Ima jako puno mladih žena koje su se predale samo poslu. Kada dođu u neke godine shvatit će da su ostale posve same. Žene više ni ne kuhaju, ne odgajaju ni djecu. Heklanje, štrikanje – to više nitko ne radi. Što znači emancipacija – raditi negdje osam sati pa doći doma i kuhati ručak pun ljutnje, i nemati vremena za sebe ni za djecu?
Vlasta Delimar danas je ime koje pripada klasici hrvatske suvremene umjetnosti. To potvrđuje i velika, retrospektivna izložba »To sam ja«, (kustosica izložbe je Martina Munivrana), koja se ovih dana, nakon tri mjeseca prikazivanja javnosti, zatvara u MSU u Zagrebu, a koja daje uvid u trideset i pet godina njenog rada.
Opus Vlaste Delimar iznimno je samosvjestan i hrabar, a oko njegove visoke estetske dimenzije danas više ne bi trebalo biti spora. Ono što je ova umjetnica izgradila kroz razne vidove izražavanja, od performansa, s kojim je, kako je poznato, krenula u svijet kreativnog izražavanja koncem sedamdesetih godina prošlog stoljeća, preko fotografija, kolaža i drugih kombiniranih tehnika i medija, instalacija, body arta, nešto je što nas uvijek iznova jednako duboko dotiče i stavlja pred nova propitivanja – kako samih sebe, tako i vlastitih najintimnijih odnosa. Vlasti Delimar trebamo zahvaliti na beskompromisnosti i snazi da uđe u najosjetljivija područja čovjekove, osobito ženine intime, i prikaže ih duboko i jasno, na način da ih možemo doživjeti kao prostore vlastitih proživljavanja. O temama boli, intimnih odnosa, mnogostrukosti ženskih uloga i položaju žene u društvu razgovarali smo s umjetnicom koja u nedjelju, 24. ovog mjeseca, zainteresirane poziva na zadnji dan svoje izložbe i još jedno druženje sa njom, u MSU Zagreb, točno u podne.
Da li se vi koji radite performans vidite kao neka vrst suvremenih šamana?
Osjećaj nelagode
Performans često na svjetlost dana izvlači slike, čovjekove psihičke obrasce koji su utisnuti duboko u kolektivnu svijest…
– Da, performans je dobar što možemo vrlo brzo djelovati, reagirati, provocirati, pa dolazimo do bržih rezultata. Ako nekoga fizički dotaknete to je ponekad puno jače nego da gledate sliku, to je brza situacija u kojoj je moguće imati totalni kontakt. Bilo je iskustava da se događalo da iz ljudi doslovno ono najdublje izvlačite. Kada sam izvodila jedan performans u Japanu, bilo je nevjerojatno što se događalo, kako su ljudi emotivno reagirali, bilo je i plakanja…Da, ponekad zaista izvlačimo neku esenciju naših duša, naše psihe…
Ponekad je uz to vezan i osjećaj nelagode. Mnogi vaši radovi, kolaži i drugi likovni radovi pobuđuju taj osjećaj, jer se bavite time da pokažete ono što potiskujemo.
– Da, ali taj osjećaj nelagode ponekad se događa možda upravo zato jer smo to htjeli, da konačno netko pobudi nelagodu u nama. Nekada se ljudi ne snađu što se to događa, a ipak žele i dalje promatrati, biti uz to što ih zbunjuje, ili možda plaši. Ponekad nelagoda dolazi iz odgoja, naučenosti, onoga što nam je društvo nametnulo, a onda u jednom trenutku možemo shvatiti da nije baš tako, da može i drugačije. Na izložbi u MSU ima puno toga što je vezano uz moju biografiju, dnevničkih zapisa, tako da tu puno ljudi može povući paralelu sa nekim svojim osjećajima, intimom.
Biti žena, i biti ženka – promatrano kroz povijest civilizacije, je li žena određena uglavnom svojom biološkom ulogom, koja je ne svrstava među ljude, već među životinje – što vi mislite?
Rastave brakova
Odgovornost je velika i na majkama, koje odgajaju djecu. Ponekad se čini da su upravo žene te koje pozadinski podržavaju patrijarhat.
