Filmske mutacije

Sanja Iveković i Amos Vogel u fokusu Festivala nevidljivog filma

Ervin Pavleković

Sanja Iveković: »Slatko nasilje«

Sanja Iveković: »Slatko nasilje«

Središnji festivalski program odvija se od 2. do 4. veljače u Art-kinu, a suprotstavlja dvije programske kritike uloge oka u praksama pokretnih slika



Ovogodišnje 15. izdanje Filmskih mutacija: festivala nevidljivog filma u fokus stavlja radove umjetnice Sanje Iveković te program posvećen povjesničaru umjetnosti i filmskom vizionaru Amosu Vogelu, a cijeli program zaokružen je s dvadesetak filmova iz različitih vremena i s različitih teritorija.


Filmske mutacije, pod tematskim nazivom »Slika Egzil Oči Žudnja«, u riječko Art-kino stižu od 2. do 4. veljače, uz održan uvodni program kojim se zaključilo gostovanje paralelnog programa videoretrospektive Sanje Iveković »MAKE UP – MAKE DOWN« Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci, ali i otvara tematski prostor ovogodišnjih Mutacija, dijelom posvećenih upravo ovoj velikoj umjetnici.


Uvodni blok festivala donio je selekciju autorskih videoradova Sanje Iveković, kao i tri kratka eksperimentalna filma po izboru same Iveković – »Semiotika kuhinje« Marthe Rosler, »Muha« Yoko Ono i »Svaka revolucija je bacanje kocke« Jean-Marie Strauba.


Amos u zemlji čuda




Središnji festivalski program odvija se od 2. do 4. veljače u Art-kinu s terminima u 16, 18 i 20 sati, a suprotstavlja dvije programske kritike uloge oka u praksama pokretnih slika – videoretrospektivu Sanje Iveković za kino koja obuhvaća tridesetak videoradova tijekom pet desetljeća stvaranja, te osobnu šestodijelnu memoriju svjetskog subverzivnog filma u programu »Amos u zemlji čuda« austrijskih filmskih povjesničara Alexandera Horwatha i Regine Schlagnitweit, tridesetak filmskih instrukcija za promatranja svijeta naglavačke, u spomen povjesničaru umjetnosti i filmskom vizionaru Amosu Vogelu.


Uz to, ovogodišnji program čini i dvadesetak filmova iz različitih vremena i teritorija čija se slika kreće između vrtoglavice blizine i distance; poput erupcije i disrupcije u filmovima »Kuća od lave« i »Tarrafal« Pedra Coste, inscenacija tipografskog rada prostornog izlaganja »Svaka revolucija je bacanje kocke« Jean-Marie Strauba i Daniele Huillet, filmove »Ovdje i drugdje« Jean-Luca Godarda i Ann-Marie Miéville, »Calamity Jane & Delphine Seyrig, pripovijest« Babette Mangolte, »Fuzije« Carolee Schneemann, »Tehnologija/transformacija: čudesna žena« Dare Birnbaum te drugih. Posljednji dan festivala, 4. veljače, s početkom u 18 sati, donosi i diskurzivni program u kojem će sudjelovati Sanja Iveković te kustosice programa Tanja Vrvilo, Branka Benčić i Sabina Salamon.


Propitivanje radikalnosti


Kako je istaknuto u programskom letku festivala, ovogodišnje izdanje Filmskih mutacija otvara niz pitanja – gdje su granice filma (danas), što je radikalna aspiracija pokretnih slika, gdje je radikalno filmsko, a gdje radikalni video? S pojmovima radikalnosti (korjenitosti) i granica (rubova) u terestričke politike filma. »Slijedimo Vogelove propozicije do krajnjih granica, rekonstruirajući, pod Brechtovom egidom, filmski potencijal u radu s dokumentima«, ističe se u programskom letku festivala.


Filmske mutacije: festival nevidljivog filma projekt je umjetničko-teorijskog festivala o politikama filmskoga kustostva nakon stoljeća filma i promišljanja o modusu prijenosa sustava slika, znanja i memorije filmskog dispozitiva u digitalnom dobu.


Politika je projekta povezivanje filmskih avangardi sa suvremenim umjetničkim i diskurzivnim praksama različitih prikazivačkim i izvedbenim kontekstima. Sam projekt pokrenula je filmologinja i izvedbena umjetnica Tanja Vrvilo u Zagrebu 2007. godine na temelju esejističke korespondencija objavljene u filmsko-književnom časopisu Trafic, koji je koncipirao Serge Daney, s autorima pisama »Movie Mutations: Pisma neke djece nekoj djeci 1960-ih«.


Program se realizira u partnerstvu Art-kina, umjetničke udruge Film-protufilm te Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci. Ulaznice za sve projekcije mogu se rezervirati putem e-pošte [email protected], kupiti na blagajni Art-kina svakoga dana sat vremena prije početka prve projekcije ili na internetskoj stranici ulaznice.hr.


Detaljnije informacije o svim projekcijama mogu se pronaći na mrežnoj stranici Art-kina.