Ključna infrastruktura

Švedski stručnjaci “izračunali” da su teški kamioni na električni pogon vrlo skora budućnost. Ali, pod jednim uvjetom

T.I.

U studiji Instituta za okoliš iz Stockholma (SEI) tvrdi se da će u skoroj budućnosti teški kamioni na električni pogon biti ekonomsko kompetentni u odnosu na dizelsku konkurenciju kako tehnologija baterija rapidno napreduje



Ako se gleda samo emisija CO2 koji čini oko 65 posto ispuštanja svih stakleničkih plinova u atmosferu, oko četvrtine te emisije otpada na transport. Iako se o alternativnim načinima pogona vozila puno priča i stječe dojam da je po tom planu svijet učinio krupne korake prema naprijed, podaci američke Državne agencije za zaštitu okoliša (EPA) su otrežnjujući. 95 posto svjetskog transporta (cestovnog, zračnog, morskog) i dalje se odvija na pogon fosilnim gorivima. Automobilska industrija u području osobnih automobila je prigrlila alternativne tehnologije, odnosno električni pogon i mnoge su velike tvrtke već zacrtale skore datume kad će prestati proizvoditi modele s motorima na unutarnje sagorijevanje.


U transportu stvari su malo kompliciranije. Avionski prijevoz je daleko od bilo kakvog ekološkijeg rješenja, brodogradnja stidljivo najavljuje da bi električni pogon mogao zamijeniti dizel motore, nije bolje ni u cestovnom transportu gdje se kamioni na drugačiji pogon od dizelskog doimaju kao daleka budućnost.


No, sudeći prema novoj studiji Instituta za okoliš iz Stockholma (SEI) objavljenoj danas, izgleda da je ta budućnost što se tiče teških kamiona bliža negoli si trenutno možemo zamisliti.




Naime, u studiji koju prenosi Reuters, tvrdi se da će u skoroj budućnosti teški kamioni na električni pogon biti ekonomsko kompetentni u odnosu na dizelsku konkurenciju kako tehnologija baterija rapidno napreduje. Kamioni na baterije često su odbacivani kao preskupi kao alternativa dizelskim kamionima, a k tomu, sadašnje baterije bile bi preteške za prijevoz velikog tereta na duge staze.


Švedski stručnjaci misle drugačije.


„Tehnologija baterija vrlo je blizu praga koji električne kamione čini ekonomski konkurentnima. Nedostaje samo jedna prateća komponenta: brzo punjenje ” – kaže Bjorn Nykvist, viši istraživač u SEI.Foto: Volvo


Studija, koja je procjenjivala troškove, upotrebu energije i težinu baterija, pokazala je da je dostupnost brzog punjenja velikog kapaciteta bila ključna, jer bi to značilo da baterije za kamione mogu biti relativno male i lagane.


Ovaj zaključak trebao bi biti poticaj privatnom sektoru i kreatorima politike da se usredotoče na to da infrastruktura punjenja bude dostupnija.


Kako navodi Reuters, istraživanje Capgemini Inventa, nedavno je pokazalo da su električni kamioni među 55 čistih tehnologija koje Europskoj uniji mogu pomoći da postigne svoj cilj klimatske neutralnosti do sredine stoljeća.


Što se tiče industrije, najave nisu masovne, ali avangarda koja bi mogla pokrenuti lavinu postoji, baš kao što je to učinio Elon Musk s Teslom. Uostalom, Tesla je još 2017. predstavila kamion na električni pogon, ali tu su stvari u međuvremenu malo stale. Zanimljivo, u tom segmentu još jedna tvrtka koja je ime preuzela direktno od našeg slavnog znanstvenika, američki start up Nikola Corp, je udružio snage s General Motorsom da upravo u segmentu velikih pick-upova i komercijalnih kamiona napravi „električni“ iskorak.


S druge strane Atlantika upravo švedski Volvo je otišao korak dalje. Volvo ima u pogonu širom svijeta oko 4000 autobusa na električni pogon koji su poslužili kao platforma za razvoj teških kamiona. I električni kamioni su tu već od 2019. Dva osnovna modela koji su u serijsku proizvodnju ušli prošle godine. FL Electric je manji s nosivošću do do 16 tona, brzim punjenjem koje omogućuje da 6 baterija kapaciteta po 50 kWh budu pune za sat i pol. U Volvu kažu da s jednim punjenjem može prevaliti do 300 kilometara. Veći FE Electric model može voziti do 27 tona tereta, veći je, ali mu je i domet manji, od 120 do 200 kilometara, ovisno o natovarenosti. Namijenjeni su za lokalnu distribuciju tereta. Za ovu godinu Volvo je proširio ponudu s tri modela teških kamiona FH, FM i FMX namijenjenih za regionalni transport.


Foto: Volvo Trucks