
Ivana Stavljenić u svojoj čudesnoj trgovini / foto Nenad REBERŠAK
Posvećeni zdravoj prehrani bračni par Ivana i Nedeljko Stavljenić na svoj su se poslovni put otisnuli tako što su u Lici posijali pšenicu, ali ne zato da bi dobili klasje već su je kosili dok je još bila zelena, u stanju u kojem daje čudesne efekte po energiji i zdravlje. Kasnije su se na sve nadovezali medovi, ali potpuno neobični po okusu, izgledu i – zdravstvenoj kvaliteti
Kad vas, i ako vas, put nanese u trgovinu domaćom, zdravom hranom, recimo u onu koja se zove Mrkvica i u kojoj je svakakvih čudesa, ne treba vam se čuditi ukoliko vam kraj svih delicija oko ponajprije zapne za lijepo dizajnirane staklenke u kojima je med. Ali, ne bilo kakav! Ovaj med osim lijepom ambalažom vabi na mali milijun načina, recimo bojom. Jer, malo je medova koji su žuti kako i dolikuje medu s đumbirom i limunom, ili blago ružičasti kako je i logično ako je med uparen s jagodom, ili su boje borovnice koja je također našla načina da se savršeno sljubi s organskim, ekološkim medom, da onaj superjunački zeleni med ni ne spominjemo.
Na etiketi piše da se tvrtka zove Green&More, piše da je eko, no ono što ne piše da iza svega stoji Ivana Stavljenić i suprug joj Nedeljko. Ne piše ni da je sve počelo ima i koja godina, ali ne s medom nego sa zelenom pšenicom. Ne piše ni da je za sve kriv put u Singapur, no valja poći nekom redom. Elem, lijepe žena, uspješna marketinška stručnjakinja, rad u velikom tvrtkama i onda….
Singapursko iznenađenje
– I onda zdrava hrana i dodaci prehrani. Sinergija prirode, nutricionizma i zdravlja, što je uvijek bio i privatni moj afinitet – na to će nam Stavljenić.
Sve počinje turističkim putem u Singapur kad su se Stavljenići susreli s napitkom od zelene pšenice. Onako iscrpljeni od cjelodnevnog istraživanja, popili su napitak i dobili veliki energetski polet.

U najmanju ruku zanimljivi med / Foto Nenad REBERŠAK
– Shvatili smo da je to biljka sa strašnim potencijalom, pa smo počeli istraživati. Nije nam trebalo dugo da uvidimo kako je gorska Hrvatska idealna za uzgoj te kulture – kazuje Stavljenić.
Sretna je okolnost bila ta da je Ivana imala nešto obiteljske zemlje u okolici Plitvica. Odlučili su zasijati pšenicu, najprije testno, a onda, tko zna, možda od toga bude i poslovnog pothvata.
– Zasijali smo pšenicu i pustili je da raste 45 dana koliko joj treba da se zeleni list razvije do visine 15-20 cm i zatim pokosi. To je ključni trenutak u životu ove biljke, jer ako bi je pustili duže rasti, iz tog zelenog lista više ne bismo dobivali željenu dozu nutricija, vitamina, minerala koje ona ima, jer kasnije sve prelazi u zrno ili klas, ili još točnije iz superhrane, kako se deklarira liste mlade zelene pšenice, u žitaricu, pojašnjava Stavljenić.
Pšenicu su u toj fazi rezali ručno, kosama poput svojih starih, a kasnije nožićima i uvijek sakupljali ručno. Zatim su je dehidrirali na tjelesnoj temperaturi kako bi očuvali sve nutricije te je samljeli u fini prah.
– Nakon te prve šarže, nakon što smo je konzumirali mi i naši bližnji i osjetili zdravstvene benefite, odlučili smo je plasirati u ljekarne i trgovine zdrave hrane. Razvili smo svoj brend Liquid Sun – mlada zelen pšenica koje smo registrirali kao dodatak prehrani. Odmah smo nastupili kao ekološki brend i sve ekološki certificirali, priča Stavljenić.
Prvi u regiji
Godine 2008. brend je na tržištu. Prvi su u regiji, a dan danas nitko na ovim prostorima, a i šire u Europi ne uzgaja mladu zelenu pšenicu. Poznata uzgajališta su i dalje u Australiji, Novom Zelandu, u SAD-u, makar se, kaže, ništa ne može usporediti s kvalitetom i čistoćom zemlje u nas. Naša je pšenica krcata mineralima, jer gorska Hrvatska bogata mineralima, željezom i klorofilom.
Misija, vizija, kvalitetan proizvod, kad se to ima barijere same padaju. Rijetko je tko tada radio sve, od samog uzgoja do finalnog proizvoda, pa još toliko kvalitetno da uđe u farmaceutske kanale. Učili su se u hodu, gledali gdje su pogriješili, nosili se s nepredvidivostima što ih sa sobom nosi zemlje, vremenske prilike, tlo… Danas rade prah od zelene pšenice, kapsuliraju ga, ili pak integriraju u – med! Mlada zelene pšenica u medu, kao pripravak.
