
Foto: Reuters
U srpnju 2016. Maria Grazia postaje kreativnom direktoricom Diora, postavši tako prva žena na čelu kreativnog odjela u 69 godina povijesti renomirane francuske modne kuće
povezane vijesti
Modni svijet u ovom je razdoblju u znaku odlaska dosadašnje kreativne direktorice slavnog brenda Dior Marije Grazije Chiuri koja je odlučila »razvrgnuti modni brak« s tom tvrtkom.
U modnim se kuloarima šuškalo da bi je mogao naslijediti dosadašnji modni direktor muških kolekcija – Dior Men, Jonathan Anderson, što se i dogodilo.
KONTROVERZNA ODLUKA
Nakon devet godina tijekom kojih je revolucionirala modnu kuću uvevši mladenački i politički, odnosno feministički angažirani modni stil, Chiuri je donijela odluku o napuštanju Diora.
Realizirala je kolekcije za žene, uključujući couture, ready-to-wear i modne dodatke. Modna kuća Dior priopćila je vijest da je Chiuri donijela odluku o napuštanju svoje pozicije te da je tako završilo iznimno poglavlje u kojem je kuća doživjela kreativni zaokret koji je pridonio i velikom financijskom dobitku.
Pokušali smo dokučiti što je dovelo do te odluke koja bi modnu kuću Dior mogla “koštati“. Naime, teško da će Anderson uspjeti nadmašiti Chiuri, smatraju modni znalci.
Prema pisanju talijanskih medija, priča da Chiuri namjerava napustiti Dior kružila je već duže užim kuloarima.
Dobro upućeni tvrde da je već na reviji koju je održala u Rimu dva dana prije formalne objave odlaska, bilo jasno da je to posljednja revija koju potpisuje za Dior.
Odlazak Chiuri iz Diora samo je jedna od važnih promjena koje su se dogodile u posljednjih godinu dana u kreativnim direkcijama najpoznatijih svjetskih modnih kuća.
Prošle godine u siječnju John Galliano napustio je Maison Margiela. Nasljedio ga je Glenn Martens, koji ima ulogu i kreativnog direktora Diesela.
U lipnju 2024. Virginie Viard odlučila je otići iz Chanela, nakon nekoliko godina na čelu brenda. Na njeno mjesto došao je Matthieu Blazy, bivši kreativni direktor Bottege Venete. U veljači došao je na red Gucci: otišao je Sabato De Sarno, a došao je Demna, koji je napustio Balenciagu.
Na njegovo mjesto došao je Pierpaolo Piccioli, bivši glavni dizajner Valentina. Zatim Versace. Otišla je Donatella Versace, a došao Dario Vitale.
Što je tome kumovalo? Prema analizi, luksuzne modne kuće pokušavaju obnoviti svoj kreativni identitet posredstvom novih umjetničkih direkcija u financijskom nimalo jednostavnom trenutku.
Naime, više od godinu dana kriza luksuza potresa najpoznatije luksuzne brendove. “Valzer” kreativnih direktora je simptom duboke transformacije koja obuhvaća ekonomske dinamike, kulturne i one vezane uz strategiju.
Foto: REUTERS/Regis Duvignau
PAD DOBITI
Prvi presudni faktor je smanjivanje gubitka. Prodaja Diorovih kreacija i modnih dodataka pala je za 9,5 milijardi eura od 2023. godine na 8,7 milijardi u 2024.
Unatoč uspjehu koja je svojim kreacijama postigla Maria Grazia Chiuri, ni to nije bilo dovoljno da se zaustavi pad prodaje luksuznih proizvoda.
U tom kontekstu modne kuće nastoje novim kreativnim direkcijama zaustaviti pad i zainteresirati modne konzumente za “nove” proizvode kako bi nadjačali krizu smanjene dobiti.
Drugi iznimno važan faktor koji je doprinio padu jest i pad kvalitete pojedinih luksuznih predmeta s potpisom renomiranih modnih kuća.
Na mrežama se naime sve češće pojavljuju videouradci u kojima se klijentice žale na kvalitetu cipela, torbica i drugih komada koje su “masno platile”, kao i na odnos koji prodavači u buticima imaju prema njima kad dođu reklamirati određeni proizvod.
Ono što čudi jest takav odnos spram kupcima s obzirom na to da se zna da su modni zanesenjaci zahtjevni i da znaju prepoznati kvalitetu te se postavlja upit zašto su si pojedine kuće dopustile pad kvalitete izrade znajući da bogata klijentela želi samo najbolje i da neće tolerirati nekvalitetu.
Dugoročno to bi moglo biti pogubno za sve one modne kuće koje pokušavaju “nadmudriti” svoje kupce. Jedina renomirana imena koja su ostala imuna krizi su Hermès, predvodnik “tihog luksuza”, Prada i Miu Miu.
