Manipulacija

Što Black Friday zapravo radi vašem mozgu i s kakvim vas sve psihološkim trikovima tjeraju na kupnju

T.I.

iStock

iStock



Svake godine u studenom stiže Black Friday s najavom ogromnih ušteda i ponuda koje vrijede “još samo danas”. Doslovno smo bombardirani reklamama koje izgledaju neodoljivo, ali se iza toga krije strateška i dobro promišljenja psihološka igra.


Razumijevanje pozadine tih mehanizama pomaže nam prepoznati kada nas guraju u nepotrebne troškove. Kada svjesno i smireno odlučujemo, mozak procjenjuje sve prednosti i mane, uspoređujući cijene, značajke i budžet. Obično to traje dulje za važnije odluke.


Pod vremenskim pritiskom, mozak snižava prag informacija potrebnih za odluku, što nas tjera na brže i manje promišljene poteze. To je korisno u nekim životnim situacijama, ali nas kod Black Fridaya dovodi do impulzivnih kupnji.




Trgovine pritom koriste metode hitnosti i skore nestašice, stvarajući osjećaj utrke. Primjer su poruke poput “Samo još 8 na zalihi” ili “12 u košarici”.


To mijenja percepciju vrijednosti – rijetko znači bolje. Brze odluke dovode do grešaka (speed-accuracy trade-off), gdje se oslanjamo na nepouzdane signale poput broja pregleda umjesto jamstava ili kvalitete. Umjetna nestašica, pak, sprječava daljnje istraživanje, jer prevlada osjećaj rizika od gubitka.


Znanstvenici svima savjetuju četiri stvari za povratak kontrole nad kupnjom prilikom sniženja.


Prvi savjet odnosi se na planiranje unaprijed. Istražite potrebe i budžet prije sezone sniženja.


Postavite vidljivi limit troškova, ali i uzmite mali “time-out” prije kupnje. Zapitajte se biste li kupili isti proizvod po punoj cijeni.


Zadnji savjet odnosi se na to da budete svjesni slabosti vlastitog mozga.