GLEN MORONEY

Vlasnik Scenic grupe o novom polarnom kruzeru u 3. maju: ‘Dokle god gradimo, bit ćemo u Rijeci’

Orjana Antešić

Glen Moroney brodovlasnik vlasnik Eclipse grupe / Foto Marko Gracin

Glen Moroney brodovlasnik vlasnik Eclipse grupe / Foto Marko Gracin

Potražnja je u snažnom uzletu, buking će naredne godine biti najjači ikad, kaže Moroney



Svi dostupni pokazatelji iskazuju da je kruzing industrija u svijetu ponovo u snažnom uzletu. Nakon dvogodišnjeg pandemijskog zastoja, koji je ovom sektoru izbio milijarde i milijarde eura te nanio ogromne gubitke, gotovo do uništenja, krivulja potražnje za krstarenjima prošle je godine doživjela nagli skok i taj trend, kažu predviđanja, trebao bi se zadržati i u narednim godinama.


Prema posljednjem izvješću CLIA-e (Međunarodnog udruženja u kruzing industriji), već je lani broj putnika na krstarenjima diljem svijeta dosegao 31,7 milijuna što je za 7 posto više nego pretpandemijske, 2019. godine, a najbrže rastući segmenti ove industrije jesu upravo ekspedicijska i istraživačka krstarenja. Nakon uspješne isporuke »Scenic Eclipse II« u travnju 2023. godine, Scenic grupa i MKM Yachts ugovorili su na riječkim navozima gradnju trupa novog broda koji bi, kad bude završen, trebao predstavljati novi »master-piece« u specifičnoj niši luksuznih ekspedicijskih krstarenja.


Detalji oko novog »polarca« zasad se čuvaju od javnosti i konkurencije, a osnaženje potpisanog ugovora očekuje se ubrzo, do početka ljeta, nakon čega se kreće s pripremama i nabavkom materijala za njegovu gradnju.


Oporavak tržišta




Vlasnik Scenic grupe Glen Moroney, brodarske kompanije čija flota broji 23 riječna kruzera te četiri morska, koji operiraju pod brendom Emerald i Scenic Eclipse, očekuje da bi proces izgradnje novog »polarca« iz klase Eclipse počeo krajem ove godine.


Novi, bolji, još luksuzniji otprilike je ono s čime se zasad jedino barata kad je u pitanju novi Scenicov brod, pa smo od Moroneyja na početku razgovora htjeli čuti koliko su njegovu izgradnju inicirali zahtjevi tržišta, a koliko je u pitanju prestiž.


– Kad smo odlučili graditi prvi Eclipse, ulazili smo u nama potpuno novu tržišnu nišu za koju tada nismo imali kupce. Gradnja novog broda sada se nametnula kao potreba uvjetovana potražnjom klijenata za takvom vrstom krstarenja.


Pažljivo pratimo zahtjeve tržišta, svjesni činjenice da popunjenošću kapaciteta i nemogućnošću da ih primite, odbijate stare, ali i potencijalne nove klijente i to je ono što vas tjera u gradnje novih brodova. Kao što ste i sami spomenuli, kruzing industrija ponovo je u snažnom uzletu. Prodaja je tako velika i snažna da zahtijeva dodatne kapacitete.


Nakon pandemije, mnogi su hoteli i smještajni kapaciteti na kopnu bilježili veći promet dok se tržište krstarenja sporije oporavljalo. Prošle godine, doduše, nismo se vratili tako brzo kao što smo očekivali, međutim, nastavi li se dinamika prodaje aranžmana na »Eclipse I« i »Eclipse II« kao u zadnja četiri mjeseca, imat ćemo u cijelosti popunjene kapacitete u idućoj godini. Ista je situacija i s našim riječnim i Emerald kruzerima jer sve sadašnje projekcije ukazuju da će buking naredne godine biti najjači ikad.


Osim u Rijeci, nedavno ste ugovorili gradnju još jednog, trećeg luksuznog kruzera klase Emerald u Vijetnamu.


