Problemi modernog grada

E-romobili su trebali riješiti prometne probleme u Rimu. A zatim su postali smrtonosne klopke

P. N.

Foto Pixabay

Foto Pixabay

Otkad je uvedeno iznajmljivanje e-romobila u Rimu pred tri godine kao alternativa javnom prijevozu tijekom pandemije covida, poginule su četiri osobe dok su se vozile njima

Rim, vječni grad, bio je napadnut bezbroj puta od svog osnutka pred 2.800 godina. Svaki napad ostavio mu je ožiljke. Nova invazija talijanskog glavnog grada provodi se pomoću e-romobila. Više od 14.000 e-romobila u Rimu blokira nogostupe, ljuti vozače, a ponekad i – ubija.


Otkad je uvedeno iznajmljivanje e-romobila pred tri godine kao alternativa javnom prijevozu tijekom pandemije covida, poginule su četiri osobe dok su se vozile njima, kako je potvrdio Eugenio Patane, iz odbora za mobilnost Grada Rima, piše CNN. Rimska hitna pomoć svaka tri dana tretira najmanje jednu težu ozljedu u nesreći u kojoj je sudjelovao e-romobil, priopćilo je tamošnje ministarstvo zdravstva.




 


S druge strane, tek 2 posto (oko 270 njih) e-romobila koji se nude za najam u tom gradu koristi se svakodnevno.


Grad Rim dodijelio je licencu sedam tvrtki koje se brinu za zamjenu baterija, popravke, transportiranje e-romobila u vrlo prometna područja i – njihovo izvlačenje iz rijeke Tiber. No, upravo e-romobili koji se ne koriste predstavljaju najveći problem, pogotovo osobama s invaliditetom.


Opasnost za osobe s invaliditetom


Dok Giuliano Frittelli, predsjednik talijanskog Saveza slijepih i slabovidnih, noseći svoj štap prolazi pored niza e-romobila bačenih na tlo na nogostupu pored njegova ureda u središtu grada, on upozorava da ta vozila za ljude koji ne vide predstavljaju – smrtonosnu klopku.


“Prvi problem je divlje parkiranje”, upozorava Frittelli dok štapom dodiruje e-romobil, objašnjavajući da zbog neobičnog oblika tog vozila slabovidna osoba lako može stati na njega i pasti.


On ujedno napominje da činjenica da su tihi pri kretanju predstavlja još jednu prijetnju slijepima i slabovidnima.


Foto Pixabay

Foto Pixabay


“Ne čujete ih pa ih ne možete zaobići”, kaže Frittelli, prisjećajući se incidenta kada je osoba e-romobilom prošla toliko blizu slijepe osobe da je pas vodič skočio s nogostupa izazvavši paniku koja srećom nije završila fizičkom ozljedom.


Frittellijev savez stoga surađuje s Gradom Rimom kako bi obvezali vozače e-romobila na parkiranje samo na određenim parkiralištima. Cilj im je ujedno prilagoditi ta vozila kako bi proizvodila više buke, barem 30 decibela, što bi upozorilo pješaka na njihovo približavanje, javlja CNN.


S problemom e-romobila položenih ili bačenih na nogostupu suočavaju se ne samo osobe s invaliditetom, uključujući one u kolicima, već i starije osobe te roditelji koji guraju dječja kolica.


Potrebni i u predgrađu


Eugenio Patane slaže se s tim. Kaže za CNN da će od 1. siječnja 2023. grad obnoviti dozvolu za samo 9.000 e-romobila te reducirati broj kompanija koje će ih iznajmljivati na tri.


Patane ujedno napominje da će grad određeni broj e-romobila postaviti u predgrađe kako bi ih mještani mogli koristiti za prijevoz od postaje podzemne željeznice do kuće ili za prijevoz na malim relacijama umjesto da idu autom.


“Oni predstavljaju opasnost za ljude, ali i opasnost za grad te narušavaju ljepotu grada”, upozorava Patane te napominje da je “središte Rima pod zaštitom UNESCO-a te se o njemu trebamo brinuti”.


 Početkom lipnja dvojica su Amerikanaca kažnjeni globom od 800 eura jer su bacili e-romobile niz Španjolske stepenice, razbivši mramor uzrokujući štetu od  26.000 dolara. Incident je zabilježen sigurnosnim kamerama, a svjedočio mu je i jedan prolaznik.


Foto Pixabay

Foto Pixabay


E-romobile u Rimu prvenstveno koriste turisti i mladi ljudi, napominje Patane.


Pravila se često krše, pogotovo se ne poštuje zabrana vožnje nogostupom i zabrana istodobne vožnje više osoba na jednom e-romobilu. Oni koji unajmljuju e-romobil trebali bi imati najmanje 18 godina. Grad ne može obvezati kompanije koje se bave iznajmljivanjem da osiguraju kacige, pa ih vrlo malo ljudi nosi u vožnji e-romobilom.


Policijske kontrole su rijetke kao i ispisivanje kazni, jer je teško inzistirati da se ne vozi e-romobilom po nogostupu dok su obično ta vozila parkirana na nogostupu.


Turisti ih vole


E-romobili su nadasve popularni među turistima. “Idealni su za vožnju gradom, pogotovo povijesnim centrom gdje se gotovo nemoguće kretati autom”, kaže Walter Hughes koji je stigao iz Dallasa (Teksas) za CNN. “Teško je naći parkirno mjesto za automobil, a prevruće je za pješačenje; zato su idealni e-romobili”, pojašnjava Walter Hughes.


 Taksisti pak smatraju e-romobile velikim problemom. Taksist Eduardo Conticello prisjeća se niza slučajeva u kojima se skoro dogodila nesreća zbog e-romobila te bi volio da ih se u potpunosti zabrani.


Često mu se vozači e-romobila zaustavljaju odmah ispred automobila i prisiljen je voziti vrlo sporo kako ih ne bi srušio, što produljuje njegovu vožnju. “E-romobili su vrlo opasni”, napominje Conticello.