''U kinu je bolje''

Domaći filmovi idućih mjeseci će puniti hrvatska kina

Sandra Sabovljev

Antonio Nuić,  Ivan-Goran Vitez i Igor Šeregi / Foto Julien DUVAL/HAVC

Antonio Nuić, Ivan-Goran Vitez i Igor Šeregi / Foto Julien DUVAL/HAVC



Pod geslom »U kinu je bolje« ovoga je tjedna Hrvatski audiovizualni centar trailerom prikazanim  u kinu Europa na efektan način predstavio domaće filmske adute koji uskoro dolaze u  kina gdje će, očekuje se, privući velik broj gledatelja. Radi se o komedijama, pa je time veća i vjerojatnost da će se ova prognoza ostvariti. Od filmova »Život je truba« Antonija Nuića, »Narodni heroj Ljiljan Vidić« Ivana-Gorana Viteza i »ZG80« Igora Šeregija, HAVC-ov ravnatelj Hrvoje Hribar očekuje da krenu putem višestruko nagrađivanog »Zvizdana«.



Naime, »Zvizdan« je samo u prvom vikendu prikazivanja  pogledalo 12.019 posjetitelja što ga čini najgledanijim filmom tog vikenda u hrvatskim kinima, a prema Box Officeovim rezultatima i uz prihod od 329.691 kune treće je najuspješnije kino otvaranje hrvatskog filma od osamostaljenja. 


Potencijalni hitovi




»Život je truba« obići će pet hrvatskih gradova, a u distribuciju kreće 3. prosinca. Ekipa Nuićeve »Trube« će dan nakon zagrebačke premijere 1. prosinca, gostovati u Rijeci, a potom slijede Daruvar, Čakovec, Samobor i Bjelovar. 


Film prati mladi zagrebački par – opuštenog jazz trubača Buru (Bojan Navojec) i njegovu suprugu Janu (Iva Babić) te njihove obitelji. Kako je najavio sam redatelj, »Život je truba«, »film je koji će pokazati da je život jedno veselo hedonističko zbivanje ako ga odlučimo tako doživjeti«.


 »Narodni heroj Ljiljan Vidić« Ivana-Gorana Viteza, koji u kina stiže 31. prosinca, najavljen je kao »najveća komedija od 1945.«. Radnja je smještena u vrijeme Drugog svjetskog rata i donosi priču o mladom seoskom pjesniku Ljiljanu kojeg ratni vihor nosi po ključnim mjestima naše junačke prošlosti. Ljiljan se pridružuje partizanskoj četi s planom kako završiti rat…– U foršpan nismo stavili najbolje fore, našalio se Vitez i pozvao publiku da Staru godinu provede u kinu. 


Treći film, koji stiže na proljeće iduće godine debitantski je dugometražni film Igora Šeregija »ZG80«. Riječ je o navijačkoj komediji, svojevrsnom prednastavku »Metastaza«, koja nas vodi u Beograd krajem 80-ih godina prošlog stoljeća gdje susrećemo nešto mlađeg Krpu (Rene Bitorajac), Kizu, Deju, Filipa i neke nove likove koji ih prate na gostovanje Bad Blue Boysa u Beogradu. Najavljujući svoj uradak, Šeregi je kazao da se »devedeset posto filma odvija se u Beogradu i prati gostovanje Dinama kod Crvene zvezde, što čini jedan zgodan miks hrvatskih i srpskih ekstermista na jednom mjestu«


– Počeli smo s pričom Dalibora Matanića, a nastavljamo s uzbudljivim i silno zabavnim naslovima. U velikim i malim, korporativnim i privatnim nezavisnim kinima vlada mir, dobar ton, toplo je, nema televizijskih vijesti ni loših informacija, ali zato će biti obilje naših dobrih filmova, poručio je Hribar publici. 

Decentralizacija 


Jedan od HAVC-ovih strateških ciljeva svakako je i vratiti ljude u kina, a tome će svakako uz dobar repertoar, pridonijeti i atraktivne, digitalizirane kino-dvorane, kao i decentralizacija premijera koje se sada organiziraju diljem Hrvatske. Da HAVC u tome uspijeva, najbolje svjedoče brojke – prema podacima HAVC-a od 19.500 kino-posjetitelja 2010. godine, brojka je rekordne 2013. godine dosegnula čak 375.00 ljudi. Lani je 28 prikazanih domaćih dugometražnih igranih i dokumentarnih filmova u kinima, prodalo ukupno 124.453 ulaznica. Najgledaniji film godine bio je treći nastavak priče o Koku, » Ljubav ili smrt«, Daniela Kušana, drugi su bili Matanićevi »Majstori«, dok je treće mjesto po gledanosti zauzeo ratni film »Broj 55« redatelja Kristijana Milića.


Govoreći o kulturi odlaska u kino i ishodu bitke koju kina na globalnom planu vode s online platformama, Hribar ističe da sa samo »četiri miljuna prodanih ulaznica blago naginjemo nerazvijenim zemljama«.


– U Hrvatskoj se osamdesetih godina prodavalo skoro sedam miljuna ulaznica ili jedna i pol ulaznica po stanovniku. Oko 70 milijuna Francuza kupi 200 milijuna ulaznica. Volio bih doživjeti takav razmjer u Hrvatskoj. Online platforme će vjerojatno potopiti televizije, ali ne kina, kina ostaju hramovi filma, siguran je Hribar.


Na pitanje kako gledatelje možemo privući u kina i od njih zaista učiniti »hramove filma«, Hribar naglašava da je temeljna zadaća HAVC-a – naučiti gledatelje gledati filmove. 


Izuzetak od pravila


– Barijera se ne nalazi između domaćeg gledatelja i domaćeg filma, već između domaćeg gledatelja i bilo kojeg filma koji ne njeguje zabavljačku, podilazeću naraciju. Hrvatski i američki blockbusteri imaju sličnu gledanost: »Svećenikova djeca«, »Sonja i Bik«, »Šegrt Hlapić«, »Koko«, ti filmovi su svugdje bili na listama prvih deset uz bok holivudskim hitovima. Na drugoj strani, inovativni, nezabavljački filmovi prolaze kod nas s malom gledanošću, bez obzira jesu li hrvatski, francuski, danski… A nisu »Zvizdan« – ističe Hribar primjer Matanićev film kao izuzetak od pravila! 


Kako smatra Hribar, distribucija» Zvizdana« prevratnički je događaj. Nakon »Seljačke bune« , »Zvizdan« je prvi hrvatski umjetnički, festivalski film koji će prijeći 50.000 gledatelja. – S »Trubom«, »Ljiljanom Vidićem«, »ZG 80« šaljemo poruku da hrvatski filmski repertoar ima u vidu i lakše note, široku publiku, obećavamo dozu šore i šege, ali kako ćete vidjeti, posrijedi su filmovi kakve još niste gledali, prototipovi nove vrste humora. Počinje njihova avantura s domaćom publikom.