– Da, riječ je o morskom kruzeru »Emerald Kaia« za kojeg rezanje čelika počinje u srpnju, a isporuka je planirana u travnju 2026. godine. S tim brodom operirat ćemo i nuditi krstarenja od Sredozemnog, Egejskog i Jadranskog mora do Sejšela.


Naspram 110-metarskih »Azzure« i »Sakare«, naših prvih Emerald kruzera, »Kaia« će biti nešto veći brod, dugačak 120 metara i moći će ugostiti dvadesetak gostiju više, a brojna poboljšanja, između ostalih, osjetit će se po većem broju restorana, većoj spa i zoni za rekreaciju te drugim pogodnostima i pratećem komforu krstarenja brodom te veličine.


Održati brodogradnju


I na tim novogradnjama u Vijetnamu koristite jedan dio hrvatskih usluga i proizvoda, zar ne?


– Točno, od projektiranja do nadzora gradnje koju obavlja Hrvatski registar brodova. Također, motore smo dobavili preko hrvatske tvrtke, mnogo materijala i opreme ima hrvatski potpis, od liftova na brodu do uređenja interijera.


Koji vam segment kruzinga nosi najbolje financijske rezultate?


– Sva naša tri brenda, riječni kruzing, Emerald i Scenic imaju slične financijske učinke. »Eclipse« kao naši najveći brodovi mogli bi biti najbolji, ali pod uvjetom popunjenih kapaciteta tijekom cijele godine. To su toliko skupi brodovi za održavanje da ih kontinuirano morate imati u punom pogonu.


Zbog poznatih problema koji su se u to vrijeme događali u Uljaniku, kasnili smo s prvim »Eclipseom«, tako da smo s tim brodom operirali svega šest mjeseci prije nego što je nastupilo pandemijsko »zaključavanje«. Potom smo krenuli u izgradnju drugog »Eclipsea« u Rijeci, a da praktički, nismo bili u prilici izgraditi taj naš brend istraživačkih jahti za polarne krajeve, međutim, taj bum bukinga koji smo priželjkivali i ciljali s tom klasom brodova upravo nam se sada događa.


Koliko ste upoznati s programom restrukturiranja riječkog brodogradilišta?


– Ne znam detalje jer to i nema veze s nama. Jedino što znam iz razgovora s premijerom Plenkovićem i resornim ministrima jest da iskazuju vrlo jasnu podršku nastojanjima da se brodogradnja u Rijeci održi. Zadovoljni su što je »3. maj« uspio završiti i isporučiti nekoliko brodova, među kojima je bio i trup za »Scenic Eclipse II«, a koliko čujem očekuje se isporuka još jedne novogradnje.


Posao bez gubitka


Ipak, činjenica je da ste ugovor za gradnju vašeg novog i skupog polarnog kruzera potpisali u okolnostima u kojima još nisu do kraja izdefinirani odgovori na neka od otvorenih pitanja. Za stari »3. maj«, nakon isporuke zadnjeg broda, predviđen je planirani stečaj, tvrtka-kći u postupku je postizanja pune poslovne operativnosti, a istovremeno se počelo s procesom njezine prodaje. Brine li vas to?


– Nisam zabrinut. Kad god da se to dogodi i tko god bude novi vlasnik »3. maj Rijeka1905« morat će preuzeti obveze iz ugovora koji smo upravo potpisali. Bila bi potpuna ludost da tome ne bude tako jer ovaj projekt donosi brodogradilištu posao i kontinuitet u proizvodnom procesu i to prije svih ostalih potencijalnih projekata. Osim toga, Vlada je dala vrlo jasan signal da na ovom lokalitetu želi nastaviti i održati brodograđevnu djelatnost.


Što je u scenariju nekih novih ljudi i neke nove vlade?


