PALAČA ŠEĆERA

Otvorena izložba »Carlos Araya – 40 godina doprinosa umjetnosti i baletu u Hrvatskoj«

Katarina Bošnjak

Foto NIKOLA BLAGOJEVIĆ

Foto NIKOLA BLAGOJEVIĆ

Izložba je posvećena životu i djelu čileanskog baletnog umjetnika koji je gotovo cijeli svoj profesionalni vijek proveo u Hrvatskoj. Hrvatska može biti ponosna što mu je godinama bila drugi dom



RIJEKA – U svečanoj dvorani Palače šećera otvorena je izložba fotografija »Carlos Araya – 40 godina doprinosa umjetnosti i baletu u Hrvatskoj«, posvećena životu i djelu čileanskog baletnog umjetnika koji je gotovo cijeli svoj profesionalni vijek proveo u Hrvatskoj. Izložbu je organizirala Kulturno-umjetnička udruga Sklad Bakar uz potporu Veleposlanstva Republike Čile i u suradnji s Muzejom grada Rijeke i KUD-om Jeka Primorja.


Program je započeo pozdravnim govorima domaćina i uzvanika, među kojima su bili predstavnici Grada Bakra, Grada Rijeke, Primorsko-goranske županije te veleposlanik Republike Čile Rodrigo Donoso, koji je kazao kako je Čile izgubio velikog umjetnika, ali i da Hrvatska može biti ponosna što mu je godinama bila drugi dom.


– Carlosa sam upoznao dva tjedna nakon što sam stigao u Hrvatsku u travnju 2024. Nakon nekoliko rečenica, bio sam toliko impresioniran njegovom životnom pričom da sam rekao: »Molim vas, dođite u veleposlanstvo – želim čuti više o vašem životu u Hrvatskoj.« Nažalost, Carlos je preminuo samo nekoliko dana kasnije. Njegova priča ostaje s nama. Neka Carlos dugo živi u našim srcima, poručio je Donoso.


Profesionalni put




Nakon glazbenog intermezza u izvedbi tenora Marka Fortunata i Ženskog zbora Sklad Bakar, a koji su izveli tradicionalnu čileansku pjesmu »Caballo blanco«, uslijedili su govori troje poznavatelja baletne scene i Arayina života. Davor Schopf, istaknuti kritičar i poznavatelj baletne umjetnosti, podsjetio je na Arayine korijene i profesionalni put.


– Carlos Araya bio je student nacionalnog i španjolskog plesa te stipendist gradskog baleta u Santiagu. Još tada su se, nesvjesno, počele stvarati veze s Hrvatskom koje će kasnije obilježiti njegov život – rekao je Schopf, dodavši da je Araya u tadašnju Jugoslaviju prvo došao kao dio generacije plesača i koreografa koji su u domaći balet unijeli svježinu i modernost zapadne plesne scene.



O Arayinoj dugogodišnjoj karijeri u Rijeci govorila je Loredana Gašparović, nekad voditeljica propagande riječkog kazališta, koja je posebno istaknula razdoblje između 1977. i 1986., kada je Araya bio stalni član ansambla HNK-a Ivana pl. Zajca.


– Carlosova originalna latino pojava, kao i njegovo duboko poznavanje španjolskog folklora, činili su ga izuzetno atraktivnim interpretom. Njegova uloga Sancha Panze u baletu »Don Quixote«, kao i nastupi u »Carmen«, ostali su upamćeni po toplini i šarmu koje je unosio u svaku izvedbu, rekla je Gašparović.


Rijeka kao dom


Svjetlana Hribar, nekadašnja novinarka, kritičarka i urednica u Novom listu, naglasila je kako je Rijeka bila grad u kojem je Carlos Araya pronašao svoj stvarni dom.


– Bio je to umjetnik koji je u kazalištu disao punim plućima – bilo kao plesač, koreograf ili asistent redatelja. Njegova toplina i smisao za humor činili su ga voljenim među kolegama. I kad je otišao u mirovinu, bio je redoviti posjetitelj kazališta, uvijek s osmijehom i riječju podrške mlađima, kazala je Hribar.


Večer je završila izvedbom »Zbora Hrvatica« iz opere »Porin« u izvedbi Ženskog zbora Sklad Bakar, nakon čega su veleposlanik Donoso i predstavnici organizatora simbolično otvorili izložbu. Uz laganu glazbu i čileansko vino, posjetitelji su razgledali fotografije koje prikazuju četiri desetljeća Arayina umjetničkog rada, od ranih plesnih dana u Čileu, preko riječkih i zagrebačkih scena, do privatnih trenutaka koji svjedoče o njegovoj bliskosti s hrvatskim kulturnim krugovima.


Izložba koja je istovremeno hommage izuzetnom umjetniku, ali i podsjetnik na bogatu razmjenu između hrvatske i čileanske kulture, ostaje otvorena do 12. studenoga.