OSNOVANA U MALOM LOŠINJU

Duh Lošinjplova još plovi morima: Brodarska tvrtka postojala je 54 godine i imala gotovo 120 brodova u floti

Danilo Prestint

Godine 2013. prodan je posljednji brod u floti, bulk »Maja«, donesena je odluka o prodaji ostale imovine, a tvrtka je izbrisana iz sudskog registra



Lošinjska plovidba osnovana je 1958. godine u Malom Lošinju kada je u floti bilo 38 brodova uglavnom drvenih i starih – najmlađi je bio brod »Vinodol« izgrađen 1956.


Godine 2006. ostvaruju se poslovni planovi uprave – prijelaz s ro-ro i kontejnerskih brodova na brodove za prijevoz sipkih tereta (handy i handy max), a 2011. u flotu je ušla posljednja novogradnja imena »Maja« koja je izgrađena u kineskom brodogradilištu Zhejiang Zengzhou Shipbuilding Co. Ltd. u Zhoushanu. Nakon 54 godine postojanja i gotovo 120 brodova u floti, 2012. Lošinjplov ostaje bez brodova: od preostala četiri broda, jedan već plovi u rezalište, a dva su pod prijetnjom aresta od strane banaka. Godine 2013. prodan je posljednji brod u floti, bulk »Maja«, donesena je odluka o prodaji ostale imovine, a tvrtka je izbrisana iz sudskog registra. No duh Lošinjplova i dalje plovi morima, a pogotovo Jadranom…


Brojne preinake


Drveni motorni brod za opći teret »Brseč« izgrađen je 1954. godine u brodogradilištu Ivo Vodopija-Srećko u Betini za Obalnu plovidbu Rijeka, a četiri godine kasnije ulazi u flotu Lošinjske plovidbe gdje ostaje do 1965. godine. Tada je prodan Obalnoj plovoidbi Ploče, 1969. je u floti Građevnog poduzeća Ploče, 1972. pripada Poljoprivrednoj zadruzi Vrsi, a pet godina kasnije Brodarskoj zadruzi Labud iz Mrljana. Godine 1989. kupuje ga Vinko Benić iz Neviđana koji ugrađuje novi motor (Lister umjesto Ansaldo), 2002. postaje »Nikola« u vlasništvu Stipe Vukovića iz Krila, a 2002. preinačen je u putnički brod (motor IVECO-Aifo). Danas plovi u vlasništvu Eskvilin d.o.o. iz Duća.





Motorni ro-ro brod »Cres« izgrađen je 1980. godine u Titovom brodogradilištu u Kraljevici kao novogradnja Lošinjplova, a 1991. (rat) prelazi u vlasništvo Steel Hull Ltd. iz Monrovije, ali je u menadžmentu Lošinjplova. Brod je prodan 1998. godine pa mijenja ime u »Nordhav« (Nor-Cargo, Trondheim/Troms Flykes, zastava Norveška), 2002. mijenja ime u »Nor Hav« (Cargoferry, Trondheim), dvije godine kasnije postaje »Victoria« (Cargo-Link AS, Trondheim/B R Shipmanagement, Kobenhavn), a 2007. postaje »Victoria VI« (zastava Panama). Godine 2013. pojavila se informacija da se brod vraća u Jadran kako bi održavao liniju Ancona-Koper-Venecija-Bar-Augusta-Tripoli-Misurata-Bengazi, a slijedeće godine postaje »Cirkin« (Redline Shipping & Trading Co.). Danas plovi kao »Guzel« (Avrasya Shipping Co Ltd, zastava Kamerun) između luka Samsun (Turska) i Novorosijska (Rusija).


