Izbor s lanjske smotre

“Venecija u Zagrebu”. Jučer i danas talijanskog filma

Dragan Rubeša

Priredba počinje svečanom projekcijom restauriranog klasika Francesca Rosija »Ruke nad gradom« (Le mani sulla citta)



ZAGREB » Uz Smotru suvremenskog talijanskog filma i Dane talijanske kulture koji se tradicionalno održavaju u Rijeci, večeras se u zagrebačkom kinu »Europa« otvara još jedna manifestacija posvećena najnovijoj talijanskoj filmskoj produkciji. Riječ je o priredbi »Venecija u Zagrebu« iza koje stoji Talijanski institut za kulturu, a koja programski obuhvaća izbor talijanskih filmova s lanjske venecijanske Mostre.


Priredba počinje svečanom projekcijom restauriranog klasika Francesca Rosija »Ruke nad gradom« (Le mani sulla citta). Iako snimljen davne 1963. njegov motiv »trikova i manipulacija javnim fondovima i obmanama na koje je spremna određena vrsta politike«, kako to Rosi navodi u katalogu Mostre, akutalniji je no ikad.


   Program donosi i tri dokumentarna eseja koji tragaju za izgubljenim vremenom talijanskog filma. U filmu »Proročanstvo: Pasolinijeva Afrika«, Enrico Menduni istražuje Pasolinijevu ljubav prema Africi u diskursu njena jučer i danas. U »Nismo bili samo kradljivci bicikla«, Gianni Bazzocchi i njegov scenarist Carlo Lizzani ispisuju pulsirajuću filmsku »lekciju« o talijanskom neorealizmu (slični prosede koristi i Scorsese u svojim »osobnim putovanjima« kroz povijest američkog i talijanskog filma). A sličnu trajektoriju slijede Luca Guadagnino i Walter Fasano u introspektivnom eseju »Bertolucci o Bertolucciju« koji promatra »emocije i boli čovjeka koji je uvijek promatrao život i film kao jednu te istu stvar«.




   Pored laureata Mostre i Zagrebdoxa, dokumentarnog filma Gianfranca Rosija »Sacro Gra«, publika će vidjeti i dva igrana filma. U »Neustrašivima« Gianni Amelio se suočava s užasima prekarijata u priči o muškarcu (uvijek izvrsni Antonio Albanese) koji je tijekom filma bio bauštelac, kuhar, vozač tramvaja, lijepio reklamne plakate, raznosio pizzu, puhao balone na proslavi Praznika rada, radio u vešeraju, čistio nogometne tribine, šetao starice u invalidskim kolicima, prodavao cipele u butiku, pakirao ortopedska pomagala za Afriku, prodavao ruže po restoranima, radio kao rudar u Abaniji, te povrh svega uspio spasiti sina saksofonista od depresije i natjerati ga da živi. A u »Prvom snijegu«, Daniel Segre promatra svakodnevnicu afričkog imigranta koji se zatekao u brdima Trenta.


   Inače, Segre je već gostovao u riječkom Art-kinu »Croatia« na predstavljanju svog prethodnog filma »Shun Li i pjesnik«. Nadamo se da će nam u tom istom prostoru jednog dana biti dostupna i »Venecija u Zagrebu«, mokar pod nekim drugim programskim imenom.