Neočekivani saveznik

Novo istraživanje otkriva obećavajući (i ukusan) način kako smanjiti apsorpciju nanoplastike u tijelu

M. Č.

Foto: iStock

Foto: iStock

Riječ je o još jednoj potencijalnoj koristi povezanoj s ovom fermentiranom namirnicom punog okusa

Nanoplastika je postala velika tema jer se sve češće pojavljuje u hrani, vodi, pa i u našem tijelu, s potencijalno ozbiljnim posljedicama za zdravlje.


No novo istraživanje objavljeno u časopisu Bioresource Technology sugerira da bi rješenje za smanjenje izloženosti nanoplastici moglo biti jednostavnije nego što mislimo: određene bakterijske kulture iz fermentirane hrane (posebno kimchija) mogle bi pomoći u smanjenju apsorpcije nanoplastike u organizmu.



Foto: iStock

Što je pokazalo istraživanje o nanoplastici?


U istraživanju su znanstvenici koristili dva različita soja bakterija roda lactobacillus — bakterija koje se uobičajeno nalaze u fermentiranoj hrani — izoliranih iz kimchija.


Testirani su sojevi Leu. mesenteroides CBA3656 i Lactilactobacillus (Llb.) sakei CBA3608. Istraživanje je provedeno u laboratorijskim uvjetima, u različitim okruženjima i s različitim koncentracijama bakterija, a dodatno je testirano i na živim miševima.


Rezultati su pokazali da je jedan soj posebno učinkovit. Leu. mesenteroides CBA3656 udvostručio je količinu nanoplastike u izmetu miševa jer je pomogao povezati čestice nanoplastike, što je omogućilo njihovo izlučivanje iz tijela umjesto apsorpcije.


Trebate li početi jesti više kimchija?


Kimchi je ukusan i ima brojne zdravstvene prednosti, pa ga slobodno možete uključiti u prehranu. Međutim, još uvijek nije jasno koliko se rezultati ovog istraživanja mogu primijeniti na ljude.


Možda je još prerano reći može li jedna porcija kimchija značajno smanjiti količinu nanoplastike u tijelu, s obzirom na to da su u istraživanju korištene veće doze bakterija nego što se inače unosi hranom.


Dodatni problem je varijabilnost. Bez opsežnijih analiza, teško je znati koliko određenog bakterijskog soja ima u pojedinoj seriji kimchija. Također, bakterije moraju preživjeti probavni sustav kako bi imale učinak.


Ako ne volite kimchi, možda se pitate mogu li sličan učinak imati i druge probiotičke namirnice poput jogurta ili kiselog kupusa. No za to su također potrebna dodatna istraživanja.



Foto: iStock

Kako smanjiti utjecaj nanoplastike na zdravlje?


Iako su rezultati istraživanja obećavajući, problem nanoplastike i dalje je ozbiljan.


Kada te sitne čestice uđu u tijelo, mogu negativno utjecati na zdravlje crijeva — uzrokovati upalu, narušiti ravnotežu crijevne mikrobiote i utjecati na metabolizam. Osim toga, plastika može prenositi štetne kemikalije poput BPA i ftalata, koji djeluju kao endokrini disruptori i mogu utjecati na hormone.


Postoji nekoliko konkretnih koraka koje možete poduzeti kako biste smanjili rizik. Preporučuje se unos 25 do 35 grama vlakana dnevno, konzumacija veće količine biljnih namirnica i uključivanje fermentirane hrane u prehranu.


Takav način prehrane može podržati zdraviju crijevnu mikrobiotu, poboljšati funkciju crijevne barijere i smanjiti upalne procese u tijelu.


Također je važno smanjiti kontakt hrane s plastikom. To uključuje izbjegavanje zagrijavanja hrane u plastičnim posudama i smanjenje korištenja jednokratne plastike, jer ona može povećati izloženost nanoplastici.