Drveni motorni brod za opći teret »Ćutin« izgrađen je 1947. godine u Brodogradilištu Picinić u Malom Lošinju za Kotarsko ribolovno poduzeće XX. April iz Malog Lošinja. Tri godine kasnije je u floti Ribolovnog poduzeća Ribolovac iz Zadra, a 1953. vraća se u Mali Lošinj u floti Kotarskog ribolovnog poduzeća Kvarner. U flotu Lošinjplova ulazi 1956. godine, a već slijedeće godine je u floti Poduzeću za ribolov Galeb iz Raba (nakon što mu je izvađen motor KHD od 132 kW). U Puntu je 1958. preinačen u ribarski brod (motor MAN od 147 kW), 1962. je u floti Poduzeća Riba iz Rijeke, a 1963. je u floti Poljoprivredne zadruge iz Raba. Iste godine je u floti Lučko-komunalnog poduzeća Rab kada je preinačen u brod za prijevoz automobila, pa je početkom lipnja uspostavio liniju Jablanac-Rab. Dvije godine kasnije ugrađen mu je motor Litostroj-B&W od 146 kW, a 1977. ponovno je preinačen u ribarski brod, te se vraća u vlasništvo Poduzeća Riba. Godine 1988. kupuju ga Zoran, Ivan i Marijan Ercegović iz Krila, a 1990. postaje »Dalmatino« te je preinačen u putnički brod (motor FAMOS od 162 kW). Od 2007. godine do danas plovi u vlasnik je Ante Škarica iz Duća.


Sretne plovidbe


Motorni brod za opći teret »Ivan« (motor MAN od 81 kW) izgrađen je 1946. godine u brodogradilištu Josipa Bonifačića u Žurkovu za Ivana Žica iz Rijeke. Dvije godine kasnije je nacionaliziran i dodijeljen Jadroliniji koja ga pretvara u putnički brod, a 1954. mijenja ime u »Dolin« (Obalna plovidba Rijeka) te je preinačen za prijevoz općeg tereta. Rješenjem Narodnog Odbora općine Mali Lošinj, 1958. godine spajaju se Obalna plovidba Rijeka i Lošinjska plovidba pa »Dolin« ulazi u flotu Lošinjplova gdje ostaje do 1963. Te godine prijelazi u flotu Zanatskog uslužnog poduzeća Tiha iz Šila (1965. ugrađuje se motor Torpedo od 103 kW), a 1981. prelazi u vlasništvo Brodarske zadruge Labud iz Mrljana. Godine 1998. kupuju ga Bogdan i Ivica Benić iz Neviđana (novi motor SAAB-SCANIA od 185 kW), te postaje jahta za iznajmljivanje koji još uvijek sretno plovi.


U Žurkovu kod istog brodograditelja i iste godine izgrađen je drveni motorni brod za opći teret »Juraj« za Juru Klarića i drugove iz Rijeke. Dvije godine kasnije je nacionaliziran i dodijeljen Jadroliniji koja ga pretvara u putnički brod, a 1954. postaje »Plavnik« (Obalna plovidba Rijeka) kao teretni brod. Godine 1958. uvršten je u flotu Lošinjplova, a 1961. dobiva ime »Kurila«. Pet godina kasnije je »Vinogradar« (Poljoprivredno poduzeće Vinogradar iz Visa), 1997. ga kupuje Josip Kolanović iz Privlake koji ga dvije godine kasnije prodaje u Krilo (Frane Tomaš), a 2001. preinačen je u Betini u putnički brod koji 2003. dobiva ime »Marija Magdalena« (Maja Tomaš, Krilo) pod kojim i danas plovi.


Motorni (B&W od 132 kW) brod »Brioni« izgrađen je 1952. godine u Brodogradilištu Vicko Krstulović u Splitu za Vojno-građevinsko poduzeće Primorje iz Rijeke, iste godine mijenja ime u »Levan«, a 1956. je u floti Lošinjplova gdje ostaje do 1963. godine. Te godine je prodan Općoj poljoprivrednoj zadrugi u Puntu, a dvije godine kasnije postaje »Soča« (Splošna plovba, Piran, najmanji brod u floti). Novi motor (Litostroj-B&W od 110 kW) ugrađen je 1967. godine, 1972. je »Levan« u floti Poljoprivredne zadruge Jedinstvo iz Nina, a tri godine kasnije vlasnik je Kombinat Velebit iz Rijeke. Godine 1979. je u floti Zanatsko ugostiteljskog poduzeća Tiha (Šilo), 1990. kupuju ga Ivica Rakuljić i Ivica Naranča iz Krila, a pet godina kasnije je u vlasnštvu Ante Ercegovića iz Krila. Nakon izmjene motora 2001. godine (IVECO-AIFO od 205 kW), sljedeće godine mijenja ime u »Lanterna«. Od 2015. je bio u vlasništvu Mira Radića iz Krila.


