Posjetili smo Galeriju Lokvina

Začudno carstvo Saše Jantoleka: Sve osim slikanja bila je greška

Svjetlana Hribar

Želim zabaviti i razveseliti sebe i onoga tko gleda moje slike. I ne razmišljam previše odakle je sve krenulo i sliče li neki moji radovi na strip ili nešto drugo. Sve sam to ja. Uživam u svakom trenutku i žao mi je svakoga dana koji sam izgubio ne baveći se slikarstvom

Svi moji radovi baziraju se na jednostavnim pričama o ljubavi i primorskom kraju, što je velika tema – meni dovoljna za čitav život, kaže Saša Jantolek, umjetnik koji radi i izlaže u kastavskom ateljeu-galeriji Lokvina. Primorske motive, likovne pričice oplemenjene stihovima Drage Gervaisa, ispričane suvremenim likovnim jezikom ovog osebujnog umjetnika, danas možete naći u desetak hrvatskih galerija, ali i u internet ponudi Bostonskog Biennala. Od prije dvije godine, Jantolek dijeli galeriju i atelje s Mladenom Ivančićem.      

I atelje, i drvarnica




  – Podijelili smo se po boji: on radi u crno-bijeloj, a moji su radovi u boji, kaže Jantolek, pokazujući Ivančićeve skulpture u keramici, koje se nalaze na desnom zidu galerije, dok su Jantolekovi radovi na lijevoj strani. Galerija je mali prostor – nekad je bila drvarnica.


  – Kao poštar, godinama sam obilazio liburnijski kraj – od vrha Učke do Kastva, upoznao sam sva mjesta i cestice, stalno u glavi vrteći svoj film – slikarski, kaže Jantolek, objašnjavajući kako se u sadašnju galeriju Lokvina, na kastavskoj Lokvini, nije moglo ni ući, kada su ju odlučili iznajmiti za atelje.Vrata je bilo moguće tek odškrinuti, unutra je vladao potpuni mrak, ali smo Mladen i ja bili sigurni – da je to TO! Rekli smo vlasniku, našem dragom »gazdi« Hrvoju Vrzalu, da bismo baš tu, u njegovoj drvarnici, otvorili galeriju i odmah smo pristali da ju – dijelimo s njim. Zato, čim uđete, najprije imate pogled na drva – uredno složena nasuprot ulazu.





  – Mnogi misle da je to umjetnička instalacija, a radi se o tome da čovjek nema gdje držati ogrijevno drvo. Nama drva ne smetaju, najvažnije nam je da smo prostor stavili u funkciju, kaže Saša Jantolek, napominjući kako su u mraku drvarnice, buduće galerije, našli i jednu – mumificiranu mačku.


  – Ona je trenutno u Nizozemskoj, kod jedne tamošnje kiparice, koja radi njenu skulpturu, ali očekujemo da nam se mačka uskoro vrati, jer je bila iznimna atrakcija ove galerije! Nije čudo da je došla do Nizozemske prije mene.      

Idi vidi


  Saša Jantolek započeo je umjetničku karijeru baveći se stripom. Imao je dvadesetak godina i bio iznimno ponosan što su mu stripovi objavljeni u »Patku« i ljubljanskom »Striburgeru«.


  – Crtanje mi je uvijek bilo opsesija, a kad su mi primili strip za objavu bio sam siguran da to što radim nešto i vrijedi. Saša Batina radio je priče, a ja sam crtao i bili smo vrlo zadovoljni. Zašto u tom trenutku nisam upisao akademiju? Ne znam, mislio sam da ću zauvijek raditi samo strip i da mi studij slikarstva – ne treba. Danas kad živim od ovog posla, smatram da je to bila greška, kao i sve drugo što sam radio u životu osim slikarstva. Tko me podržavao? Nitko. Većina ljudi s kojima sam razgovarao sugerirala mi je da se »držim sigurnog i stalnog posla poštara«. Što je smiješan savjet, jer u ovoj našoj zemlji, u kojoj je sve okrenuto naglavačke, ispada da je najnesigurniji posao – najsigurniji. Moja najbolja odluka je bila da napustim posao listonoše i posvetim se slikarstvu. Uostalom, ne vidim zašto bi umjetnički posao bio drugačiji od bilo kojeg drugog – ljudi su davali otkaz u pošti da bi postali automehaničari, a ja da bih bio slikar! Sve dalje je vidljivo na zidovima galerije-ateljea Lokvina!