– Da, to je strašno. Ja često znam reći – vi žene ste prve koje ste odgovorne za položaj vaših muških, za to kako će se kasnije ponašati u životu. Ja to stalno govorim i ponavljam, ali žene kao da se boje iskoračiti iz takvog viđenja gdje su one te koje sve gotovo serviraju muškarcima. Iako, nešto se tu mijenja, u Hrvatskoj danas ima puno rastava brakova, upravo zato jer su žene shvatile da ne moraju zbog ekonomske ovisnosti trpjeti teror i nasilje, neki loš brak. Ipak su skupile neku snagu da se ekonomski osamostale.
Ženama, kako znamo, nije bilo namijenjeno da govore, do pred konac 19. stoljeća, što je zapravo bilo nedavno. Naše bake nisu smjele govoriti kada bi muškarci govorili u kući, dok su naše mame mogle govoriti, ali ne tako da pokazuju svoj intelekt ili dubinu. Kako ste se vi nosili s tim temama?
– Ja vidim da mnoge žene i danas nastavljaju tu šutnju, osobito kada se radi o nekim odlukama u obitelji. Uvijek se čeka da odluku donese muškarac, muž, dečko, dakle, to još uvijek postoji. Ja sam se uspjela izboriti u smislu da imam pravo na svoj stav, da zajedno sudjelujem u odlukama, konačno, zbog toga i imam dva braka iza sebe, jer sam se pobunila. Kada sam osjetila da prijašnji brakovi više ne funkcioniraju, da više nema dijaloga i da se on više ne može uspostaviti, tada sam rekla – dobro, sada treba ići dalje. Treba ići tamo gdje je bolje, ukoliko je nemoguće poboljšati stvari iznutra. Treba reagirati, biti konkretan.
Što mislite, u čemu je greška feminizma? Je li on, po vama, uopće negdje pogriješio?
Romantika u Aziji
Rado se bavite i temom ženske snage, koja nije mala. Kako vi vidite žensku snagu, da li je vidite kao nešto čega se svijet zapravo boji?
– Često se zna čuti kako muškarcima nisu drage snažne žene, koje imaju jaku osobnost, ali znam da ima muškaraca koji uživaju u tome da imaju partnericu s kojom mogu ravnopravno u svemu sudjelovati. Ima žena koje su mali vođe u svojim obiteljima, ja sam uvijek bila na tom nekom tragu, uvijek sam bila u poziciji da vučem plug. Čini mi se da je to ipak dio moga karaktera; moguće, da nisam tog karaktera, moja bi umjetnost tada drugačije izgledala, to sada ne možemo znati. Ali, evo, idemo ipak u dobrome pravcu. Jedino, ne sviđa mi se to što su mnoge žene tu emancipaciju shvatile krivo, jer ima jako puno mladih, i već sredovječnih žena, koje žive same, koje nemaju svoju obitelj. Predale su se samo poslu i ništa drugo, to isto nije dobro. Kada dođu u neke godine shvatit će da su ostale posve same, to nije lijepo.
Moguće da se to događa zato jer je feminizam dosta naglasio intelektualnu komponentu kod žene, a njenu unutarnju prirodu, bit potisnuo?
– Da. Čula sam da dosta Azijatkinja dolazi u Europu, i u Ameriku, pa se žene žale da su im Azijatkinje pokupile sve muškarce. Zašto? Bila sam nedavno u Japanu pa sam vidjela koliko su žene tamo drugačije. One su doista ženstvene, postoji iznimna osjećajnost, romantika u odnosima muškaraca i žena. To kod nas ne postoji. Japanke imaju tako nježan senzibilitet kao žene. Naše žene više niti ne kuhaju ili kuhaju nešto na brzinu, s nekim lošim osjećajima, ne odgajaju ni djecu, više ništa ne rade od ženskih ručnih radova – heklanje, štrikanje, to više nitko ne radi, a to su sve neke fine stvari, jedna vrlo lijepa vrst kreativnosti. To su sve neke situacije koje su otišle u krivom pravcu. Što znači emancipacija – raditi negdje osam sati i onda doći doma i kuhati ručak pun ljutnje i bijesa, i nemati vremena za sebe, niti za svoju djecu? Gdje je tu uživanje u životu? Nema, ne postoji.