– Vjerujem da će svaka vlada na ovaj projekt gledati kao i dosadašnja jer je riječ o poslu koji nosi benefite regionalnom i nacionalnom gospodarstvu. Premijer Plenković u više nam je navrata dao do znanja da će se podrška s njihove strane nastaviti sve dok donosimo korist vašoj brodogradnji i gospodarstvu.


Pritom je postavio dva uvjeta: prvi, da izgradnja naših brodova ne predstavlja nikakav trošak za državni proračun, dok se drugi zahtjev odnosio na čim je moguće veći udio i angažman hrvatskih komponenti i tvrtki na našim novogradnjama. Prvi »Eclipse«, za razliku od ostalih zatečenih brodova u izgradnji u ono ružno vrijeme kraha i stečaja Uljanika, državu nije koštao ni centa.


Mi smo preuzeli brod, pokrili gubitke i dovršili ga u vlastitom aranžmanu. »Eclipse II«, kojeg smo izgradili u »3. maju«, završen je unutar planiranih financijskih i vremenskih okvira i opet nije hrvatsku državu i njezine građane koštao ništa. Što se tiče hrvatske komponente, cilj je bio doći do 50 posto udjela i to smo i postigli, premda premijer uvijek naglašava da želi još veći udio. Uvijek gledamo čim više uključiti domaće kooperante i dobavljače, pri čemu treba imati u vidu da se najskuplje komponente broda, poput brodskih motora, porivnika, klimatizacijskih sustava i uređaja za pročišćavanje voda, ne proizvode u Hrvatskoj.


Velika kompanija


Kao jedan od interesenata za kupnju trećemajske tvrtke-kćeri spominje se i Kongsberg s čijim ste predstavnicima, kako čujem, imali određene razgovore u Norveškoj. Otvara li se to mogućnost neke suradnje, pa i mogućeg zajedničkog ulaska u vlasničku strukturu »3. maj 1905«?


– Da, imali smo određene razgovore i prema onom što smo imali prilike čuti Kongsberg ima neke vrlo značajne planove koje bi voljeli razvijati ovdje u Hrvatskoj, na ovom lokalitetu. Oni su vrlo velika kompanija čija proizvodna, projektna i uslužna lepeza obuhvaća cijelu pomorsku industriju. Ništa još do sada nije definirano, niti je moglo biti, sve će ovisiti o uspješnosti njihovih razgovora s hrvatskom Vladom.


Načelno ocjenjujemo da bi naše partnerstvo moglo biti dobro, svaka od strana posjeduje vještine, znanja i iskustva koje sinergijski mogu donijeti puno toga dobrog svim dionicima u bliskoj budućnosti. S naše strane nemamo plan ulaziti u vlasničku strukturu brodogradilišta, no znate kako se kaže – nikad ne reci nikad.


Dokle god gradimo, bit ćemo u Rijeci

Zašto se u ovom razdoblju od godine dana, koliko je prošlo od isporuke drugog »Eclipsea«, za vrijeme koje uredno plaćate potkoncesiju riječkom brodogradilištu, niste odlučili da na ovom lokalitetu izgradite manji Emerelad kruzer, umjesto u Vijetnamu?


– Zbog troškova, jednostavno rečeno. Što je manji brod, to je teže imati održivi projekt. Već i sam podatak da u zadnjih 25 godina prije našeg prvog Emerald broda nije postojao kruzer s pet zvjezdica za stotinu putnika, izgrađenih za Mediteran, dovoljno upućuje kako za to postoji dobar razlog. Iznimno je teško graditi takve vrste brodova uz ekonomski opravdanu računicu. Troškovi su veliki dok, s druge strane, to su ipak jednostavniji brodovi od klase Eclipsea koje, pak, ne možete graditi u Vijetnamu.


Naša postojeća potkoncesija izdana je na deset godina, do 2030. godine, a naša je intencija ostati sve dok nas, uvjetno rečeno, žele i dokle god gradimo. Ili obrnuto, dokle god mi gradimo, vjerujem da će nas htjeti imati u potkoncesiji.