  Dio radova nastaje u garaži Saše Jantoleka u Mihotićima, ali najveći se dio može vidjeti u Kastvu, gdje svakodnevno radi tijekom čitave godine.


  – Vrlo je važna činjenica da Kastav, kao grad, podržava male galerije i ateljee, tako da trenutno tu djeluje desetak umjetnika, koje raditi i izlagati u Kastvu – ne košta gotovo ništa! To je velika pomoć i sloboda, tako da mogu dati na volju svojoj mašti i idejama. Štoviše, nas desetak kastavskih umjetnika osnovali smo udrugu »Idi vidi«, koja je tijekom prve godine postojanja priredila dvije za nas važne manifestacije: Festival vremena i »Od izložbe, do izložbe…«      

Na pravom putu


  Nadam se da će zanimanje za Festival vremena ove godine biti još veće nego lani, a također smo vrlo zadovoljni »muvingom« koji je postigla manifestacija »Od izložbe, do izložbe…«. Na četrnaest lokacija u Kastvu, četrnaest je umjetnika izložilo radove, a sva otvorenja izložaba bila su iste večeri, u razmaku od pola sata. Ne samo da smo okupili umjetnike i predstavili ih likovnoj publici, već smo pokazali i prostore za koje mnogi Kastavci nisu ni znali. Sve je završilo druženjem, feštom na Vidikovcu, a izložbe su ostale otvorene daljnih tjedan dana. Sve dobre ideje izrastaju iz razgovora i zato je udruga »Idi vidi« vrlo stimulativna. Zadovoljan sam što smo postigli tijekom dvije godine rada u Kastvu, a uvjeren sam da je to smo početak. Za mene osobno, najvažnije je što se mogu u potpunosti posvetiti svom radu, pa nije čudo da nove ideje samo dolaze, kaže Saša Jantolek, pokazujući radove.



Ove godine u rujnu, održat ćemo u Kastvu drugi Festival vremena, a radi se o kolektivnoj izložbi, na kojoj svoje satove i kalendare mogu izložiti svi – ne morate nužno biti umjetnik, niti član udruge »Idi vidi«. Svi su dobrodošli. Uz izložbu se priređuje tombola. Oni koji kupe tombolu – mogu glasati za najbolji sat ili kalendar, prvonagrađenom se dodjeluje novčana nagrada od iznosa koji se prikupi tombolom, a pobjednik u tomboli za nagradu dobije prvonagrađeni izložak, pojašnjava Jantolek.



  Od onih koji zaista izgledaju kao primorske priče, s tekstovima Drage Gervaisa, preko »debelog mora« od kaširanog papira, do akvarela koji prikazuju opatijske hotele, šetnje parkom…


  – Želim zabaviti i razveseliti sebe i onoga tko gleda moje slike. I ne razmišljam previše odakle je sve krenulo i sliče li neki moji radovi na strip ili nešto drugo. Sve sam to ja. Sve ima veze s onim o čemu permanentno razmišljam. A da sam na dobrom putu, govori zanimanje koje se posljednje vrijeme oko mene plete – od nagrade na Mandraču, do sudjelovanja na skupnoj izložbi u New Yorku. Raduje me to što radim, bez obzira na tehniku. Uživam u svakom trenutku i žao mi je svakoga dana koji sam izgubio ne baveći se slikarstvom. Sve drugo stvarno je bila – greška.