OPORAVAK BRODOGRADNJE

Trećemajci pokušavaju preuzeti skupocjenu Uljanikovu novogradnju, otkrivamo gdje je zapelo

Orjana Antešić

Foto Sergej Drechsler

Foto Sergej Drechsler

Dostupne informacije upućuju da nitko nije uplatio traženi iznos jamčevine, što je uvjet da bi se moglo pristupiti dražbovanju, doznajemo od stečajne upraviteljice Uljanika Marije Ružić



Danas u ponoć završava dražba za dvije nedovršene novogradnje propalog Uljanika za koje, izgleda, nitko nije iskazao interes u ovom prvom pokušaju njihove prodaje.


– Dostupne informacije upućuju da nitko nije uplatio traženi iznos jamčevine, doznajemo od stečajne upraviteljice Uljanika Marije Ružić. Uplata jamčevine uvjet je da bi se moglo pristupiti dražbovanju.


Jedan od tih je novogradnja 531, odnosno ro-ro brod koji je u fazi da se nije ni počeo graditi na navozu, pa se u ovom slučaju zapravo govori o prodaji brodskih sekcija koje se nalaze u pulskom brodogradilištu, a čija je vrijednost procijenjena na nešto 72,4 milijuna kuna.




Drugi brod je za prijevoz automobila, novogradnja 514, posljednja od tri postojeće koju bi, prema posebnom programu, »3. maj« trebao završiti. Nakon Jan De Nulovog jaružala, riječ je o drugoj najskupljoj novogradnji s kojom je Uljanik završio u stečaju.


Brod je, kao što je poznato, građen u riječkom škveru, gdje je i cijelo ovo vrijeme na vezu, i u najvećem stupnju gotovosti s obzirom na procjene da je na tom brodu odrađeno oko 80 posto posla.


Dio stečajne mase


Trgovački sud u Pazinu koji vodi stečaj Uljanika, utvrdio je vrijednost ove novogradnje koja je bila ugovorena za brodarsku kompaniju Siem, pa otuda i naziv »Siem Ashanti«, na iznos od 284,3 milijuna kuna, a zanimljivo je da su na ovom brodu upisane hipoteke u ukupnom iznosu od 77,4 milijuna eura, što uvelike premašuje vrijednost za koju je taj brod uopće i bio ugovoren. Sve hipoteke upisane su za račun Ministarstva financija i HBOR-a.


»Siem Ashanti« vrlo je značajan za »3. maj«, odnosno cijelu tu financijsku konstrukciju kojom je osiguran nastavak proizvodnje u riječkom brodogradilištu i iza kojeg je, prije točno godinu dana, stala hrvatska Vlada.


S obzirom na visok stupanj gotovosti, ova se novogradnja, uvjetno rečeno, smatra financijski »najizdašnijom« za odraditi do kraja. Naime, ovaj se brod trebao ugovoriti i završiti najprije od svih, no pojavio se problem jer se »Siem Ashanti« vodi kao Uljanikova novogradnja i dio je stečajne mase tog nekadašnjeg matičnog društva holdinga.


S druge strane, sudbina ovog broda u rukama je države, odnosno Ministarstva financija i HBOR-a kao glavnih i jedinih razlučnih vjerovnika.


Za razliku od druge dvije nedovršene novogradnje, kod kojih je u startu bila čista situacija jer je riječ o brodovima koje je originalno ugovorio »3. maj«, za car carrier »Siem Ashanti« postojala su dva moguća rješenja.


Jedan je da ga na dražbi kupi neki od zainteresiranih brodara, no u tom slučaju postoji rizik da ga novi vlasnik odluči završiti u nekom drugom brodogradilištu, ne nužno u »3. maju« koji bi time ostao bez financijski najisplativijeg posla iz projekta završetka postojećih novogradnji.


Drugo je rješenje, i u tom su smjeru navodno išli svi dosadašnji razgovori, jest da država, odnosno Ministarstvo financija napravi prijeboj potraživanja. To je postupak kojim se u postupku prodaje imovine stečajnog dužnika, de facto, razlučna prava pretvaraju i u stvarno vlasnička.


Na taj bi se način ovaj brod izvukao iz stečajne mase Uljanika i otvorio se put da se njegov završetak može ugovoriti u »3. maju«.


Prijeboj potraživanja


Međutim, da bi se krenulo u postupak prijeboja potraživanja kojim bi država preuzela novogradnju 514, moraju se ispuniti određeni preduvjeti, vezani uz redoslijed i same iznose upisanih hipoteka, i to između Ministarstva financija i HBOR-a.


Dostupne informacije upućuju da se zasad, tijekom protekla nešto više od dva mjeseca, otkad je krenuo prvi krug e-dražbe za novogradnju 514, po tom pitanju ništa konkretnije nije učinilo.


Bili su parlamentarni izbori, formirana je nova Vlada, a došlo je i do rekonstrukcije slijedom kojih je Ministarstvo gospodarstva, sada i održivog razvoja, od Darka Horvata preuzeo Tomislav Ćorić.


I dok se čekaju potezi mjerodavnih ministarstava i HBOR-a, za očekivati je da će Fina, nakon što u ponoć završi prvi krug, automatski raspisati drugu dražbu, na kojoj početna cijena pada na polovicu procijenjene vrijednosti broda.


U ovom prvom pokušaju prodaje »Siem Ashantija« početna cijena iznosila je 213,2 milijuna kuna, dok je jamčevina određena na 28,4 milijuna kuna, odnosno 10 posto od procijenjene vrijednosti broda.


Čak 13 paluba za 7.000 automobila


Brod za prijevoz automobila, »Siem Ashanti« dug je 200 metara, širine 32 metra i ima 13 paluba na kojima može prevoziti 7.000 automobila. U more je porinut u svibnju 2018. godine, a kuma mu je bila Julia Osei Tutu, supruga kralja pokrajine Ashanti u Republici Gani.


Ranije informacije iz »3. maja« govorile su da za ovaj brod postoji nekoliko zainteresiranih brodarskih kompanija, a projekcije su da će za završetak ovog car carriera trebati do osam mjeseci, što najviše deteriminira vrijeme u kojem će se uspjeti dobaviti specifična oprema koja se još mora ugraditi na ovaj brod.