Maria Grazia Chiuri zaslužna je za modne inovacije u Dioru. Na prvom mjestu je iznimno popularna Saddle Bag. Kreatorica je od 2016. godine bila alfa i omega Diorovih ženskih modnih kolekcija.
Sama kuća, kao i modni znalci, istaknuli su da je »Chiuri redefinirala žensku modu u Dioru, što je dovelo do značajnog kreativnog i komercijalnog uspjeha kuće«.
Ali znajući brojke koje smo prethodno već istaknuli, očito nedovoljno. Pitanje je samo hoće li njen nasljednik uspjeti u pothvatu da poveća prodaju.
Foto: REUTERS/Pascal Rossignol
PREPOZNATLJIVE TORBICE
Maria Grazia Chiuri rođena je u Rimu 2. veljače 1964. Prije Diora bila je glavna dizajnerica u talijanskim modnim kućama Fendi i Valentino, a za sada već bivšu kuću radila je od 2016. do 2025. godine.
Otac joj je bio profesionalni vojnik, a majka krojačica. Chiuri je u intervjuima često isticala i spominjala baku i majku kao izvor inspiracije. Studirala je na Europskom institutu za dizajn u Rimu.
Godine 1989. zapošljava se u modnoj kući Fendi, gdje sudjeluje u kreiranje slavne Baguette torbice, koja je uz Saddle Bag od Diora jedan od omiljenih modela torbica brojnih fashionistica diljem svijeta. Angažira dizajnera Pierpaola Picciolija u svom odjelu.
Godine 1999. Valentino Garavani ju je osobno angažirao. Chiuri i Piccioli za Valentina zajedno su realizirali brojne modne dodatke, od naočala za sunce do torbica.
Godine 2003. dizajnerski par stvara kolekciju za mlade naslovljenu Red Valentino, a 2008. Chiuri i Piccioli bivaju nominirani vice kreativni direktori Valentina te su imali ulogu supervizora svih kolekcija unutar modne kuće: ženske i modne kolekcije i Haute Couture. Godine 2015. oboje primaju nagradu CFDA International Award za svoje modne projekte.
U srpnju 2016. Maria Grazia postaje kreativnom direktoricom Diora. Postala je tako prva žena na čelu kreativnog odjela u 69 godina povijesti renomirane francuske modne kuće.
Ujedno je to bio i prvi samostalni angažman, nakon što je dva desetljeća radila isključivo u partnerstvu s Picciolijem, koji je tada postao kreativni direktor Valentina.
U jesen 2016. Chiuri predstavlja svoju prvu kolekciju za Dior – proljeće/ljeto 2017. u Parizu. Za sezonu proljeće/ljeto 2018. na kolekciji surađuje s umjetnicom Judy Chicago i The Chanakya School of Craft na kolekciji Haute Couture proljeće/ljeto 2020.
Foto: REUTERS/Charles Platiau
FEMINISTIČKI STAV
Chiuri se u svijetu visoke mode proslavila i zahvaljujući svojim feminističkim stavom koji je naglašavala u svojim kreacijama, što bi se reklo, “bez dlake na jeziku”.
No, pojedine kolekcije su isto tako izazvale polemike zbog stava koji je modnim elementima inkorporirala na tradicionalnu rumunjsku nošnju, što je dovelo do javnih negativnih reakcija.
Chiurine kreakcije često su bivale okarakterizirane kao mladenačke, što je ona objašnjavala utjecajem kćeri Rachele Regini, muze koja ju inspirira.
Udana je za Paoloa Reginija, renomiranog izrađivača košulja s kojim ima sina Niccolu i kći Rachele, a koji je u jednom trenutku s njom počeo raditi kao kulturni konzultant.
Da se Maria Grazia Chiuri razvodi od Diora, bilo je jasno, kao što smo već naveli, na Cruise reviji za sezonu 2026. održanoj u Rimu u palači Albani Torlonia. Pitali su je kako se osjeća uoči odlaska, unatoč zamolbi o medijskoj šutnji.
Samo je kratko odgovorila: “Osjećam se izvrsno.”
U backstageu revije u “zraku” se osjećalo da se nešto događa i da bi se kuloarske priče mogle ostvariti. I tako bi.
Još ćemo jednom naglasiti kako je Chiuri svojim ženskim kolekcijama nadahnula priču u kojoj je žena istovremeno jaka, ženstvena i privlačna.
Ženama je svojim kreacijama dala moć.
JONATHAN ANDERSONJonathan Anderson novi je kreativni direktor Diora, koji je iz Sjeverne Irske krenuo k modnim svjetlima Pariza. Anderson je transformirao brend Loewe u kultnu modnu marku. Dosad je bio zadužen za muške kolekcije modne kuće Dior, a sada će stvarati i žensku, što će zasigurno dovesti do stilskog preobražaja. |