Različiti vlasnici


Gradnja motornog broda »Sušac« započela je 1942. godine u brodogradilištu u Trogiru za talijanske vlasnike, a nastavljena tek 1949. godine za potrebe Oceanografskog instituta u Splitu (po nacrtu broda »Svilaja«). No, tijekom gradnje dodijeljen je Obalnoj plovidbi Rijeka, te je 1957. otegljen u Rijeku na opremanje, 1958. je u floti Lošinjplova, a dvije godine kasnije prepušten je Kombinatu Velebit iz Rijeke i otegljen u Punat. Godinu dana kasnije, u Puntu je preinačen u putnički brod (Goli otok) i dobio ime »Cer«, 1977. je upisan kao vlasnik Republički sekretarijat za pravosuđe i opću upravu SRH-a – Kazneno-popravni dom Rab, a 1982. kupuje ga Brodokomerc OOUR Riba Rijeka, te se na Kantridi preinačuje u ribarski brod imena »Brodokomerc 1«. Deset godina kasnije mijenja ime u »Sv. Vid« (Riba Holding p.o., Rijeka), a četiri godine kasnije kupuje ga Dalmatino d.o.o. iz Krila te se do 2001. preinačuje u jedrenjak za krstarenje. Danas plovi u vlasništvu Marina Mladina iz Krila.


U brodogradilištu Vranjic s.o.j. 1945. izgrađen je drveni motorni brod za opći teret »Batjuška« za društvo Neptun d.d., Split (Filomeno Kozulić i drugi, Ist), a već u rujnu sljedeće godine je nacionaliziran i dodijeljen Jadranskoj slobodnoj plovidbi iz Rijeke i tek 1952. postaje »Lokrum«. Kasnije je u floti Obalne plovidbe Rijeka, Lošinjplova, Obalne plovidbe Ploče, Dalma-Koteks eksport-import i Koteks-Adriatoursa iz Splita pod kojim 1971. postaje »Calypso« preinačen u jedrenjak za krstarenja u Veloj Luci. Šest godina kasnije je u floti Union Dalmacija OOUR Flota, 1990. Dalmacijaturista da bi brod 2003. kupio Đarko Jelinčić iz Postira, a 2006. je u vlasništvu Obrta Nautika-Plus iz Splita. I dalje je u plovidbi…


Drveni motorni brod za opći teret »Lopar« izgrađen je 1954. godine u Betini za Obalnu plovidbu Rijeka,1958. je ušao u flotu Lošinjplova, a 1967. je u floti Brodogradilišta Cres. Tri godine kasnije plovi kao ribarski brod za Kombinat za ulov i preradu ribe Adria iz Zadra, 1990. kupuju ga Temza Rakuljić i Tomica Naranča iz Krila, a devet godina kasnije je u vlasništvu Radoslava Naranče i Jure Rakuljića iz Krila. Danas plovi u floti Crux Sailing d.o.o. iz Dugog Rata.


Za drveni motorni brod za opći teret »Nerezine« poznato je samo da je izgrađen 1925. godine u Aleksandriji (Egipat), kasnije je upisan u kotorski upisnik kao »Princ Đorđe« (Srpsko brodarsko a.d. Mihajloviž, Kamenari), 1929. je u vlasništvu Brodarskog preduzeća braća Ilić i Đuro Todorović iz Zelenike, a 1935. Brodarskog transportnog društva s.o.j. iz Zelenike. Godine 1939. brod nalazimo pod imenom »Srećko« u vlasništvu Vitomira Vlašića iz Vela Luke, a nakon rata, 1948. godine, brod je nacionaliziran i dodijeljen Jadroliniji (preuređen u putnički). U floti Obalne plovidbe Rijeka od 1953. nosi ime »Nerezine«(rekonstruiran za prijevoz općeg tereta), a 1953. je u floti Lošinjplova gdje ostaje do 1962. godine. Te godine prodan je Općoj poljoprivrednoj zadruzi Punat, 1974. je u floti Brodarsko uslužnog poduzeća Jadran iz Kukljice, a od 1986. opet je putnički brod čiji vlasnik je iz Kukljice. Danas plovi u floti Sun Deck d.oo. iz Krila.


