Dubravka Ovčarić / Foto Ana Križanec
Izložba »Forma je sporedna stvar« obuhvaća trideset vizualno prijemčivih fotografskih radova podijeljenih u dvije cjeline, koji pokazuju kako je svaka radnja ukorijenjena u širi kontekst, društveni, prostorni, emotivni, pa onda (i) sama vizualna površina postaje iskustvo
povezane vijesti
Polazeći od činjenice da svaka fotografija nosi trag nekog konteksta, društvenog, urbanog, emocionalnog, autorica Dubravka Ovčarić izvrsnim upečatljivim fotografskim radovima – koji (p)ostaju svojevrsni mostovi između onog prisutnog i odsutnog, prošlog i sadašnjeg – okupljenim izložbom “Forma je sporedna” stvar” poziva gledatelja na aktivno sudjelovanje, čime (i) sama fotografija postaje poligon za usporavanje, promatranje i osluškivanje okoline, a sama forma, kako i nazivna sintagma same izložbe nalaže, postaje sporedna stvar te zadobiva proporcije onoga iskustvenog.
Izložba fotografskih radova Dubravke Ovčarić, »Forma je sporedna stvar«, koja nastaje u sklopu programa Ogledi o vizualnom, obuhvaća trideset dijelom u boji i dijelom crno-bijelih fotografija, podijeljenih u dvije serije – „Izvan sezone“ i „Usporavanje pogleda“ – kojima autorica dekonstruira određeni trenutak te ukazuje na njegov prisutno-odsutni narativ.

Laboratorij promatranja
“Fotografski izričaj Dubravke Ovčarić”, piše u predgovoru izložbe Ivica Nikolac, “razvija se u stalnom međuodnosu između kaosa i forme – između istraživačkog impulsa i potrebe za strukturom”, a “forma, u ovom slučaju, nije konačni cilj, nego nužan okvir koji privremeno zaustavlja proces i omogućuje da iskustvo postane vidljivo”.

– Forma je rezultat kretanja, odraz promišljanja i bilješka o jednom stadiju autorskog sazrijevanja. Polazište autorice počiva na razumijevanju da nijedan umjetnički čin ne nastaje u vakuumu.
Svaka je radnja umrežena, ukorijenjena u širi kontekst – društveni, prostorni, emotivni. Fotografija, kao medij, u tom je smislu svojevrsni laboratorij promatranja.
Ona reducira svijet na trenutak, bilježi prolaznost, istovremeno potvrđujući i negirajući trajanje. Svaka fotografija postaje svjedočanstvo da je »to« jednom postojalo, ali i da više nikada neće postojati na isti način.
U tom paradoksu fotografskog čina leži i središnja misao ove izložbe: forma je sporedna stvar. Ne zato što je nevažna, već zato što njena funkcija nije dominacija, nego podrška. Forma omogućuje priči da se dogodi, da se ispriča, ali ne postaje sama sebi svrhom, ističe kustos.

Autoričine fotografije, u kojima “se prepoznaje slojevita nostalgija – prisutnost koja je već postala prošlost, događaj koji u trenutku gledanja ponovno oživljava”, pojašnjava, “ne traže brzu interpretaciju, već aktivno sudjelovanje”, odnosno “zahtijevaju promišljanje o kontekstu, ne o izoliranom motivu“.

– Njezin rad nudi alternativni pogled na urbani prostor: prostor u kojem su emocija i sjećanje ravnopravni elementi vizualnog diskursa. Izložba se sastoji od dvije tematske cjeline koje međusobno komuniciraju kroz kontrast i nadopunu. Serija u boji, „Izvan sezone“, predstavlja ironijski osvrt na svakodnevicu.
U njoj autorica oblikuje vizualni jezik koji počiva na geometriji, humoru i pažljivo komponiranim detaljima. Boja postaje nositelj atmosfere, a nostalgija se prevodi u jasnu strukturu kadra.
Nasuprot tome, crno-bijele fotografije iz serije „Usporavanje pogleda“ uvode element odsutnosti. U njima je čovjek tek diskretno prisutan, a ponekad potpuno nestaje iz prizora.
Čak i kada se pojavljuje, primjerice u autoportretu u ogledalu, njegova prisutnost djeluje distancirano, gotovo simbolično. Ovi radovi evociraju melankoliju i tihu kontemplaciju o vremenu, prostoru i prolaznosti, govori Nikolac.
Forma postaje iskustvo
Autoričina poetika, dodaje, „temelji se na dekonstrukciji trenutka – na svjesnom usporavanju pogleda“.

– Promatrač je pozvan da se „zagleda u ništa“, da dopusti oku i svijesti da se prilagode. Tek tada vizualna površina prestaje biti forma i postaje iskustvo. Upravo u tom prijelazu – iz strukture u doživljaj, iz forme u sadržaj – leži temeljna misao ove izložbe: forma je sporedna stvar.
Ono bitno događa se između okvira, u prostoru tišine, gdje fotografija postaje sredstvo introspekcije, a ne samo prikaz stvarnosti, zaključuje Nikolac. Izložba je otvorena do 28. studenog, a može se pogledati radnim danom od 18 do 20 sati te subotom od 10 do 12 sati.
O umjetnici
Autorica Dubravka Ovčarić rođena je 1966. u Senju. Diplomirala je na Hotelijerskom fakultetu u Opatiji, smjer ekonomija, te profesionalno djeluje u području financija i računovodstva.

Fotografijom se kao članica Fotokluba Color aktivno bavi od 2021. godine. Sudjelovala je na brojnim fotografskim salonima u Hrvatskoj i inozemstvu, gdje je osvojila više priznanja, među kojima i prvu nagradu za pojedinačnu fotografiju na Salonu 100+1 (2024). Povremeno izlaže na skupnim izložbama. Živi i radi u Rijeci.