Ako nešto odredimo kao umjetnost, automatski smo ustvrdili da postoji i ono što nije umjetnost. Mene zanima gdje je granica – kaže Galeta najavljujući večerašnju retrospektivu
ZAGREB Kad govori o svome viđenju umjetnosti, Ivan Ladislav Galeta opetovano koristi riječ »granica«: zanimaju ga razmeđa slame i sijena, sira i rupa u siru, znanosti i mistike.
– Ako nešto odredimo kao umjetnost, automatski smo ustvrdili da postoji i ono što nije umjetnost. Mene zanima gdje je granica – rekao je jučer taj osebujni autor na konferenciji za novinare u Muzeju suvremene umjetnosti gdje se večeras otvara njegova velika retrospektivna izložba »Krajolik nulte točke«. Kustosica Nada Beroš nazvala je njegovo zaneseno izlaganje »predavačkim performansom«, a i sam Galeta je rekao da je malo »zahirio«: emocionalno angažirano i energično govorio je o sinesteziji osjeta u umjetnosti, o ekologiji, o vrtlarstvu, a čašom vode u koju se ulijevaju kapi ilustrirao je labilna područja umjetničkog uznesenja.
Sinestezija osjeta
Ivan Ladislav Galeta svojim načinom života također ispisuje poglavlje u svome velikom umjetničkom opusu. Živi i radi na zemlji, na farmi u selu Kraj Gornji nadomak Zagreba, vozi bicikl i na razini svakodnevice dosljedno provodi ekološku pravdu. MSU će se u naredna dva mjeseca, koliko će izložba biti otvorena, usuglasiti s Galetinim svjetonazorom: svi posjetitelji koji biciklom dopedaliraju u atrij muzeja, platit će samo pola ulaznice.
Nove formule
Podsjetnik na rane dane, postavljen kao uvod u izložbu, rekreacija je njegove izložbe iz sedamdesetih, velika instalacija koja predmetima postavljenima ukrug predstavlja ciklus života: od kolica za dojenče preko tricikla, bicikla s kotačima, motocikla i »fiće« do invalidskih kolica i lijesa postavljenog na vozilo za sahranu.
– Nisam religiozan. Možda baš zato, ovo što radim je za mene neka vrsta molitve – rekao je umjetnik jučer.
– U potrazi za drugačijom percepcijom, odnosno definicijom svijeta Galeta dolazi do novih formula u polju umjetnosti, sklapa, kako sam kaže, »nove rečenice od poznatih riječi« te na nov i do tada rijetko viđen način preoblikuje i reorganizira poznate elemente medija fotografije, filma i videa čime otvara njihovu posve novu medijsku strukturu i pokazuje nove formate njihove unutarnje povezanosti – opisuje Galetin pristup umjetnosti Tihomir Milovac, kustos izložbe.