LFF

“Koliko traje rat?”: Priča o filmovima koji će teško dospjeti u program HRT-a

Kim Cuculić

Film "Srbenka"

Film "Srbenka"

Govoreći o prezentaciji Domovinskog rata u dokumentarnim filmovima, moderator Igor Bezinović uočio je da dokumentarci na tu temu često nekritički iznose stav iz perspektive Hrvatske. Za razliku od toga, »Srbenka« i »Chris the Swiss« filmovi su koji provokativnije »grebu ispod površine«



U sklopu 16. Liburnijskog filmskog festivala u opatijskoj Villi Antonio održana je tribina pod naslovom »Koliko traje rat?«, u povodu filmova »Srbenka« i »Chris the Swiss«. Nagrađivani dokumentarni film »Srbenka« Nebojše Slijepčevića u središtu ima kazališne probe za predstavu »Aleksandra Zec« u režiji Olivera Frljića, koja se bavi ubojstvom djevojčice srpske nacionalnosti u zimu 1991. u Zagrebu. Prije premijerne izvedbe, pred ulazom u Hrvatski kulturni dom na Sušaku u Rijeci desetak branitelja mirno je prosvjedovalo s transparentima poput onog »Kad će hrvatske žrtve dobiti kazališnu predstavu?«


Dokumentarac »Chris the Swiss« švicarske redateljice Anje Kofmel, koji istražuje ubojstvo švicarskog novinara Christiana Würtenberga u Domovinskom ratu, zbog tretmana Domovinskog rata podigao je medijsku prašinu i prije no što je prikazan. Film je animirano-dokumentarna rekonstrukcija događanja iz ratne 1992. godine, kad se rođak redateljice pridružio jedinici međunarodnih plaćenika, a ubijen je pod zagonetnim okolnostima. I mnogo godina nakon rata u Hrvatskoj dokumentarci koji propituju »neupitne istine« još uvijek su »sklizak teren«, što je i bio povod za tribinu »Koliko traje rat?«.


Pogledi na Domovinski rat


Govoreći o prezentaciji Domovinskog rata u dokumentarnim filmovima, moderator Igor Bezinović uočio je da dokumentarci na tu temu često nekritički iznose stav iz perspektive Hrvatske. Za razliku od toga, »Srbenka« i »Chris the Swiss« filmovi su koji provokativnije »grebu ispod površine«. Na početku razgovora Nebojša Slijepčević kazao je da njegov film zapravo uopće nije o ratu:




– »Srbenka« se zbiva u sadašnjosti i ne bavi se ratom. U predstavi »Aleksandra Zec« Oliver Frljić progovara o zločinu koji nikad nije procesuiran. Planirao sam raditi film o polarizaciji 2013./2014. godine, kako bih prikazao da svi građani Hrvatske nisu Domovinski rat doživjeli na isti način. Film sam odlučio snimati iz dva razloga – prvi je što smatram da je Oliver Frljić jedan od trenutačno najvažnijih umjetnika koji svojim radom širi prostor slobode, a drugi je što sam pretpostavio da će predstava izazvati kontroverze. Ponio sam kameru jer sam mislio da ću nešto snimiti.


Interesni ratovi


Nije mi bila namjera raditi film o režijskom postupku, nego dokumentirati kontroverze koje će predstava izazvati. Kazališne probe postale su neka vrsta kolektivne psihoterapije, a dvanaestogodišnja glumica Nina počela je osjećati teret prošlosti i čini joj se da rat nikada nije završio. U filmu sudjeluju djevojčice rođene 2001., dakle nakon Domovinskog rata. Osobno ne mislim da je film kontroverzan. Do sad je prikazan u Motovunu i Opatiji i nije bilo incidenata – osvrnuo se Slijepčević, najavljujući riječku premijeru u Art-kinu u rujnu.


U razgovoru je sudjelovao i Siniša Juričić, jedan od producenata filma »Chris the Swiss«. Juričić je podsjetio da je tijekom rata bio fikser, prošao je mnoga ratna područja i susreo se s teškim i mučnim pričama. Njegovo je mišljenje da dobar dio »skandala« oko filmova nisu samo ideološki, nego i interesni ratovi. U tom smislu, smatra Juričić, »Chris the Swiss« poslužio je da se pokuša srušiti HAVC. Siniša Juričić kazao je i da je trenutačno pod istragom DORH-a, a prijavile su ga braniteljske udruge radi »blaćenja časti Domovinskog rata«. Na pitanje hoće li »»Chris the Swiss« i »Srbenka« biti prikazani na Hrvatskoj televiziji, i Slijepčević i Juričić izrazili su skepsu – kao prvo jer je Frljić omražena osoba, a osim toga uredništvo HRT-a nije sklono takvim rizicima. Nebojša Slijepčević ima dojam i da danas među autorima filmova vlada svojevrsna autocenzura.