalta ju može »pojesti« i za jednu sezonu čime se ne čine problemi samo novčaniku već i sigurnosti. Zimska se guma mrvi u susretu s vrelim asfaltom te tako stvara međusloj što u slučaju kočenja prouzročuje dulji zaustavni put. Troše li se cjelogodišnje gume brže od ljetnih? Iako neki od stručnjaka znaju sugerirati da je na to pitanje odgovor negativan, logika ipak govori kako se troše – brže.


I kod njih je riječ o nešto mekšoj smjesi koju ljetne topline itekako oštećuju. Odgovaraju li cjelogodišnje gume zimskim zakonskim propisima? Zimska ili cjelogodišnja, jeftinija ili skuplja, najbolja za kišu ili snijeg? Puno je pitanja na koja se mora potražiti odgovor ako se i po tom pitanju ispravnosti automobila želi ostati u najsigurnijem »modu«. I koliko god se može savjetovati s medijskim napisima ili internetskim »tutorijalima«, uputno je savjetovati se i sa stručnim prodajnim savjetnicima. Oni će vam sugerirati i cjenovni razred gume koji je između ostalog ovisan i o vrsti automobila, kao i o načinu vožnje. Svi su oblici savjetovanja kud i kamo bolji od toga da s »figom u džepu« molite za blagu zimu, da se zaputite u loše vremenske prilike s nadom kako ćete se valjda nekako »izvući«. Ovo posljednje je čest način razmišljanja stanovnika, odnosno vozača u jadranskim županijama koje na najvećim dijelovima svojih teritorija ni ne podliježu pod zimske propise. Ali onda kad, jednom u godini ili rjeđe, padne snijeg – nastaje veselje.


Zima nikako nije vrijeme u kojem se u prometu može niti smije na bilo koji način eksperimentirati. Zima je lijepa u svojim radostima, no one se baš nikad ne nalaze na prometnicama. Stoga, propisa se mora pridržavati baš svatko tko se zimi uključuje u promet. Sve drugo bezumni je hazard koji može prouzročiti nesagledive, često i tragične posljedice sebi i onima koji zbog vašeg bezumlja mogu stradati u prometu.