Vi sebi, kao umjetnica, uspijevate priskrbiti za egzistenciju?
– Apsolutno da. Uvijek sam živjela skromno, tako da to nisu neke jako velike zarade, ali dovoljno za život. Zarađujem vani, uglavnom s performansima. Naravno, sve ovisi i o organizaciji, o prohtjevima. Ja nemam neke prohtjeve, ne patim zbog auta, novog modela mobitela. Mnogi umjetnici jako loše žive. Ja se neću žaliti.
Kako uspijevate stvoriti distancu od javne slike o sebi koju producirate svojim umjetničkim radom, obzirom da je to sve tako skupa prožeto s vašom intimnošću i životom?
– Sve te godine mnogih negiranja, pljuvanja po meni, shvatila sam da ljudi puno puta igraju neku igru, i zbog neznanja, neinformiranosti me vrijeđaju… Konačno, ne moraju se svi složiti i voljeti moj rad, to je dozvoljeno – da netko ne voli moj rad. Jedino mi se ne sviđa ako netko nema potpunu informaciju, a loše priča o mom radu. Evo danas se događa da su mnogi promijenili mišljenje, shvatili su da je to jedan ozbiljan rad, da su ranije krivo percipirali, krivo iščitali, tako da mi se danas neki čak ispričavaju, ili prilaze i iskazuju poštovanje. Zaista je sada puno hvale za moju izložbu, tako da sam malo i iznenađena. Jedino su neki mladi studenti loše reagirali na moje radove, pogotovo neki koji su religiozni, oni su kazali da ih moji radovi vrijeđaju. Kada sam ih tražila da mi objasne zbog čega ih vrijeđaju moji radovi, nisu znali reći zašto. Dogma u kojoj su odrasli ne dozvoljava im da malo šire vide stvari.
____________________________________
____________________________________
U vašim je radovima dosta prisutna tema ženske boli i patnje. Žena koja pati, kao ljubavnica, kao majka, kao domaćica… Žene o svojoj ženskoj patnji uglavnom šute, pa čak i žene umjetnice nerado govore o tome.
– Obzirom na to da sam ja krenula kroz dnevnički, autobiografski pristup, ja zapisujem sve. Imam ciklus »Krivnja«, gdje sam zapisivala sve što mi se događalo u vrijeme rastave drugoga braka. Tu sam htjela pokazati da mi se taj osjećaj krivnje htio nametnuti, od strane društva. Jer, muškarci su ti koji ostavljaju žene, ne može se dogoditi obrnuto. A kada se to dogodi, onda doživljavate osudu, čak i od prijatelja. Tako da sam prikazala u tom ciklusu sve te procese, depresije, muke, jad i bol, sve sam to pokazala. Ima ljudi koji su se čudili kako sam tako intimne i duboke stvari išla javno pokazati, kazali su da se oni to nikada ne bi usudili. Po mom mišljenju, žene se ne usude taj apsolut patnje, bola pokazati zbog straha da bi tada mogle biti stigmatizirane, da bi im se mogao dogoditi neki vid društvene isključenosti. Često se na žene koje su izašle iz brakova u kojima nisu bile sretne, i kasnije tijekom života nisu pronašle drugog partnera, cijeli život gleda kao »rastavljene«, kao na »jadnice koje su ostale same«… S jedne strane tu je prezir, s druge sažaljevanje, koje naravno nitko ne voli, a s treće strane vjerojatno bi ta žena bila osuđena od svoje sredine kada bi pronašla novog muškarca i bila doista sretna s njime. To su sve psihološki elementi koji blokiraju, koji sprečavaju da se čovjek oslobodi društvenih okvira i krene nekim svojim putem, da konačno krene u neku vlastitu slobodu. Znam također puno slučajeva gdje su žene željele izaći iz braka, ali nisu to učinile zbog straha kako će tada društvo gledati na njih. Izgleda da je taj strah od drugih prvi na rang listi, da se one ne usude otisnuti na pučinu, pa što bude. Ljudi ne vole riskirati, a rizik se itekako isplati. Treba reagirati, treba se pustiti, i boriti.