– Pripravak smo odlučili napraviti 2011. godine tako da smo kupili med od našeg ekološkog dobavljača i integrirali pšenicu u med – veli Stavljenić.
Trebalo je dobiti krem strukturu, nije bilo dovoljno samo prah staviti u med jer bi isplivao van. Radi se to posebnom metodologijom, tjedan dana treba da se prah posebnim stupnjevima miješanja integrira u med, a još dva tjedna da se sve zajedno »stisne« u konačnu finu krem strukturu.

Selekcija meda
Sve što se radi radi se po »raw food« metodologiji. I med je nepasteriziran i neprocesuiran ne bi li se iskoristile sve njegove nutritivne vrijednosti. A klinci taj zeleni med vole kad je u hladnjaku, stisnut i hladniji. Tad ona priča o super junacima zelene boje itekako ima smisla. Bilo je zapravo samo pitanje dana kad će se krenuti s novim proizvodom.
– Godine 2016. odlučili smo napraviti meda s jagodom. Uzeli smo jagodu koja je ekološka, nježno procesuirana na niskom temperaturama i usitnjena u praha, pa je po istoj metodologiji integrirali u meda. Da bi se došlo do proizvoda koji je na tržištu, proces u proizvodnji traje neka tri tjedna – veli Stavljenić.
I sve bez šećera
Ono što smo dobili je jest proizvod koji u sebi nema ništa šećera; med daje slatkoću, a jagode su nositelj okusa. Uslijedio je i med s borovnicom kojeg vole malo stariji, primjerice u palačinkama i zimi. Borovnice su antioksidans i dobro djeluju na vid, tako da med s borovnicom ima i dodatnu dozu zdravstvenog efekta.
– Treći naš novi pripravak je još više pojačao tu zdravstvenu notu. To je med s limunom i đumbirom – kazuje Stavljenić.
Što nam dobro za organizama čini zelene pšenica!? Stavljenić kaže kako je izuzetno dobra za imunitet. Nositelj je energije, ili, kako veli, energetski katapult jači od energetskih napitaka te dakako zdraviji i prirodniji.
– Izvor je vitamina, minerala, enzima, aminokiselina i klorofila. Zna se da je klorofil dobar u detoksikaciji, a u sinergiji s ostalim elementima izvrstan je u liječenju anemije, liječenje problema s jetrom te za regulaciju šećera u krvi kod dijabetičara. Toliko je zapravo zelena pšenica efektivna i učinkovita da je neobično da je ljudi tako malo koriste. Ona jednostavno održava organizam iznutra mladim – ističe Stavljenić.
Inače, sama pšenica ima pomalo travnat okus, ali tko to ne voli voljet će činjenicu da se izvrsno sljubljuje sa sokom od jabuke.
Pa kad krene grlobolja, med je to koji pomaže.
Elem, počelo je sve sa zelenom pšenicom, nastavilo se s medovima koji se čine idealnim darom, a kroz mjesec dana na tržište će i sirovi keksi. Indijski oraščići, bademi, lješnjak, sve bez dodatnih stimulansa, od šećera samo agavin te ovisno o recepturi različiti začin i voća. Već su razvijene recepture za četiri vrste keksića; s pistaciem i limunom, s borovnicom. Pa jabuka i cimet kao doživljaja tradicije te ona četvrta – čokolada s narančom.
– Snaga tih keksića je što imaju visoki proteinski sastav, izvrstan su prehrambeni artikal koji omogućava istu razinu energije cijeli dana, izvrsni su i za radne ljude i za djecu te za sportaše kao snack – pojašnjava Stavljenić.
Bilo su nedavno Stavljenići sa svojim novim proizvodom i u Londonu na Natural and Organic Products Europe, jednom od najvećih sajmova prirodnih, organskih i zdravih proizvoda u svijetu i već ugovorili izvoz makar će keksi tek za mjesec dana na tržište. Interes su pokazali veliki lanci, food blogeri su oduševljeni medovima, BBC je već zvao u goste što će se i dogoditi čim keksi krenu put Velike Britanije.
Kvaliteta se ne boji tržišta
A straha, ima li ga od velikog tržišta!?
– Nema straha, ako si kvalitetan, ali tu kvalitetu moraš opravdati – na to će Stavljenić.
Dobra je stvar i ta da se ona i suprug posve dobro nadopunjuju. On je, inače, taj koji potpisuje dizajn.
– Imamo istu životnu filozofiju, njegujemo isti životni stil koji nas vodi i poslovno i privatno. On je taj koji je pionir u smislu da je nositelj formulacija, ideja vih proizvoda, razvoja, receptura, a ja sam nekakav lider u smislu menadžmenta – pojašnjava Stavljenić.
Ma, može se to reći i jednostavnije. Sve što rade, a Ivana Stavljenić i dalje se bavi marketingom i PR-om, tu se radi sa srcem i dušom.
– I to naši klijenti osjete – zaključuje Stavljenić.