Promjena zastava


U brodogradilištu Ulstein M.V A/S u Ulsteinviku je 1971. godine izgrađen ro-ro brod »Bismillah« (P/R Bismillah, Oslo/Fred Olsen & Co) koji je 1984. uvršten u flotu Lošinjplova pod imenom »Oruda« (Izrada S.A., Panama, zastava Panama). Četiri godine kasnije vije jugoslavensku zastavu, 1991. (rat) mijenja vlasnika: Cool Wind Navigation Inc., Kingstown (zastava St. Vincent & Grenadini), ali je i dalje pod upravom Lošinjplova, a 1992. na krmi diže hrvatsku zastavu (Cool Wind Navigation Inc., Rijeka). Prodan je 1993. godine kada mu se vraća ime pod kojim je izgrađen (Hussein Ahmed Sleiman, Beirut, zastava Libanon), 1995. mijenja ime u »Zaher III« da bi 2002. bio preinačen u brod za prijevoz žive stoke. Vlasnici su i dalje iz Beiruta, a 2015. mijenja ime u »Freedom« pod kojim plovi i danas.


Ro-ro brod »Antonio Suardiaz« izgrađen je 1976. godine u brodogradilištu Enrique Lorenzo y Cia SA u Vigu (Lineas maritimas Espanoles SA, Vigo). Lošinjplov ga kupuje 1987. i daje ime »Rapoća« (druga), 1991. upisan je kao vlasnik Steel Hull Ltd iz Monrovije, zastava Liberija, a tek 1999. podiže na krmi hrvatsku zastavu. Prodan je 2006. godine kada postaje »Bdoor« (zastava Panama), 2011. postaje »Super Star K.«, 2014. »Suxer S.«, a 2014. »Al Baraka 1« (Alkhair Shipping Co., Majuro) kada je pretvoren u brod za prijevoz žive stoke. Danas plovi pod zastavom Togoa.


Ro-ro brod »Vis« izgrađen je 1984. godine u Cantieri Navali Visentini u Donadi za tvrtku Francesco Visentini Trasporti Fluvio Marittimi, Donada, da bi 1985. bio pod upravom tvrtke Caronte SpA iz Reggio Calabriaje, 1996. je kao »Zohra« u vlasništvu S.I.U.S. di Navigazione srl, a 2001. pod istim vlasništvom mijenja ime u »Lilleborg«. Lošinjplov (Cool Wind Navigation Inc., Panama, zastava Hrvatska) kupuje ga 2002. godine. U floti ostaje do 2010. kada je prodan kompaniji Star Line Maritime Co. Ltd. te mijenja ime u »Kibris Yildizi«, 2013. postaje »Shaker 2« (Hom Management Consultancy) pod kojim i danas plovi.


Repatrirana posada


Motorni brod za opći teret i kontejnere »Srakane« izgrađen je 1986. godine u brodogradilištu »3. maj« (Yugo-Arab Shipping Co SAL, Limassol, manager Lošinjplov-Brodarstvo). Godine 1992. je u floti Kvarner Shipping Co Ltd., Limassol pod ciparskom zastavom, a 2006. upisan je u hrvatski upisnik brodova. Prodan je četiri godine kasnije i postaje »Ane« (Fractal Shipping Co Ltd., Split, menadžer Bandić d.o.o.), tada je bio zaustavljen u splitskoj luci dugo vremena (neisplata plaća posadi i drugi troškovi) s ukrcanim teretom. Konačno 2016. je prodan i postaje ponovno »Srakane« (Vintage Trading SRO, manager Antauri SRL, Cormons), ali ne prestaju problemi: 2020. godine zaustavljen je u Brazilu (neisplata plaća, tehnički nedostaci). Posada je repatrirana, a posljednja pozicija broda 2021. zabilježena je u Santosu gdje je brod, vjerojatno, na mrtvom vezu bez posade pod sudskom zabranom isplovljavanja. Posada (Crnogorci, Gruzijci, Hrvati) je repatrirana uz pomoć ITF-a.